Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 Grand Prix België 2025

Hezemans trekt FIA-beslissing op Spa-Francorchamps in twijfel

De GP van België werd, zoals wel vaker het geval is, geteisterd door hevige regenval. De FIA nam het zekere voor het onzekere en stelde de start van de race uit, maar daar was niet iedereen blij mee. Mike Hezemans en Ruud Dimmers vellen ook een oordeel in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.

Spa wet grid
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De weersverwachtingen voorspelden het enkele dagen voor de race al, en vroeg op de zondagochtend gebeurde het dan ook echt: de regen kwam met bakken uit de hemel in de Belgische Ardennen. Het circuit van Spa-Francorchamps werd urenlang geteisterd door hevige regenval en zodoende werd ook de start van de Grand Prix van België uitgesteld. De FIA vond het simpelweg te onveilig om met alle spray te gaan racen, en dus werd de boel één uur en twintig minuten later pas weer op gang gebracht. Toen was het alleen wel gestopt met regenen, en was de baan al op aan het drogen.

De één kon de keuze van de wedstrijdleiding wel begrijpen, maar de ander snapte er helemaal niets van. Ook Mike Hezemans en Ruud Dimmers vragen zich in de nieuwste aflevering van de Formule 1-podcast van RacingNews365 af of dit wel helemaal de juiste zet was. Hezemans ziet op zijn beurt vooral de achterliggende redenen. "Ik denk dat niemand niet in de regen wil rijden. Het probleem is natuurlijk altijd het zicht, want qua grip en dat soort dingen gaat het allemaal wel. En ik weet niet wie het zei, volgens mij was het Yuki... Maar hij zei dat het prima gaat als je alleen rijdt, maar het probleem is er vooral achter een andere auto."

"En ik ben het wel met ze eens: ze hadden veel eerder kunnen starten. Alleen door de ongelukken van Dilano (Van 't Hoff, red.) en Antoine Hubert, en hoe dat allemaal is afgelopen... Daardoor namen ze gewoon nul komma nul risico. Autosport heeft natuurlijk altijd wel een soort van risico, maar dit was een beetje too much."

Toch vond Hezemans het wel opmerkelijk om te zien dat de wedstrijdleiding in België een hele andere keuze maakte dan enkele weken eerder op Silverstone, waar de race onder regenachtige omstandigheden wel gewoon doorging. "In Silverstone bleven ze nog wel rijden, maar het is speciaal in Spa. Als dit volgend jaar weer is, kan je net zo goed een low downforce afstelling erop zetten als dat voor jou beter is, want je gaat inderdaad ook volgend jaar niet in de regen rijden. Dat is ook wel toevallig heel specifiek in Spa, door al die ongelukken die er zijn gebeurd."

Ook Dimmers snapt wel hoe de wedstrijdleiding tot deze keuze is gekomen, al ziet hij wel dat er niet bepaald veel variatie zit in de beschikbare opties. "Het zijn twee uitersten. Je moet niet gaan rijden op het moment dat het letterlijk levensgevaarlijk is. Aan Spa kleeft natuurlijk de historie met zeer zware en zelfs dodelijke ongevallen, waarbij het soms aan het weer lag en soms weer aan andere dingen."

"De andere kant is het zo dat je door gaat slaan richting het meest veilige wat er is, want waarom moet je een uur en twintig minuten wachten om te gaan rijden? Waarom heb je nog regenbanden in de Formule 1 en waarom probeer je niet, wat diverse coureurs ook riepen en wat Max ook zei, gewoon meerdere ronden achter de safety car te rijden? Daarbij krijg je ook een soort natuurlijk proces, dat je die baan ook wat droger rijdt met z'n allen." 

Toch denkt de F1-kenner wel dat de wedstrijdleiding nu iets té lang heeft gewacht. "Of het dan helemaal gelukt was, weet ik niet. Maar nu was het meteen: 'We geven op en we gaan wachten'. En op een gegeven moment werd het droog, en toen was het: 'Oh, nog even een half uur wachten'. En dan zie je de zon doorkomen en droogt de baan eigenlijk al op, en dan weet je dat er, heel plat gezegd, geen zak gebeurt. Want er is niemand die het risico gaat nemen, er is nog maar één lijn en dat is de droge lijn, dus inhalen is ook nagenoeg onmogelijk. Dan zit je te kijken naar een soort optocht waarin ook niets van spanning meer zit, en dat draait die hele Grand Prix wel de nek om."

Ook interessant:

De wedstrijdleiding speelde misschien wel de hoofdrol op de zondag in België. De start van de race in de Belgische Ardennen werd maar liefst een kleine anderhalf uur uitgesteld en uiteindelijk werd Max Verstappen zo een gouden kans ontnomen. Hij keek namelijk de hele race tegen de achterkant van de Ferrari van Charles Leclerc aan, terwijl hij voor een regenafstelling had gekozen. Mike Hezemans, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat en nog veel meer in een nieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!

Praat mee!

x
Hamilton Vrijgezelle Hamilton kijkt vol verbazing naar gezinslevens Verstappen en co: "Hoe doen ze dat?"