Oscar Piastri leek op weg naar de overwinning op Silverstone, maar hij ging in de fout toen de safety car naar binnen ging. Hij trapte ineens fors op de rem, waardoor de man die op dat moment op P2 lag, Max Verstappen, zelfs even voor hem terecht kwam. De stewards hadden niet lang nodig om tot een oordeel te komen en deelden een straf van tien seconden uit aan Piastri. Hoe kijken Mike Hezemans en Ruud Dimmers eigenlijk aan tegen deze straf? Ze laten van zich horen in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.
"Als je gewoon kijkt naar wat er gebeurt... Hij remt ongeveer 170 kilometer per uur af. Dat is echt bizar. Het is niet dat hij niks doet. Volgens de data van de FIA remt hij met 59,2 psi en tussen bocht 14 en 15 gaat hij van 218 terug naar 52 kilometer per uur", zo stelt Dimmers. De stewards gaven in het document aan dat vanaf het moment dat de lichten van de safety car worden gedoofd, er een snelheid aangehouden dient te worden waarbij niet onregelmatig geremd wordt en er geen andere manoeuvres worden uitgevoerd die andere coureurs in gevaar zouden kunnen brengen.
"En wat doet hij? Het is niet veilig en gewoon niet zoals het moet", zo vervolgt Dimmers. "Ze moeten een keer een voorbeeld stellen en dat doen ze nu. Dan heeft hij misschien de pech, maar hij doet het zelf. En ik snap helemaal waarom hij dat doet. Want je remt... En op het moment dat jij al klaar bent met remmen, dan komt die harmonica erachter aan. Dan geef je gas en dan lig je in één keer anderhalve seconde voor. Dat is gebruikelijk, maar hoe hij het deed, was wel in het extreme."
'Nog stommer'
Dan is er nog de discussie rond de strafmaat. Max Verstappen kon zich namelijk niet echt vinden in de straf van tien seconden. "Ik hoorde pas na de wedstrijd dat hij daar tien seconden voor heeft gekregen. Dat is natuurlijk wel weer heel extreem, een straf van tien seconden. Maar ja, ik maak de regels niet", zo zei de viervoudig wereldkampioen. Wat vindt Hezemans eigenlijk van de straf?
"Dat is natuurlijk altijd de vraag: wat voor een straf geef je ervoor? Ik vind dat hij gewoon een fout heeft gemaakt. En het is eigenlijk stom, want het is nu al een paar keer gebeurd. Het gebeurde ook in Canada, dus je weet dat ze daar op letten. Ik vind het heel dom van Piastri om het zó te doen. En wat voor straf ga je dan geven? Dat vind ik een heel moeilijk verhaal. Geef je dan vijf seconden, tien seconden of geef je alleen strafpunten? Het is zo moeilijk om dat te bepalen. Misschien hebben ze wel een reglement waar exact in staat: 'doe je dat, dan is het tien seconden'. Dan is het wat het is."
De autocoureur vervolgt: "Maar dan vind ik het nog stommer. Ik vind het heel moeilijk om te bepalen wat je dan moet geven. Ik had vijf seconden verwacht. Dat is wat ik had verwacht, want voor dat soort dingen geven ze heel vaak vijf seconden. Nu is het tien. En had het uitgemaakt? Ik denk het niet, want dan had Lando Norris denk ik nog gewonnen. Dan had je misschien wel een gevecht gehad."
Al is Hezemans vooral niet te spreken over een specifieke boordradio van de Australiër. "Wat ik wel heel erg belachelijk vond en ook een beetje zwak, was de radio van Piastri naar het team. Kom op. Ik snap het wel, want je probeert natuurlijk alles, maar ik vond het een beetje een zwaktebod. Probeer dan gewoon die tien seconden weg te rijden en doe dan alles. Het is wat het is." De autocoureur doelt op de radio van Piastri, waar hij aan het team het volgende vroeg. "Als jij denkt dat het (de straf, red.) ook niet eerlijk was, denk ik dat we de posities terug moeten wisselen en racen."
En wat vindt Dimmers er eigenlijk van? "Ga niet lopen klagen. Hij doet het toch zelf!", zo zijn de afsluitende woorden.
Beluister hieronder de volledige podcast!
Ook interessant:
Max Verstappen moest het ondanks een magistrale poleposition met de vijfde plaats doen in de kletsnatte Grand Prix van Groot-Brittannië. Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Mike Hezemans zagen dat de 27-jarige wereldkampioen de problemen van Red Bull maar weer eens verdoezelde. Ze gaan er uitgebreid op in tijdens een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!