Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het team rond Max Verstappen: Newey’s trouwe rechterhand

Op het moment dat het vizier van Max Verstappen dicht gaat, is het aan hem om de Formule 1-bolide veilig over het asfalt te sturen. Toch wordt de Formule 1 vaak een teamsport genoemd. We zoomen in het op het 'team' rond Max Verstappen, en belichten deze keer de man die naast Adrian Newey verantwoordelijk is voor de techniek van de RB16: Paul Monaghan.

Paul Monaghan (18 oktober 1967) is al sinds het prille begin van het team bij Red Bull Racing in dienst, aanvankelijk als prominent lid van het race- en testontwikkelingsteam, maar later als hoofd van de afdeling autotechniek. Hij brengt in zijn huidige functie veel tijd in de fabriek door om aan de ontwikkeling van de auto te werken. Maar enkele keren per jaar duikt hij op bij Grand Prix-weekends. De inmiddels 52-jarige Engelsman staat te boek als een van de meest ervaren en meest deskundige engineers in de paddock. Met drie decennia aan GP-ervaring is zijn bijdrage aan de successen van Red Bull Racing in het algemeen en Max Verstappen in het bijzonder niet te onderschatten. Monaghan kan na het behalen van zijn diploma werktuigbouwkunde in 1989 als 22-jarig groentje meteen aan de slag bij McLaren, waar hij een heel decennium werkzaam blijft en de successen van Ayrton Senna en Gerhard Berger van nabij meemaakt, en later – in 1998 en ’99 - die van Mika Häkkinen en David Coulthard. In die laatste periode werkt hij al nauw samen met Adrian Newey, de huidige technisch-directeur van Red Bull Racing. De twee kunnen het uitstekend met elkaar vinden. In 2000 stapt de Engelsman over naar het worstelende Benetton, dat een jaar later wordt overgenomen door Renault. Aanvankelijk is hij de vaste race-ingenieur van Jenson Button, maar na diens vertrek wordt hij in 2003 gekoppeld aan Fernando Alonso. Hij staat aan de pitmuur als de Spanjaard dat jaar in Budapest zijn eerste GP-zege behaalt. De Britse ingenieur houdt wel van een uitdaging en stapt in 2005 over naar Red Bull Racing, dat de renstal van Jaguar heeft overgenomen. Aanvankelijk als race-engineer, maar vanaf 2009 speelt hij in de fabriek een sleutelrol bij de ontwikkeling van de auto. Hij draagt er zorg voor dat de ontwerpen van Newey worden doorontwikkeld in de windtunnel. Hij staat mede aan de wieg van de vier rijders- en constructeurstitels die Red Bull van 2010 tot en met 2014 behaalt. Als vertrouweling en rechterhand van Newey is hij afgelopen winter nauw betrokken geweest bij de Red Bull-Honda RB16, die dit jaar Max Verstappen in de gelegenheid moet stellen een aanval op de wereldtitel te doen.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden