Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Het oude vs. het nieuwe team rond Max Verstappen

Een nieuw jaar betekent nieuwe kansen voor Max Verstappen en Red Bull. Maar wat is er allemaal veranderd in het team rond de Nederlander?

XPB 1296566 Hi Res
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Binnen de Formule 1 is het heel normaal dat coureurs, engineers en overige teamleden van werkgever wisselen. 1 januari 2025 blijft altijd zo'n datum waarop nieuwe tijdperken beginnen. Zo ook bij Red Bull, waar richting het komende seizoen veel gaat veranderen. Het team rond Max Verstappen en teamgenoot Liam Lawson ziet er namelijk relatief nieuw uit. Een overzicht.

Ontwerp

De belangrijkste aanpassing vindt natuurlijk plaats op de technische afdeling. Topontwerper Adrian Newey kondigde gedurende 2024 zijn Red Bull-afscheid aan en begint in maart aan zijn nieuwe avontuur bij Aston Martin. Het maakt dat het cruciale brein achter de successen van Red Bull is vertrokken, waardoor het team voor een lastige uitdaging staat. Hoe vang je dat op?

Veel verantwoordelijkheid zal bij technisch directeur Pierre Waché komen te liggen. De Fransman stond de afgelopen jaren al aan de basis van de auto's van Verstappen, maar kon altijd wel op de waardevolle hulp van Newey rekenen. Nu moet hij op eigen benen staan. Eén voordeel: de rest van het technische team blijft redelijk intact, terwijl de versterkingen voor de eigen motorafdeling ook zullen helpen. In 2026 verschijnt Red Bull immers met een eigen krachtbron aan de start.

Sportief directeur

Het vertrek van sportief directeur Jonathan Wheatley was ongetwijfeld ook een grote aderlating voor Red Bull. Wheatley wordt gezien als dé cruciale schakel achter de snelle pitstops en stond Verstappen ook altijd bij wanneer de coureur naar de stewards moest. Regelmatig slaagde het verweer van Wheatley, waardoor Verstappen lagere straffen kreeg of zelfs helemaal werd vrijgesproken. Wheatley wordt nu echter de nieuwe teambaas van Stake F1, dat in 2026 door het leven zal gaan als het fabrieksteam van Audi.

Red Bull heeft besloten om de vrijgekomen positie intern op te vangen. Gianpiero Lambiase, tevens de race-engineer van Verstappen, wordt Head of Racing en wordt bijgestaan door Stephen Knowles (Head of Sporting Regulation), Richard Wolverson (Head of Operations), Gerrard O'Reilly (Head of Race Team Support & Logistics) en Phil Turner (Head of Race Team Factory Operations). 

De algehele verwachting is dan ook dat Knowles het nieuwe gezicht naast Verstappen wordt voor eventuele bezoekjes aan de stewards. Lambiase blijft zijn race-engineer voor 2025.

Strategie

De knappe koppen aan de pitmuur spelen een cruciale rol in het succes van Verstappen. Hoofdstrateeg Will Courtenay hoorde ook altijd bij dat clubje, maar kondigde in de herfst zijn vertrek aan. De Brit stapt na een periode van gardening leave over naar McLaren, met als gevolg dat Red Bull wederom een vervanger moest aanwijzen.

De keuze is uiteindelijk, niet geheel verrassend, gevallen op Hannah Schmitz. Zij kwam in de afgelopen jaren vaak genoeg met winnende strategieën op de proppen en zet nu de volgende stap binnen Red Bull. Schmitz is een gewaardeerd teamlid en moet nu als doorslaggevende factor Verstappen aan nieuwe zeges helpen. Nu de topteams heel dicht bij elkaar zitten, lijkt strategie een belangrijke rol te gaan spelen in 2025. 

Engineering

Verstappen werkte tot nu toe op vaste basis met een team van vier engineers om hem heen. Zijn hoofdengineer is natuurlijk Lambiase, maar Tom Hart, David Mart en Michael Manning maakten het team compleet. De laatstgenoemde engineer verlaat nu echter het team rond Verstappen om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Manning blijft voorlopig onderdeel van Red Bull, dat op zoek gaat naar een geschikte rol. Zijn wens is namelijk om niet meer bij alle races aanwezig te zijn. Manning was als control engineer verantwoordelijk voor de starts van Verstappen.

Tot nu toe is er officieel nog geen vervanger voor Manning aangekondigd. Het valt echter in de lijn der verwachting dat Verstappen een nieuwe control engineer mag verwelkomen. Wie dat wordt, zal richting het nieuwe seizoen ongetwijfeld blijken.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Michael Schumacher gaf waardevolle adviezen aan Max Verstappen