Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Alpine F1 Team

Het kerkhof bij Alpine: deze namen vertrokken de afgelopen jaren

Als er één team in de afgelopen jaren onrust kende, dan was dat wel het voormalige Renault dat al een paar jaar door het leven gaat als Alpine. Van voormalig teambaas Cyril Abiteboul tot stercoureur Fernando Alonso en van Otmar Szafnauer tot Alain Prost, ze komen allemaal voorbij in dit overzicht.

Cyril Abiteboul
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Renault Sport

Voor de echte successen van Renault in de Formule 1 moeten we terug naar 2005 en 2006. Toen pakte het team met Fernando Alonso twee wereldtitels en won het Franse merk ook twee constructeurstitels. Maar sindsdien is het niet veel meer met Renault en later Alpine. Podiums werden er door de jaren heen nog wel gepakt, maar voor overwinningen kon het team niet echt meer strijden. Al pakte Esteban Ocon tijdens de Grand Prix van Hongarije in 2021 nog heel verrassend de overwinning. Maar structureel om de podiumplekken vechten, dat zat er niet meer in voor de Franse equipe.

Waar Alpine in 2023 nog twee verdwaalde derde plaatsten pakte, Ocon in Monaco en Pierre Gasly in Nederland, is het team ondertussen meer een kerkhof geworden aan namen die de afgelopen jaren vertrokken. We zetten de belangrijkste namen voor je op een rijtje en het zijn zeker niet de minste.

Begin 2021 begon de ellende

Cyril Abiteboul
De ellende bij het toenmalige Renault begon eigenlijk met het vertrek van Cyril Abiteboul, al zullen er ook genoeg mensen zijn die hun twijfels bij Abiteboul zullen hebben gehad. De Fransman vertrok in januari 2021 na heel wat jaren als teambaas te hebben rondgelopen bij Renault. De reden van zijn vertrek? "Met de nieuwe identiteit breekt een nieuw hoofdstuk aan voor het Formule 1-team. En die stap was moeilijker te zetten met leidinggevende figuren uit het verleden die het team in een andere richting stuurden", zo legde de CEO van de Renault Group, Luca de Meo, toentertijd uit. Renault ging vanaf die winter namelijk verder als Alpine.

Waar Abiteboul eerst nog bij de leverancier van de Formule 2-motoren, Mecachrome, werkte, is de Fransman nu in dienst van Hyundai als de president en teambaas van Hyundai Motorsport. Hij neemt sinds een paar maanden de rol van president op zich, waarbij de Fransman nieuwe verantwoordelijkheden op zijn bordje heeft liggen.

Marcin Budkowski
In het eerste jaar van Alpine was het relatief rustig bij het team, maar in de winter van 2022 sneuvelden er twee kopstukken bij het Franse team. Allereerst moest Marcin Budkowski eraan geloven, de toenmalig uitvoerend directeur van het team. Hij werkte sinds 2018 bij het Formule 1 team, maar stopte per direct op 13 januari 2022. "Ik heb ervan genoten onderdeel uit te maken van de leiding bij Renault en Alpine en van de samenwerking met een getalenteerde groep mensen. Ik zal de progressie van het team de komende seizoenen in de gaten blijven houden", zo liet hij in een korte reactie weten.

De Pool is op dit moment de CEO van de World Cup of Motorsport, beter bekend als de A1GP. Budkowski noemt het zelf een 'nieuw ambitieus project, dat zich richt op een internationaal single-seater kampioenschap waarbij landen tegen elkaar rijden', waarmee de landenwedstrijd van weleer moet herleven. Ook is de Pool analist bij Viaplay in Polen.

Alonso weg, Piastri als vervanger?

Alain Prost
Niet veel later moest ook Alain Prost het team van Alpine verlaten. Hij was sinds 2017 adviseur bij het team, maar daar kwam in januari 2022 een einde aan. "Ik werd niet betrokken bij de beslissingen, maar moest deze wel verantwoorden. Soms hoorde ik pas last minute over bepaalde keuzes. Het is een kwestie van respect. Relaties werden steeds ingewikkelder en er was veel jaloezie", zo liet hij op dat moment weten. Daarbij moest vooral de voormalig CEO van het F1-team, Laurent Rossi, het ontgelden.

