Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 2024

Hier neemt de F1 afscheid van na 2024

Het Formule 1-seizoen van 2024 is voorbij gevlogen. We hebben een hoop gezien en meegemaakt het afgelopen jaar, maar in aanloop naar 2025 zal lang niet alles hetzelfde blijven.

F1 drivers 2024
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

2024 was een geweldig jaar voor de koningsklasse van de autosport. Voor sommigen pakte het gaandeweg het jaar beter uit dan voor anderen, maar fans hoefden zich in ieder geval niet te vervelen door alle zaken die op én naast de baan gebeurden. Van alle gevechten op de baan (en het in twijfel trekken van de keuzes van de FIA) tot alle verschuivingen in de rijdersmarkt: de Formule 1 stond nooit echt stil het afgelopen jaar. 

Maar zoals altijd is er een tijd van komen en een tijd van gaan. Daar kan ook de koningsklasse van de autosport niet aan ontsnappen, want in 2025 staan ons stiekem toch een aantal veranderingen te wachten. Teams bedankten coureurs voor de bewezen diensten, één van de meest legendarische samenwerkingen in de geschiedenis van de sport kwam ten einde en ook de structuur van de sport blijft niet onaangetast. 

Uiteindelijk gaat de wereld der Formule 1 gewoon verder, maar nu het einde van 2024 in zicht is, is het ook tijd om kort terug te blikken op de zaken die we in 2024 achter zullen laten. 

Hamiltons Mercedes-tijdperk

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: met het einde van 2024 nemen we officieel afscheid van de samenwerking tussen Lewis Hamilton en Mercedes. Naast het feit dat het natuurlijk een van de meest succesvolle samenwerkingen was in de geschiedenis van de Formule 1 (in de afbeelding hieronder is enkel het 'belangrijkste' deel van zijn prestaties meegenomen), heeft Hamilton zo lang voor Mercedes gereden dat het haast onwennig voelt om te beseffen dat dat vanaf 2025 anders zal zijn.

De Brit heeft immers twaalf jaar voor Mercedes gereden en heeft een hoop meegemaakt bij de Duitse renstal. Hij pakte daar maar liefst zes van zijn zeven titels en won zelfs in 2024 nog, ondanks het feit dat het team de zaken niet echt op orde leek te hebben. De overstap naar Ferrari was een jongensdroom voor Hamilton en het is ontzettend mooi dat de zevenvoudig wereldkampioen de kans krijgt om zich bij zo'n legendarisch team aan te sluiten, maar het zal de eerste weekenden toch apart zijn om hem niet langer als Mercedes-coureur rond te zien lopen. 

Vertrekkende coureurs

Hamilton is niet de enige coureur die in 2025 niet langer op dezelfde plek terug zal keren. Enkele oude bekenden zullen volgend jaar helemaal niet terugkeren op de grid. Dat heeft enerzijds natuurlijk te maken met de komst van verschillende rookies, die zo dus weer een plekje bezet gaan houden, maar anderzijds lijkt de rek er bij sommigen ook wel uit te zijn.

Zo neemt de Formule 1 na 2024 afscheid van Guanyu Zhou en Valtteri Bottas als rijdersduo bij Stake F1. De beide heren werden op hetzelfde moment bedankt voor de bewezen diensten toen het team, dat over een jaar verder zal gaan als fabrieksteam van Audi, Gabriel Bortoleto aanwees als gelukkige voor het overgebleven stoeltje naast Nico Hulkenberg. Nu de grid voor 2025 compleet is, weten we al zeker dat we Zhou en Bottas niet meer als vaste coureur terug gaan zien in 2025, al zullen we laatstgenoemde wel terugzien als reservecoureur van Mercedes. 

Naast Zhou en Bottas nam ook Kevin Magnussen na dit seizoen afscheid van de Formule 1. De Deen vervulde de afgelopen jaren een belangrijke rol binnen het team van Haas, in niet één maar twee verschillende perioden, en was altijd een vaste waarde waar het team op terug kon vallen. Toch is er met de komst van Oliver Bearman en Esteban Ocon geen ruimte meer voor Magnussen, waardoor hij zijn racecarrière voort zal zetten in het WEC en de IMSA Series. 

Ook Franco Colapinto zien we volgend jaar niet terug als Formule 1-coureur. Althans, de Argentijn heeft binnen de huidige grid voor 2025 geen stoeltje weten te bemachtigen. Hij is nog wel Williams-junior en dus zien we hem vast nog terug in de garage van de Britse renstal, maar met de komst van Carlos Sainz moet Colapinto zijn stoeltje dus weer afstaan.

Tot slot zal ook Sergio Perez er niet meer bij zijn volgend seizoen. Het hing gaandeweg het seizoen natuurlijk al in de lucht, maar na de seizoensafsluiter in Abu Dhabi haakte Red Bull Racing toch de knoop door. Het team gaat verder met Liam Lawson als nieuwe teamgenoot van Max Verstappen en bedankt Perez daarmee voor de bewezen diensten. Het is nog niet bekend wat de Mexicaan volgend jaar precies gaat doen, maar als fulltime Formule 1-coureur zien we hem in ieder geval niet terug.

Minder punten

De grote reglementswijzigingen die voor 2026 op de planning staan zorgen er natuurlijk voor dat er in 2025 niet veel zal veranderen, maar één deel van het weekendconcept gaat toch op de schop. Het punt voor de snelste raceronde zal vanaf volgend jaar namelijk verdwijnen, waardoor er in een raceweekend dus één punt minder te verdelen zal zijn.

Op het eerste oog lijkt dat geen verandering waar de coureurs en teams echt wakker van zullen liggen, maar dat punt voor de snelste raceronde speelde de afgelopen jaren toch een grotere rol dan in eerste instantie duidelijk werd. Denk bijvoorbeeld maar eens aan hoeveel verschil zo'n extra punt kan maken in het kampioenschap, als twee teams in de slotfase van een seizoen nog heel dicht bij elkaar liggen, of die ene keer in Singapore dat Daniel Ricciardo het punt wegsnoepte voor de neus van Lando Norris...

			© Red Bull Content Pool
	© Red Bull Content Pool

Ook Verstappen neemt afscheid...

Tot slot mogen we niet vergeten dat het ook tijd is om afscheid te nemen van de RB20. De Red Bull-bolide van 2024 heeft Max Verstappen ongetwijfeld meer dan genoeg kopzorgen bezorgd en het is dan ook niet gek dat de Nederlander de auto zal missen als kiespijn, maar dat is een overweging die voor meerderen zal gelden. De monteurs en engineers hadden er immers ook een dagtaak aan om telkens het maximale uit de bolide te halen, wat vaak niet eens uitpakte zoals gehoopt. 

Zoals Verstappen in Abu Dhabi al benadrukte: de RB20 mag linea recta richting het museum en hoeft daar wat de Nederlander betreft ook niet meer uitgehaald te worden. Waar hij in 2023 met volle teugen genoot van het afscheid van de RB19, kon hij in 2024 niet wachten tot zijn laatste kilometers achter het stuur van de RB20 voorbij waren. 

Praat mee!

Viaplay
x