Het Formule 1-seizoen is inmiddels al even onderweg. Ferrari en Red Bull zijn de te kloppen teams, terwijl Mercedes ergens tussen hen en het middenveld in zwemt. Technisch analist Paolo Filisetti nam Red Bull en Mercedes al onder de loep na de GP van Saoedi-Arabië, maar nu laat hij zijn licht schijnen op de Ferrari F1-75. In Djedda viel hem vooral de achterwielophanging van Ferrari op.
Nagenoeg dezelfde Ferrari in Saoedi-Arabië
Nadat Ferrari in Bahrein de snelste partij was op de rechte stukken, werden de Italianen in Saoedi-Arabië verslagen. Geen reden voor paniek, aangezien het stratencircuit in Djedda erg eigenzinnig is en vooral omdat Red Bull met minder downforce reed. Uiteindelijk leek dat de doorslag te geven. Met de snelheid die Ferrari in Bahrein toonde was het geen rare keuze om geen grote wijzigingen door te voeren in Saoedi-Arabië. Het grootste verschil tussen de twee weekenden was de achtervleugel, met een dieper profiel, om zo de drag op de rechte stukken zo veel mogelijk te verminderen.
Slimme achterwielophanging
De achterwielophanging speelt een zeer belangrijke rol in de recente successen van Ferrari. Aan de achterkant van de wagen is er gekozen voor een pull-rod achterwielophanging. Iets waar weinig teams voor hebben gekozen, maar de manier waarop de Italianen het gebruiken, is slim. Ferrari gebruikt namelijk een systeem waarmee het de stijfheid van de suspensie aan kan passen in relatie tot de toenemende aerodynamische druk. Daarnaast zit er op de arm van de wielophanging een onderdeel waarmee de set-up kan worden veranderd (zie de foto hieronder). Dit onderdeel zorgt ervoor dat de set-up snel veranderd kan worden, zonder dat er aan de torsiestaaf gesleuteld moet worden en zonder dat het bodywork van de auto af hoeft. Deze micrometrische aanpassingen bewijzen maar weer hoe enorm gevoelig de aerodynamica van de onderkant van de vloer is voor de aanpassingen van de wielophanging.
Meest gelezen