Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het probleem in Australië waarvan de F1 wanhopig afscheid probeert te nemen

De Grand Prix van Australië is een klassieker op de Formule 1-kalender. Door de coronapandemie werd er de afgelopen jaren geen race gehouden, maar was er wel tijd voor een verbouwing van het stratencircuit. Een verbouwing was broodnodig, want inhalen bleek bijna onmogelijk.

De Nederlandse Formule 1-fans zullen de inhaalactie van Max Verstappen op Sebastian Vettel tijdens de Grand Prix van Australië (2019) niet snel vergeten. De gewaagde actie van de Limburger leverde hem een podium op achter de coureurs van Mercedes. Een andere inhaalactie benoemen wordt echter al snel lastig. Véél inhaalacties zijn er namelijk niet op het Albert Park Street Circuit in Melbourne. Het krappe stratencircuit geeft weinig mogelijkheden voor het maken van een inhaalactie. Hierdoor zagen we in 2019 slechts 12 inhaalacties (met uitzondering van de eerste ronde, red.) en in 2018 slechts 9, waarvan 3 stuks door een spin van Verstappen... Tijd voor actie, dat was het besluit van de organisatie achter de Grand Prix van Australië. De terugkeer van de race Down Under moet spectaculairder worden dan ooit tevoren, mede door de betere mogelijkheid tot het plaatsen van een inhaalactie. De vraag is echter in hoeverre het nu wél lukt.

Wat is er gedaan om het inhalen te bevorderen?

Er is goed nagedacht over hoe men beter kan gaan inhalen in Australië. Drie factoren spelen een grote rol, waarvan er twee speciaal zijn bedacht voor de race in Melbourne. De verbouwing zorgt er naast langere stukken vol gas voor dat er meer ruimte is op het relatief krappe stratencircuit. Hierdoor is het mogelijk om een alternatieve racelijn te gebruiken, wat meer mogelijkheden biedt voor inhaalacties. Ook kent het circuit door de langere stukken vol gas een nieuwe toevoeging: een vierde DRS-zone. Nog nooit eerder zagen we vier verschillende DRS-zones in de Formule 1. DRS zal hier bepaald worden door 'slechts' twee detectiezones, wat interessant wordt met het racen. Even remmen zoals Charles Leclerc en Max Verstappen deden in Saoedi-Arabië zal wat moeilijker zijn.

Kunnen de coureurs nu wél inhalen in Australië?

De derde en misschien wel de grootste verandering is het beter kunnen volgen van de concurrent. Dit komt logischerwijs door de nieuwe technische reglementen in de Formule 1 en deze bleken al te werken in Bahrein en Saoedi-Arabië. Het zal minstens zo belangrijk zijn op Albert Park, want nog steeds is er weinig ruimte om in te halen. Elke centimeter dichter bij de concurrent zal dus voordelig zijn. Het zal nog steeds lastig zijn om in te halen tijdens de GP van Australië, maar met én een veranderd circuit, én een vierde DRS-zone én de nieuwe reglementen in de F1 lijkt de race in 2022 de beste papieren te hebben voor spektakel. Daarnaast zullen 'track limits' een rol spelen, want wie naast het asfalt komt, rijdt al snel het gras in. Coureurs kunnen het verschil maken door net dat metertje later te remmen.

1vMzMStSUyo

x
Gridstraf Verstappen op randje gridstraf na opmerkelijke wissel