In 2022 staan de F1-teams voor een grote uitdaging. De technische reglementen gaan volledig op de schop en de bolides krijgen een totaal ander uiterlijk. Hiermee moet het racen beter worden en wordt het veld meer naar elkaar toegetrokken. De nieuwe Formule 1-bolides zullen één van de hoofdonderwerpen van 2022 zijn. Het zal niet de eerste keer zijn in de geschiedenis van de koningsklasse dat er één team is met een geniaal idee bij de reglementswijzigingen. Zo zagen we Brawn GP in het verleden met een double diffuser imponeren en trok Mercedes met de nieuwe krachtbron in 2014 aan het langste eind. De nieuwe regels zijn strenger gemaakt om dit te voorkomen, maar uitsluiten kan men het natuurlijk nooit.
Verstappen, Hamilton, Russell en de nieuwkomers
Volgend jaar zien we een nieuw startnummer op de Red Bull-bolide van Max Verstappen. De regerend wereldkampioen gaat namelijk met #1 rijden op zijn RB18 na het verzilveren van de titel in 2021. In het seizoen zal de Nederlander deze titel verdedigen, maar naast rivaal Lewis Hamilton staan er genoeg coureurs te springen om zichzelf wereldkampioen te mogen noemen. Een daarvan is natuurlijk het jonge talent George Russell. Na indruk te hebben gemaakt op Mercedes heeft hij het stoeltje naast Hamilton voor 2022 gekregen. Hamilton had in het kampioenschapsjaar van Verstappen geen interne concurrentie, maar met Russell naast zich kan dit zomaar een intens gevecht opleveren. In gelijkwaardig materiaal kan de jonge Brit zich proberen te bewijzen tegenover de zevenvoudig wereldkampioen en het team. Daarnaast zien we een paar 'nieuwe' gezichten op de grid van 2022. Met het vertrek van Antonio Giovinazzi en Kimi Raikkonen zijn er namelijk twee stoeltjes te vergeven in de koningsklasse. Naast Valtteri Bottas zal het jonge talent Guanyu Zhou komen te rijden. Mede door een enorme geldinjectie heeft de Chinees het tweede stoeltje bij Alfa Romeo weten te bemachtigen. Ook zien we Alexander Albon terugkeren op de Formule 1-grid. De Thais-Britse coureur reed eerder al naast Verstappen bij Red Bull, maar gooide hier nog geen hoge ogen. Albon bewees zich echter in zijn tussenjaar door de Oostenrijkse renstal enorm te helpen met test- en simulatorwerk. Dit bleef niet onopgemerkt bij Williams, waar Albon in 2022 voor zal rijden.
De 2022-kalender met wat pareltjes
De Formule 1 2022-kalender telt maar liefst 23 Grands Prix, wat een recordaantal is. Naast klassiekers zoals Spa-Francorchamps, Monza en Monaco zien we een aantal leuke toevoegingen aan de kalender. Zo wordt er na twee jaar afwezigheid eindelijk weer geracet in Japan op het welbekende Suzuka International Circuit en heeft Imola tijdens de corona-kalenders bewezen een waardige toevoeging te zijn aan het menu voor de F1. Naast de terugkerende circuits worden we ook getrakteerd op een gloednieuw circuit in de Verenigde Staten. De vijfde ronde van het seizoen speelt zich namelijk af in Miami op het spiksplinternieuwe Miami International Autodrome. Met de groeiende populariteit van de Formule 1 in de VS belooft het een spektakel te worden.
Formule 1-uitzendingen in een nieuw jasje
Met het ingaan van 2022 wordt Ziggo Sport ingewisseld door Viaplay, de streamingdienst van het Scandinavische NENT. Tezamen met grootse namen binnen de F1 zoals David Coulthard en Mika Hakkinen zal een Nederlands team de uitzendingen in een nieuw jasje steken. Zowel op het circuit als in de studio zullen meerdere verslaggevers aanwezig zijn om de Nederlandse kijkers te trakteren op uitgebreid verslag van elke Grand Prix. Ook het live-commentaar verandert in het seizoen van 2022. Het stemgeluid van Olav Mol en Jack Plooij maakt plaats voor het jonge duo Nelson Valkenburg en Melroy Heemskerk. De twee heren zullen bijgestaan worden door pitreporter Stephane Kox. Vanuit Nederland zal Amber Brantsen als presentatrice de studio-uitzendingen verzorgen.
Meest gelezen