"Ik heb niets tegen verandering, maar wat ik niet waardeer is de relatie en het gebrek aan respect naar andere mensen toe. Ik hou van het menselijke aspect", zo voegde de viervoudig wereldkampioen daar nog aan toe. Prost is momenteel nog steeds regelmatig te vinden in de paddock en deelt regelmatig zijn visies op wat er speelt in de wereld van de Formule 1.

Fernando Alonso
Halverwege 2022 maakte Fernando Alonso bekend dat hij aan het einde van dat jaar zou vertrekken bij Alpine. De Spanjaard verruilde het team waar hij in het verleden vele successen mee boekte in voor Aston Martin, waar hij Sebastian Vettel verving. Het was een compleet onverwachte move van Alonso waarmee hij zeker niet voor het eerst vriend en vijand verraste. Uiteindelijk is dat een goede gok van de Spanjaard gebleken, want Aston Martin zat vanaf 2023 in de lift terwijl het bij Alpine niet bepaald beter ging.

Alonso stond vorig jaar maar liefst acht keer op het podium namens Aston Martin, terwijl Alpine dus slechts twee podiumplekken pakte. De Spanjaard gaf in 2022 het Franse team al wat trappen na en zal zeker in 2024 blij zijn dat hij weg is bij Alpine. Aston Martin is een van de teams vooraan de grid, terwijl Alpine momenteel blij moet zijn als het niet als laatste start.

Oscar Piastri
Waar de verrassing van Fernando Alonso al groot was, daarna moest de grootste klap voor Alpine nog komen. Het team kondigde zelfs al aan dat Oscar Piastri vanaf 2023 voor het team uit zou komen, maar de Australiër reageerde daar heel snel op door te stellen dat daar helemaal niks van klopte. "Ik heb helemaal geen contract getekend bij Alpine en zal volgend jaar ook niet voor hen rijden", zo gaf hij aan. Piastri reed al een aantal jaar met steun van Alpine in de diverse opstapklassen, maar besloot uiteindelijk om voor McLaren te gaan rijden.

De partijen eindigden in de rechtbank om duidelijkheid te krijgen en Alpine trok aan het kortste eind. Wat het Franse team ongetwijfeld het meeste steekt is dat Piastri met al die meters als Alpine-junior geen enkele Formule 1-race voor het team heeft gereden. Ondertussen zal Piastri in zijn vuistje lachen, want met McLaren heeft hij een sprintrace gewonnen en twee podiumplekken gepakt, terwijl het er niet beter op wordt bij Alpine.

Vier namen in een korte tijd

Laurent Rossi, Otmar Szafnauer en Alan Permane
Tijdens het weekend van de Grand Prix van België in 2023 sneuvelden er opnieuw een aantal kopstukken bij Alpine. Waar eerst CEO Laurent Rossi werd vervangen, werden daarna teambaas Otmar Szafnauer en sportief directeur Alan Permane uit het niets ontslagen. En technisch directeur Pat Fry stapte zelf op. Het nieuws van het ontslag van Szafnauer kwam op de vrijdag voor de race, terwijl hij pas na het weekend ontslagen zou worden.

Szafnauer gaf de volgende toelichting op de zaterdag in België. "Wat er echt veranderd is, is dat ik een tijdlijn voor ogen had om het team te veranderen en het beter te maken. Ik vond het realistisch. Ik weet namelijk wat er voor nodig is en heb dat al eens eerder gedaan. Het management bij Renault had een kortere tijdlijn in gedachten. Als je dan geen overeenstemming kan vinden, dan kan je beter uit elkaar gaan." De voormalige teambaas laat het niet na om telkens een trap na te geven aan Alpine als hij de kans krijgt.

Waar Szafnauer momenteel bezig is met het uitrollen van zijn app Eventr binnen de paddock, moet hij nog wel even wachten voordat hij terug mag keren in een rol bij een team vanwege 'gardening leave'. Permane werd eind januari aangesteld als Racing Director bij Visa Cash App RB (RB), waar hij meteen aan de slag is gegaan. Rossi werd dus vervangen als CEO en volgens Luca de Meo, de CEO van Renault Group, 'zal Rossi zich nu bezighouden met speciale projecten', zo werd bij de vervanging van Rossi gezegd.

