Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Red Bull Racing

Het dilemma van Red Bull Racing

Nu de Formule 1-grid van 2020 steeds meer vorm krijgt, zijn er nog maar een paar stoeltjes die definitief aan iemand toegekend moeten worden over. Bij Williams is enkel George Russell zeker van een zitje, terwijl bij Toro Rosso en Red Bull het merendeel van de posities slechts met potlood kan worden ingevuld.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Een blik op de loonlijst van Red Bull leert Helmut Marko en zijn mannen dat er vier coureurs in aanmerking komen voor een Red Bull-zitje in 2020. Max Verstappen is zeker van een stoeltje, de rest mag hopen (als je tenminste 'de teamgenoot van' wilt zijn) op de cockpit die Alexander Albon momenteel nog warm houdt.

Red Bull kan kiezen uit een poule van vier namen, een poule die het naar eigen zeggen op korte termijn niet kan en wil uitbreiden. Van onderaf meldt immers niemand zich als logische kandidaat voor een Red Bull/Toro Rosso-zitje, terwijl men om logische redenen niet buiten de eigen gelederen wil shoppen. Een keuze voor iemand buiten de eigen opleiding zou immers gezichtsverlies betekenen.

"Maar", zo beweert het team bij hoog en bij laag, "Red Bull bevindt zich in een luxepositie met vier capabele coureurs waaruit we een vrije keuze kunnen maken." Toch is die knoop nog niet doorgehakt met nog maar twee races in het huidige seizoen te gaan. Steekt dan niemand van het drietal Alexander Albon, Pierre Gasly en Daniil Kvyat met kop en schouders boven de rest uit?

Het antwoord daarop is nee. Kvyat, die in theorie de minst logische kandidaat is voor Red Bull en waarschijnlijk bij Toro Rosso blijft, werd aan het begin van het seizoen bejubeld. Hij zou na zijn gedwongen 'retraite' immers zoveel volwassener en daardoor ook beter zijn geworden. Pierre Gasly daarentegen stelde bij Red Bull flink teleur, maar reed wél Kvyat naar huis na zijn gedwongen degradatie naar het vertrouwde nest.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Albon was spekkoper en bewandelde de omgekeerde route. In de races die hij voor Red Bull reed, maakte hij niet per se een hele snelle indruk, maar wel een constante, gezien zijn reeks top zes-finishes. De hiërarchie lijkt in theorie duidelijk. Verstappen is de beste, gevolgd door Albon, Gasly en Kvyat.

En toch, tóch is de keuze voor de Brits-Thaise coureur niet vanzelfsprekend. Ja, hij staat op de poleposition voor dat stoeltje, maar het 'hosanna-gevoel' zal bij Red Bull ontbreken. Want Albon is niet van het kaliber-Verstappen en is ook niet van het niveau net daaronder. Hetzelfde geldt echter voor de overige twee gegadigden. De kloof tussen Verstappen en de rest is groot en dus ontbreekt het aan een Daniel Ricciardo, die zo af en toe Verstappen wél kon kietelen om net wat sneller te gaan.

Een goede tweede coureur is een groot goed op weg naar een mogelijke wereldtitel, dat bewees Mercedes recent tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten nog. Met twee verschillende strategieën konden Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, beiden in staat om vooraan mee te rijden, eenling Verstappen buitenspel zetten. Albon lijkt tot iets soortgelijks nu nog niet in staat te zijn en het is maar zeer de vraag of dat volgend jaar anders zal zijn.

Dat Red Bull een team om Max Verstappen heen wil bouwen is duidelijk, maar dat betekent niet dat hij de klus in zijn eentje kan klaren. Een sterke tweede coureur kan doorslaggevend zijn in de jacht op succes. Red Bull mag zichzelf dan op de borst kloppen vanwege de vele opties die ze hebben, maar als geen van die opties echt zaligmakend is, is dat niet meer dan pure bluf.

Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, met autocoureur Tim Coronel, Formule 1-journalist Ruud Dimmers en host Jeroen van Inkel.

16 reacties

    Podcast Mercedes voelt de druk van Verstappen en Red Bull