Gridstraffen voor onder meer Max Verstappen, Valtteri Bottas én Charles Leclerc! De Grand Prix van Rusland krijgt een race in de race, met zoveel toppers die achteraan starten. Maar hoe werken die gridstaffen nu eigenlijk? Laten we beginnen bij het begin en uitleggen hoe de startopstelling tot stand komt in het geval van gridstraffen. Dat doen we in onderstaande video.
t-VLx63dh0g
Dan nu de bestrafte coureurs voor de Russische Grand Prix. Max Verstappen heeft de hoogste straf gekregen en start hoe dan ook achteraan. Hij wisselde naar zijn vierde power unit, maar heeft bovendien nog een tweede straf staan. Juist, de gridstraf voor zijn aandeel in de crash met Lewis Hamilton op Monza. Charles Leclerc vinden we op P19 terug. Ook hij wisselde naar een vierde power unit. Hij kwalificeerde zich achter Nicholas Latifi en Valtteri Bottas. Nicholas Latifi verving zo'n beetje alles aan zijn Williams, maar kwalificeerde zich voor Leclerc. Daarom vinden we hem op P18. Valtteri Bottas wordt door Mercedes ingezet als tactische afstopper voor Verstappens opmars. Hij wisselde zijn volledige power unit en start op P16, omdat hij zich voor Latifi en Leclerc kwalificeerde. Antonio Giovinazzi krijgt een nieuwe versnellingsbak en dat resulteert in een gridstraf van 5 plaatsen. Hij kwalificeerde zich als 15e en start nu als 17e. Waarom niet verder naar achteren? Omdat zijn gridstraf van 5 plaatsen aanzienlijk lager is dan de posities gridstraf die de coureurs achter hem kregen voor het wisselen van een volledige power unit. Bekijk hier de volledige startopstelling voor de GP van Rusland na alle straffen.
Meest gelezen