Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen wonnen eerder dit seizoen op merkwaardige wijze veel tijd op het recht stuk. GPS-analyse wees uit dat de Ferrari een 'vreemde' en extreem snelle acceleratie had bij snelheden tussen 180 en 260 kilometer per uur. Hierdoor won het team enkele tienden van een seconde op de concurrentie. Deze acceleratie zou voortkomen uit het op (illegale wijze) opslaan en vrijgeven van meer energie vanuit het hybride systeem.
In Monaco werd er voor het eerst een extra sensor ingebouwd waarmee de FIA data uit kon lezen, na klachten van de concurrentie. Dit bleek niet afdoende, waarop besloten werd om een tweede sensor te plaatsen in de afgelopen maand(en). Merkwaardig genoeg verdween de voorsprong van Ferrari op de rechte stukken als sneeuw voor de zon. Concurrent Mercedes nam het voortouw over en motorfabrikant Renault liet weten dat de vreemde vermogenspiek van Ferrari niet meer waarneembaar is in de GPS-data. De geplaatste sensor meet niet alleen het vermogen en het vrijgegeven vermogen vanuit het hybridesysteem, maar ook het koppel. Sinds de zomerstop is de Italiaanse dominantie doorbroken. Daar waar iedereen rekening hield met zeges op circuits als Monza en Suzuka wist Ferrari de klus er niet te klaren.
De FIA heeft de Italiaanse renstal op geen enkel moment beticht van vals spel, maar de sensoren zijn niet zonder reden geplaatst. Tot groot ongenoegen van Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene lekte in Japan het bestaan van de tweede sensor uit. Een lek vanuit het kamp van de FIA of een loslippige medewerker van de 'Scuderia' zelf? FIA-wedstrijdleider Charlie Whiting bevestigde dat er een tweede controlesensor is ingebouwd, maar wil niet met een beschuldigende vinger naar Ferrari wijzen. Speculaties die de plotselinge vormdip van Ferrari linken aan de plaatsing van de sensor zijn er volop. Het harde bewijs ontbreekt alleen en zal waarschijnlijk pas naar buiten komen als in de komende jaren een Ferrari-medewerker van team wisselt.
Meest gelezen