Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland GP Nederland

Start race
17 d 19:24:33
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Lewis Hamilton

Hezemans deelt pijnlijke conclusie over 'icoon' Hamilton: "Daar nog nooit hard mee gegaan"

Lewis Hamilton kent een ronduit teleurstellend begin van zijn tijd bij Ferrari. De zevenvoudig wereldkampioen staat bijna de hele tijd achter zijn teamgenoot Charles Leclerc en stond ook nog niet op het podium. Mike Hezemans velt in gesprek met RacingNews365 een pijnlijk oordeel.

Ham FP2 Saudi
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De eerste vijf races van Lewis Hamilton bij Ferrari zitten er inmiddels op. Het beste resultaat van de zevenvoudig wereldkampioen? Een zege tijdens de sprintrace in China en een P5 in Bahrein. Voor de rest moet de Brit zijn meerdere erkennen in Charles Leclerc. Daar waar de Monegask op 47 punten staat, moet Hamilton het met 'slechts' 31 punten doen. Hoe kijkt autocoureur en analist Mike Hezemans eigenlijk naar de prestaties die Hamilton bij de Scuderia laat zien?

"Hoe relevant is hij nog?", zo stelt Hezemans zichzelf de vraag in gesprek met RacingNews365. "Niet dus. Hij had één super goede training, waardoor hij op pole stond voor de sprintrace, die hij ook won. Maar voor de rest... Ik vind hem heel cool en hij heeft een hele nieuwe look. Hij is echt een icoon als hij binnenkomt en ik vind hem fantastisch voor de Formule 1. Er zijn heel veel mensen die daarom naar de F1 kijken. Ik snap Ferrari dat ze hem vanuit het marketingoogpunt binnenhaalden, maar heel eerlijk gezegd is hij echt te langzaam."

De autocoureur vervolgt: "Hij wordt gewoon om zijn oren gereden. Dat is het gewoon. Het is ook niet één keer, het is elke vrije training, elke kwalificatie en in de race. Hij verloor op een gegeven moment 15 of 18 seconden over een hele race", aldus Hezemans. "En ga maar terugkijken: noem mij maar één prestatie die hij heeft geleverd, behoudens dat hij een goede ronde en een goede race had in China. Maar dat was het."

"Er is nooit een exceptionele kwalificatie of race geweest met deze ground effect-auto's. Het kan gewoon zijn dat die auto's hem niet liggen. Dat kan. Elke coureur heeft weleens een type auto die hem minder ligt. Hij is nog nooit hard gegaan met dit type auto. Nog nooit. Of het nou een Mercedes of een Ferrari was, hij gaat gewoon niet vooruit."

Ziet Hezemans dan nog kans voor Hamilton dat hij zijn achtste wereldtitel pakt? "Eén ding is wel: als de auto goed gaat, hij zelf goed gaat én hij vooraan rijdt, is hij wel een stuk sterker dan Leclerc. Ik vind Leclerc gewoon te lief en te aardig. Hij is geen killer en dat is gewoon jammer. Dat zie je soms. Leclerc heeft geweldig gereden tijdens zijn laatste race en het is een fantastische coureur, daar zeg ik verder helemaal niets over. Maar als Lewis net zo snel zou zijn als Leclerc, wat hij alleen niet is..."

"Als het weer een verhaal zou worden zoals met Hamilton en Nico Rosberg, of met Valtteri Bottas, dat het tijdens de kwalificatie bijna een gevecht is om pole, dan denk ik wel dat Hamilton aan het langste eind trekt. Die achtste wereldtitel gaat er echter niet meer komen", zo sluit Hezemans af.

Bekijk hieronder het hele interview met Mike Hezemans!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Marinus Bijl

    Opa (Hammy) Hamilton in de Mangels, Wat een genot om dit te lezen. Ook al is hij zevenvoudig Wereldkampioen, maar hij moet zich wel volgens de regels zijn zaken regelen, eigen schuld,Dikke Bult. M.Bijl.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_cs.png

    Regenracer

    Foutje, hij won een sprint race en stond op het hoogste podium.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

      Fourroses666

      Hij had één super goede training, waardoor hij op pole stond voor de sprintrace, die hij ook won. Training = kwalificatie.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Mairlwd

    Wat zal deze man spijt hebben dat hij niet gestopt is na 2021. Ik bedoel dan hadden we nooit geweten dat het eigenlijk een gemiddelde rijder is, niets meer en niets minder dan het overgrote deel van de rijders. Als hij was gestopt dan was het een raadsel geweest hoe goed hij nou eigenlijk was, nu is het duidelijk. Persoonlijk ben ik blij dat hij door is gegaan, wat mij betreft is het belangrijk om iemand goed te kunnen beoordelen en daarvoor moet iemand diverse fases meemaken zoals het rijden in een hele goed auto maar ook een mindere auto. Het rijden in een mindere auto laat wat mij betreft het allerbeste zien hoe goed of slecht een rijder is.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_pg.png

      Loek Ritzen

      Ook ik deel deze mening. Mercedes had een raket ipv een F1 wagen. Je moet het natuurlijk nog altijd maar even doen maar toen was de vraag welke van de 2 Mercedes wint en met hoeveel sec voorsprong. Kijk ik wil niks afdoen van 7 Wk titels maar het is toch een groot verschil met de prestaties die Max neerzet met een mindere wagen. En de Fer is nou niet zo’n slechte wagen dat je er niet mee kunt rijden. Dat bewijst dan weer de P3 van Leclerc. En men zegt altijd dat een toprijder max 5 races nodig heeft om aan de auto te wennen. Maar Lewis is nooit een rijder geweest die een auto beter kon maken. Die de ingenieurs info kon geven om de wagen beter te maken. En ook hier is weer een groot verschil met Max. Het grote verschil met Max is wel dat Ham een grote uitstraling heeft. Als ham ergens binnenkomt dan komt daar Ham aan die opvalt. Max boeit dat allemaal niet. Die hoeft niet op te vallen met de kleren, de haren weet dan ook. Die wilt alleen racen en racen en mss nog een beetje racen.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_km.png

      Formula1fan

      2023 was voor mij ook zo'n voorbeeld. Geef Max een dominante auto en hij wint bijna alle races. Ook dat is Hamilton in een dominante bolide lang niet gelukt. Ondanks teamorders...

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    SaskiaBroem

    Ook vanuit marketingoogpunt begint het een grote flop te worden want zijn super slechte resultaten zullen de verkoop niet echt doen aanwakkeren, integendeel.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_pg.png

      Loek Ritzen

      Nee absoluut niet maar de eerste concurrent is toch je ploeggenoot. En die stond laatste race toch op het podium met een P3.

  5. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Vince Velzen

    Ik snap wel dat veel mensen tegenwoordig denken dat je tegenstander ook je vijand is (de coureurs zien dat zelf anders) en graag Hamilton kleinerend omschrijven, maar als medeMaxfan denk ik dat Hamilton wel een bijter en een vechter is. Het gaat nu niet lekker met hem - maar ik moet nog zien dat hij de handdoek in de ring gooit...

    Dit bericht is aangepast op:

x
Verstappen Grote problemen van Verstappen en Red Bull verklaard