"Heel eerlijk gezegd denk ik dat niemand echt weet hoe het er volgend jaar uit gaat zien en Max denk ik ook niet," opent Hezemans zijn analyse in de nieuwste aflevering van de RacingNews365-podcast. Hij wijst op de wisselvallige prestaties van Mercedes, dat weliswaar won in Canada, maar in Oostenrijk op 62 seconden achterstand over de streep kwam. "Mercedes is een beetje hetzelfde als Red Bull, dat team is ook al een jaartje of twee aan het zoeken naar een constante en gewoon betere auto."
Hezemans ziet vooral potentie bij McLaren, een optie die niet vaak genoemd wordt: "Er zitten gewoon echt heel veel goede mensen bij McLaren op dit moment. Dus ik denk toch dat McLaren een betere auto gaat maken dan Mercedes. En die motoren... Het is niet zo dat Mercedes een veel betere motor heeft dan McLaren (als klant, red.). Die motoren zijn bijna allemaal hetzelfde. Er zit misschien een procentje verschil in."
Maar... Lando Norris en Oscar Piastri dan? Dit zitten toch rotsvast in dat team? "Denk jij dat dat helemaal goed blijft gaan tussen die twee? Nu lijkt het allemaal rozengeur en maneschijn, maar die gaan links en rechts ook wat ellende met elkaar krijgen. En Verstappen heeft de luxe dat iedereen hem wil, dat hij kan kiezen."
Formule 1-kenner Ruud Dimmers wijst inhakend op de onzekerheden rond Red Bulls eigen motorproject: "Je hebt volgend jaar wel dat je die Red Bull Powertrains-motor hebt. De eerste motor van eigen makelij. Er is niemand die verwacht dat ze meteen een dijk van een motor neer gaan zetten."
"Nee, dat verwacht ik ook niet," beaamt Hezemans, die vervolgt over Verstappens contractsituatie. Want moet hij dan bij een ander team de nieuwe verhoudingen aankijken? "Je gaat ook geen contract opstellen voor één jaar. Dat ga je niet doen." En de situatie aankijken kan dus ook bij Red Bull.
"Dit kán gewoon niet"
Maar bij Red Bull is de stijgende lijn echter ver te zoeken. Dat concluderen de heren vooral aan de hand van de tweede Red Bull-coureur, nu en in het verleden. Dimmers neemt daarbij het woord 'ondergrens' in de mond: "Het gaat mij ook om de ondergrens, die wordt gevormd door je tweede rijder. Het hele seizoen heeft de tweede Red Bull zeven punten gepakt in elf wedstrijden."
"Je kan er omheen draaien," concludeert Hezemans, "Maar eigenlijk is dat heel slecht. Hoe kan je een auto bouwen waar geen enkele tweede rijder mee kan rijden? Met al die resources van het team... met al dat geld, met al die verschrikkelijk knappe intelligente mensen, die het niet voor elkaar krijgen om een auto te bouwen waar iemand gewoon fatsoenlijk mee kan rijden."
Hezemans trekt een parallel met het bedrijfsleven, waar het niet voor kan én mag komen dat een bepaalde situatie zó lang blijft sudderen: "Daar zit wel echt iets compleet fout. Als het een bedrijf was geweest, had dit zo niet door kunnen gaan. Dan begin je als eigenaar op enig moment heel hard op tafel te slaan. Dit kán niet, de verschillen zijn te groot."
Natuurlijk komen er nog updates voor de RB21, maar Hezemans en Dimmers zijn eensgezind als ze stellen dat het gat, dat wordt ingeschat op minimaal een halve seconde, daarmee nooit en te nimmer gedicht kan worden.
En dus volgt, te midden van al die onzekerheden, de enige conclusie die nu getrokken kan worden: "Verstappen heeft een contract met Red Bull en hij zal goed verdienen daar, maar het is evengoed heel, heel, heel, heel, héél moeilijk."
Ook interessant:
Verstappen in onmogelijke spagaat door Red Bull-crisis
De F1 GP van Oostenrijk was het slechtste GP-weekend voor Red Bull sinds jaren. Het team pakte precies 0 punten. Wat betekent dit voor het kampioenschap, en wat voor de toekomst? Ruud Dimmers, Joris Mosterdijk en Mike Hezemans bespreken het.
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Speel mee!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!