Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Cadillac F1 Team

Hezemans verzekert criticasters: "Dat zal met Cadillac nóóit gebeuren"

Het Andretti-project komt via de naam Cadillac F1 Team alsnog op de grid van 2026 te staan. Dat is althans de intentie van de FOM, FIA en Cadillac. Daarmee verwelkomt de sport een écht Amerikaans team. Volgens Mike Hezemans kan het een groot succes gaan worden, zo vertelt hij in een interview met RacingNews365.

Viaplay-Ho-Pin-Tung-Mike-Hezemans-F1-RacingNews365
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

"Ik denk niet dat mensen in Europa door hebben hoe groot de autosport is in Amerika en al helemaal niet hoe groot General Motors is", vertelt de altijd uitgesproken Mike Hezemans in een interview met RacingNews365. "Wij zijn met de familie als eigen team actief geweest in de NASCAR en ik kan je zeggen dat dat technologisch gezien een onwijs hoge autosportklasse is. Dat is iets wat wij in Europa écht onderschatten. Budgetten bij de grote teams in de NASCAR gaan ruim boven de 150 miljoen dollar per jaar en dat zegt eigenlijk al genoeg."

"Wij hebben gezien hoe de teams daar te werk gaan en ik kan je verzekeren dat het allemaal onwijs professioneel is en onwijs ver gaat. Werkelijk alles van materiaal wordt daar nauwkeurig nagemeten en er worden miljoenen gestoken in het vinden van de laatste milliseconde die het verschil kan maken. Net als in de Formule 1. Daarom ben ik er dan ook van overtuigd dat het Andretti/GM Formule 1-project uiteindelijk een groot succes kan gaan worden. Nee, natuurlijk heb ik het dan niet meteen over 2026 of 2027, maar wanneer ze met hun eigen F1-motor komen in 2028, zie ik ze zeker in staat om tot grote prestaties te komen."

Hezemans, zelf woonachtig en succesvol zakenman in Miami, weet als geen ander hoe de Amerikaanse autosport in elkaar steekt. "Wanneer General Motors (moederbedrijf Cadillac) ergens de tanden in zet, gaat het een succes worden. Dat bedrijf is zo onwijs groot, daar hebben we in Europa denk ik maar weinig kennis van. Ze zijn getergd door wat er gezegd is de afgelopen maanden en door de weigering die ze eerder van de F1-organisatie kregen te verwerken. Dat motiveert ze nog meer en ik zeg het je; als Amerikanen getergd zijn, zeker wanneer het gaat om onwijs grote projecten, dan zijn ze op hun best. Dan weten ze alles uitstekend te organiseren en speelt geld ook geen rol."

"Kijk naar de huidige Formule 1, ook Haas lukt het om in de top 10 te komen. Dus wanneer GM met een megabudget en -kennis de Formule 1 in komt, kunnen ze uiteindelijk ook mee gaan strijden om de prijzen. Ik zeg niet dat het eenvoudig gaat worden en dat je er met geld alléén kunt komen, maar de combinatie van ervaring, organisatie en budget gaat ervoor zorgen dat dit F1-project wel degelijk gaat slagen. De huidige F1-teams onderschatten dit project in mijn ogen."

Verrast

Hezemans is dan ook vooral verrast door het feit dat het project in eerste instantie werd geweigerd door de F1-organisatie. Men gaf eerder dit jaar namelijk een negatief advies wat betreft het F1-project van Andretti. Ook leken de overige F1-teams en teambazen weinig te hebben met het Amerikaanse F1-project. "Ik kreeg sterk het gevoel dat de overige F1-teams bang zijn dat ze minder geld gaan verdienen. De taart zal vanaf 2026 namelijk tussen 11 teams verdeeld moeten worden en niet tussen 10 teams. Zo lijk je dus minder over te houden per team, maar dat is veel te kort door de bocht gedacht."

"Dankzij dit team gaan er automatisch meer Amerikanen de sport volgen en juist daar ga je uiteindelijk samen allemaal veel meer aan verdienen. Je moet naar het grotere plaatje kijken en dan zie je dat dit team juist een aanwinst is voor de Formule 1, op alle vlakken. Ze moeten ook niet kijken naar of je met 10 of 11 teams bent, dat maakt financieel niet veel verschil. De Formule 1 is altijd gekoppeld aan de economie. Dus economische factoren hebben veel meer invloed op de inkomsten in de Formule 1 dan een extra team", aldus Hezemans, die vooral verbaasd is dat zelfs kleinere teams tegen het Amerikaanse F1-project leken te zijn. 

"Er werden zoveel redenen genoemd door verschillende teams waarom het niet goed zou zijn voor de sport om het team toe laten, maar laten we dan eens terug gaan naar de GP van Australië. Daar was Williams niet eens in staat om twee bolides van start te laten gaan tijdens de race, omdat men geen reservechassis gereed had. En dat in de koningsklasse van de autosport, waanzinnig! Geloof me, zoiets zul je nooit zien gebeuren met een team waar General Motors achter staat. Dat kan ik je verzekeren!"

Wint Verstappen of een andere favoriet in Qatar? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x jouw inzet!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen mist vrije training, Red Bull bevestigt vervanger