Pat Fry
De 59-jarige Fry, die eerder al actief was bij Benetton, McLaren (2x), Ferrari en Manor, maakte na zijn vertrek bij Alpine de opvallende overstap naar Williams. Ook daar vervult de Brit de rol als technisch directeur en hij begon sinds 1 november aan zijn nieuwe job. "Het team heeft een rijke historie in de Formule 1 en ik ben enthousiast om bij te dragen aan het toekomstige succes. Ik geloof in het potentieel van het team en samen zullen we streven naar excellentie op en naast het circuit", zo zei hij bij zijn aanstelling.

Harman & De Beer

Davide Brivio
Na afloop van het seizoen 2023 nam Alpine na Rossi, Szafnauer, Permane en Fry ook afscheid van Davide Brivio. Nadat hij drie jaar daarvoor bij de Franse fabrikant in dienst trad, werd hij in 2021 de Racing Director van het team. In de periode voordat hij vertrok was hij Alpine's Director of Racing Expansion Projects, waarbij hij onder meer toezicht hield op de Alpine Academy.

"Het was een trots hoofdstuk in mijn autosportcarrière om bij Alpine betrokken te mogen zijn bij de Formule 1. Dat ik een kleine rol heb mogen spelen in dat succes zal ik zeker koesteren. Ik ben Alpine dankbaar voor het feit dat ze rekening hebben gehouden met mijn wens om andere mogelijkheden na te streven die zich in de toekomst kunnen voordoen (en ik hoop dat dat zal gebeuren)", zo liet hij aan het einde van 2023 weten bij zijn vertrek. Inmiddels is hij de teambaas van Trackhouse Racing in de MotoGP.

Matt Harman en Dirk de Beer
Vlak voor de start van het seizoen 2024, letterlijk een halfuur voor de eerste race, kon RacingNews365 onthullen dat technisch directeur Matt Harman en hoofd aerodynamica Dirk de Beer hun ontslag hadden ingediend bij het Franse team. Beide heren dienden een aantal weken eerder hun ontslag in en zitten momenteel nog de opzegtermijn van hun contracten uit. Uiteindelijk zal het duo het team in april gaan verlaten.

Harman vertrekt na vijfenhalf jaar bij het team, De Beer werkte in het verleden al voor Renault en keerde in 2019 terug bij het team uit Enstone. Wat de beide heren hierna gaan doen is nog niet bekend. Door het vertrek van beide heren was de crisis compleet bij Alpine, zeker ook omdat het team in Bahrein vanaf de laatste startrij moest starten. Ook zal het vertrek van Harman en De Beer ervoor zorgen dat het er niet op vooruit gaat met het team.

Toekomst Alpine

Bob Bell
De laatste man die bij Alpine vertrok is Bob Bell. Hij werkte in meerdere periodes voor Benetton/Renault/Alpine, de laatste jaren was hij aan het team verbonden in een adviserende rol. Die functie legde hij eerder in maart neer. Al vrij snel werd Bell aangesteld als Executive Director bij Aston Martin en hij moet in die rol verantwoording afleggen aan teambaas Mike Krack.

"Ik ben onder de indruk van de stappen die men de afgelopen jaren heeft gezet. De kans om daar een steentje aan bij te dragen is een mooie kans en ik kijk er naar uit om samen te werken met de technische leiders van het team. De omvang en de ambities van het team werken zeer motiverend en ik zie de honger dan ook overduidelijk", zo zei Bell bij zijn aanstelling.

Het vertrek van de verschillende kopstukken in de loop der jaren moest natuurlijk ook worden opgevuld met andere namen en als vanzelfsprekend heeft Alpine dat ook gedaan. Het is dus niet alleen maar ellende bij het Franse team. Zo is Julian Rouse de interim sportief directeur, is Bruno Famin de nieuwe teambaas en is Philippe Krief de CEO. Begin maart kondigde Alpine nog aan dat er drie technische directeuren komen voor de gebieden 'Performance', 'Aerodynamica' en 'Engineering'. In diezelfde volgorde gaan Ciaron Pilbeam, David Wheater en Joe Burnell die rollen vervullen.

In hoeverre dat Alpine echt gaat helpen om weer een weg naar boven te vinden is de grote vraag, zeker dit seizoen. De tijd zal het leren, zoals zo vaak het geval is in de Formule 1.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Max in China