Mick Schumacher beschikte aan het begin van 2019 over genoeg licentiepunten om de overstap naar de Formule 1 te maken. Twee keer tien punten uit de Italiaanse en Duitse Formule 4-kampioenschappen in 2016 en dertig punten voor de Formule 3-titel in 2018 brachten het puntentotaal op vijftig. Zijn eerste jaar in de Formule 2 was met de twaalfde plaats in het kampioenschap geen onverdeeld succes en aangezien de punten uit 2016 zijn komen te vervallen (elk punt gaat maar drie jaar mee), komt hij opeens punten tekort voor een Formule 1-debuut. Met dertig punten op zak heeft hij er tien nodig om weer op het gewenste niveau te komen. In theorie is een zesde plaats in de Formule 2 voldoende om dat aantal bij elkaar te sprokkelen. Mocht hij daar echter niet in slagen, dan kunnen de Formule 1-teams, logischerwijs de aan Ferrari gelieerde Formule 1-teams, Schumacher een reddingsboei toewerpen. Vanaf 2020 krijgen coureurs namelijk ook superlicentie punten als ze deelnemen aan een vrijdagtraining tijdens een Grand Prix weekend. Als iemand honderd kilometer weet te rijden, krijgt hij daar één punt voor, met een totaal van tien per drie jaar. Van Mick Schumacher werd altijd al geroepen dat hij hoe dan ook de Formule 1 zou halen, maar daar kleven dus nog wel de nodige mitsen en maren aan. Het beste voor Schumacher jr. zou zijn om er gewoon met de titel vandoor te gaan. Het levert hem én genoeg punten op én het haalt alle twijfel weg over of hij werkelijk Formule 1-materiaal is.
Meest gelezen