Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Damon Hill

Hill blikt terug op 'zelfvernietigingsknop' Williams-bolide tijdens testdagen

Damon Hill heeft veel meegemaakt in zijn Formule 1-carrière, waaronder een wel heel erg opmerkelijke crash. Deze werd veroorzaakt door een 'zelfvernietigingsknop', zoals de wereldkampioen van 1996 het noemt.

E6u30fi X0 A Il XG
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Silverstone

Tijdens de testdagen zien we regelmatig wat opmerkelijke gebeurtenissen, al viel het op een paar uitvalbeurten nog mee tijdens de testdagen van 2022 in Barcelona. Damon Hill blikt terug op een wel heel opmerkelijke testdag toen hij voor Williams reed, ergens tussen 1993 en 1996. De renstal probeerde destijds een nieuwe technologie uit.

"Ik dook naar buiten in een Williams die automatisch terugschakelde", legt hij uit in de F1 Nation podcast, toen hem gevraagd werd naar zijn meest opmerkelijke moment tijdens de F1-testdagen. "Ik reed over het lange rechte stuk in Barcelona en je moest als het ware een knopje indrukken als je de bocht naderde."

"Dan, als de bolide vertraagde, schakelde de bolide automatisch naar lagere versnellingen." Niet alles verliep hierbij volgens plan, zo legt de kampioen van 1996 uit. "Maar de bedoeling was dat de auto niet terugschakelde voordat er een toerental was bereikt dat laag genoeg is voor die versnelling."

Crash tijdens F1-testdagen door duur software-foutje

Hill legt uit dat er een klein fout is gemaakt tijdens de winterstop, waardoor de software verkeerd stond ingesteld. "Dus ik kwam voorbij de pitstraat met ruim 300 kilometer per uur, drukte op dat knopje en de auto begon terug te schakelen. De toeren gingen echter omhoog en omhoog, totdat de motor explodeerde en ik in de muur belandde."

"Ik weet nog dat ik dacht, tijdens de eerste run van een nieuw seizoen, dat ik een zelfvernietigingsknop had ingedrukt! Ik stapte uit en dacht: 'Wat was dit? Heb ik de verkeerde knop ingedrukt?'"

Het was echter een software-probleem, zo bevestigde het team later aan Hill. De voormalig Formule 1-coureur heeft niet bekendgemaakt in welk seizoen het 'trucje' van Williams werd uitgeprobeerd.

Ook interessant:

Video: Verstappen: "Daarom wil ik nog heel lang bij Red Bull blijven"

Max Verstappen tekende een megacontract, iets wat nog nooit eerder vertoond is in de Formule 1. Zijn reactie zie je hieronder in de video.

3 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Uitslag kwalificatie Formule 1 GP Monaco 2022