Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het stoeltje van Perez wankelt: 'Dit is niet Formule 1-waardig'

Acht podiumplaatsen uit zestien races, terwijl teamgenoot Max Verstappen er vijftien uit zestien scoort. De cijfers liegen er niet om: Sergio Perez presteert ondermaats. Zijn de Red Bull-dagen van de Mexicaan nu echt geteld? De vertegenwoordigers van de RN365 F1-podcast geven hun mening.

'Ik denk dat we het even over Sergio Perez moeten hebben'

In Suzuka ging het wederom mis voor Sergio Perez. Na een moeizame openingsfase - mede door contact met Lewis Hamilton - moest de Mexicaan zijn race vanuit het achterveld vervolgen. Vrij snel daarna was de Red Bull-coureur wederom betrokken bij een botsing: wegens een inschattingsfout kegelde hij Kevin Magnussen zo goed als uit de wedstrijd. Onder andere door zijn mindere optredens van de afgelopen paar races, lijken de scheurtjes in het huwelijk Sergio Perez / Red Bull Racing steeds groter te worden. In de meest recente aflevering van de RacingNew s365 Formule 1-podcast delen autocoureur Tom Coronel en F1-kenner Ruud Dimmers hun visie over de optredens van de zesvoudig racewinnaar. Podcasthost Joris Mosterdijk brengt het onderwerp 'Sergio Perez' in: "Ik denk dat we het even over Sergio Perez moeten hebben. Ik heb alles opgeschreven", zegt Mosterdijk, terugkijkend naar de Grand Prix van Japan. "In de openingsronde botste hij met Hamilton, waarop hij binnenkwam voor een nieuwe voorvleugel. Vervolgens ging hij tijdens de safety car-periode opnieuw naar binnen en kreeg hij een penalty, wegens het overschrijden van bepaalde safety car-regels. Dan bezorgt hij Kevin Magnussen een 360 én krijgt hij wèèr een nieuwe voorvleugel. Vervolgens zegt hij: the car is undriveable, en valt hij uit."

"Hij presteert gewoon niet F1-waardig"

Mosterdijk gaat verder: "Na tientallen rondes komt hij ineens terug de baan op om zijn penalty in te lossen. Daarna valt hij weer uit. Moet Perez gaan vrezen voor zijn stoeltje?" "Absoluut", antwoordt Coronel. "Hij presteert gewoon helemaal niet Formule 1-waardig. Als je kijkt naar de manoeuvre bij de hairpin (waar Perez Magnussen raakte, red.), dan zeg ik bijna: dat is een beginnersfout. Hij kwam van te ver en frotte zijn neus er gewoon tussen. Dat zag er zó knullig uit. Ik heb het aan mijn zoon Rocco laten zien. Ik zei: 'Rocco, moet je eens kijken, wát een sukkel.' Ik wil dat hij [Rocco] na gaat denken over dit soort manoeuvres. Perez was gewoon in paniek. Totale paniek. Zuurstoftekort in de helm, noemen we dat." Dimmers vult aan: "En totaal niet nodig. Je kunt in Suzuka gewoon inhalen. Je hebt de hele race nog voor je, ook al lig je bijna laatste. Je hebt een snelle auto en kunt gewoon naar voren rijden. Daarnaast ben je anderhalf tot twee seconden per ronde sneller dan de eerste tien coureurs die je tegenkomt. Die kun je met een blinddoek om nog inhalen." Dimmers is van mening dat Perez, mits hij zijn race een andere invulling had gegeven, zelfs nog had kunnen vechten om een podiumplaats.

"Hij had makkelijk vierde geworden"

"Hij had makkelijk vierde kunnen worden. Piastri's racepace was ook niet geweldig, dus misschien was hij nog wel als derde geëindigd. Maar nee, hij ging weer raar en moeilijk doen. Maar ik snap het wel. Hij werd het hele weekend volledig om zijn oren gereden. Het is in de F1-wereld niet normaal dat je een seconde achter je teamgenoot staat." Coronel neemt het stokje over van zijn podcast-collega. "Daar krijg je slapeloze nachten van als je coureur bent. Die seconde gaat zó aan je knagen. Hoeveel coureurs hebben we zien bezwijken onder druk van Max? Want het gaat om de druk van Max, niet om de druk van de Formule 1." Ook Dimmers is van mening dat het einde van het Perez-tijdperk in zicht is. "Hij is in acht races niet op het podium geëindigd. Max alleen niet in Singapore, verder op ieder circuit. Het probleem is dat Red Bull zich in een lastige positie bevindt. Perez heeft een contract. En wie moet je anders dat stoeltje geven? Je kunt moeilijk Liam Lawson naast Verstappen zetten. Hij doet het goed, maar moet nog leren racen, net zoals Piastri. De race leren managen, het leren omgaan met de banden, enzovoorts."

Welke coureur is de ideale (en beschikbare) teamgenoot voor Verstappen?

"Ik zou Albon of Tsunoda naast Verstappen zetten", zegt Coronel. "Kijk, Albon heeft natuurlijk een contract bij Williams. Maar we weten allemaal hoe er geld wordt verdiend in de autosport: door contracten te breken. Red Bull moet die jongen gewoon terugkopen." Dimmers is het niet eens met Coronel: "Yuki is verre van het 'mega talent.' Aan het begin van het seizoen deed Yuki het zogenaamd heel goed, vanwege de prestaties van Nyck de Vries. En nu is Lawson voortdurend sneller in de kwalificatie. Die jongen heeft drie meter in een F1-auto gereden." "Ik vind dat Albon het écht verdient. Hij heeft serieus pijn geleden (toen Red Bull hem aan de kant zette, red.). Vervolgens heeft hij zichzelf lekker ontwikkeld bij een achterhoede team. Die verdient nog één keer de kans om bij een goed team te komen. Gewoon naar Williams bellen, geld overmaken, binnenhalen en klaar. Hij heeft de ervaring. We weten hoe lang hij al groeit. Hij kent de Formule 1, is al teamgenoot geweest van Verstappen en komt uit de Red Bull-poule." "Maar Tom, die gaat het ook niet redden", antwoordt Dimmers. Coronel: "Niemand gaat het redden Ruud. Niemand. Maar je hebt iemand nodig die dichterbij kan komen", aldus Coronel.

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië