Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Fernando Alonso

Het merkwaardige geval van Alonso's mysterieuze testongeluk - werd hij wakker in 1995?

Fernando Alonso crashte zeer zwaar tijdens de wintertest van 2015 en er gaan meerdere verhalen over de toedracht van het toch wel uiterst merkwaardige incident. Wat gebeurde er en werd hij werkelijk wakker in 1995?

Alonso Barcelona 2015
Terugblik
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

We schrijven 22 februari 2015 en de wintertests in Barcelona zijn zojuist begonnen. Na een testsessie vol problemen in Jerez hoopt McLaren eindelijk wat meters te maken met de nieuwe Honda-krachtbron in het achteronder.

Maar de zaken gaan nog altijd niet volgens plan en Fernando Alonso mist de eerste paar uren van de dag, terwijl Honda de nieuwe MGU-H probeert af te stellen. Als Alonso dan eindelijk het circuit betreedt, klokt hij de vijfde tijd, alvorens hij in de 21ste ronde op mysterieuze wijze crasht. Over die crash wordt tot op de dag van vandaag gespeculeerd, zonder een eenduidig antwoord.

Wat gebeurde er met Alonso?

In de lange doordraaier naar rechts die bocht drie is, schiet de McLaren plotsklaps naar rechts, waar hij met de betonnen muur in aanraking komt. Het betreft een harde impact met een snelheid van ongeveer 160 kilometer per uur, nadat de auto op het gras alweer parallel aan de barrière komt te staan.

Sebastian Vettel was net met zijn Ferrari naar buiten gereden en zag het voor zijn ogen gebeuren. Hij verklaarde later dat de beweging van de McLaren naar rechts 'vreemd' was. Ondanks de impact was het een crash waarna je normaal gesproken redelijk ongeschonden uit de auto springt, maar toen dat niet gebeurde, haastte het medische team zich naar de plek.

Alonso werd naar het ziekenhuis gevlogen, waar hij drie dagen moest verblijven en waar een hersenschudding werd geconstateerd. Zorgen over een tweede impact in korte tijd maakten dat men besloot Alonso voor de openingsrace in Australië aan de kant te houden. In Maleisië keerde hij terug achter het stuur en werd het tijd om het verhaal van Alonso zelf te aanhoren.

			© XPBimages
	© XPBimages

Wat zijn de diverse theorieën?

McLaren claimde dat Alonso verrast werd door een sterke rukwind, een verklaring die ondersteund werd door het feit dat Carlos Sainz een soortgelijk, maar kleiner incident kende op datzelfde punt. Echter, Alonso sprak die uitleg in Maleisië tegen.

"Het was duidelijk dat er een probleem was met de auto, maar er kon niks worden gevonden in de data. Er is geen eenduidig antwoord, maar we hadden zeker een stuurprobleem in bocht drie toen het stuur in de rechterstand op slot sprong op het moment dat ik van de vijfde versnelling terugschakelde naar de derde versnelling. Helaas ontbreekt belangrijke informatie in de data. Misschien komen we wel nooit helemaal achter de toedracht."

McLaren maakte korte metten met die uitleg, maar zeker was wel dat Alonso enige tijd het bewustzijn had verloren na het incident. Omdat de auto seconden voor de impact parallel kwam te staan aan de muur, begaf de ophanging het niet. Maar als de ophanging niet brak, had iets of iemand de volledige energie van de impact op moeten vangen. Alonso zelf wellicht?

Er werd destijds geschreven dat toen Alonso weer bijkwam hij dacht dat hij nog altijd Ferrari-coureur was en anderen beweerden dat hij wakker werd in 1995 en dat hij als kartcoureur ooit de F1 hoopte te halen. Die verhalen verwees Alonso in Maleisië linea recta naar het Rijk de Fabelen.

"Ik werd niet wakker in 1995 en sprak ook geen Italiaans of iets dergelijks. Ik wist me het ongeluk goed te herinneren en ook de gebeurtenissen een dag later."

Een laatste theorie was dat Alonso geëlektrocuteerd was door zijn Honda, nadat de Japanners moeite hadden om de werking van de complexe hybride systemen te doorgronden. Of was hij misschien buiten bewustzijn geraakt door giftige dampen van de accu's?

Voormalig F1-coureur Fabrizio Barbazza claimde dat hij van bronnen had vernomen dat Alonso een optater via de auto had gekregen. De crash zelf was vastgelegd door CCTV-beelden, maar die beelden zijn nooit openbaar gemaakt.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Max in China