Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het is de dag van de waarheid voor Red Bull. Dit is waarom

Donderdag 11 februari 2021. Een blik op de agenda leert ons dat er vandaag een bijeenkomst van de F1 Commissie op het programma staat. Het is vooral voor Red Bull, en daarmee ook voor Max Verstappen, een zeer belangrijke afspraak.

Red Bull is al jarenlang een topteam in de Formule 1. De komst van Honda veranderde daar niets aan in 2019, maar het aangekondigde vertrek van Honda uit de sport kan die positie aan het wankelen brengen. Red Bull zoekt naar een goede oplossing voor het motorprobleem en vond (opnieuw) bij Honda de oplossing. Red Bull neemt de motoren en het bijbehorende intellectuele eigendomsrecht over en gaat ze in eigen beheer inzetten. Het klinkt allemaal zo simpel en misschien is het dat ook wel, maar toch duurt het al maanden voordat er duidelijkheid ontstaat over de situatie. Knelpunt is de door Red Bull vurig gewenste engine freeze, die ervoor moet zorgen dat rivaliserende motorfabrikanten net als Red Bull de motor niet door kunnen ontwikkelen. Alle teams zeggen akkoord te willen gaan, maar een daadwerkelijk akkoord bleef uit. AlphaTauri-teambaas Franz Tost claimde dat de teams het ene zeggen, maar in feite het andere willen. Dat 'andere' is het ophouden van een deal om Red Bull belangrijke ontwikkelingstijd met het oog op 2022 te ontnemen. Zonder zeker te weten met welke motor je gaat rijden, is het immers lastig om een nieuwe auto te ontwerpen. Een eerste stemronde ging twee weken geleden niet door, volgens Red Bull omdat de goodwill er niet meer was. Vandaag zal de kwestie echter opnieuw worden aangekaart tijdens een bijeenkomst van de F1 Commissie. Wat er in twee weken tijd veranderd is? Niet veel, anders dan dat er nóg eens twee weken verstreken zijn. Maar ook als de woorden van Tost op de waarheid berusten, zullen de teams en motorfabrikanten op enig moment overstag moeten gaan. Ze zullen inzien dat wat goed is voor Red Bull ook goed is voor de Formule 1, zo is de verwachting. Mogelijk gloort er voor het team van Max Verstappen vandaag dan ook licht aan het eind van de tunnel. Komt dat akkoord er niet, dan is dat slecht nieuws voor Red Bull dat eigenlijk al in november duidelijkheid had willen hebben. Op enig moment zal dat team ook aan haar rijders aan willen geven hoe de toekomst van het team eruitziet. Dat laatste is nóg belangrijker geworden nu duidelijk is geworden dat Lewis Hamilton bij Mercedes voor slechts één jaar heeft bijgetekend en er mogelijk dus twee Mercedes-stoeltjes vrijkomen in 2022. Daar zal ook Verstappen niet ongevoelig voor zijn, zeker niet als Red Bull tegenover het winnende pakket van Mercedes enkel een chassis zonder motor in het vooruitzicht kan stellen. Overigens zal er meer besproken worden vandaag. Zo zal ook de F1-kalender een onderwerp van gesprek zijn, evenals de invoering van sprintraces waar RacingNews365 al exclusief over wist te berichten .

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi