Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Charles Leclerc

Hill kritisch op voormalig engineer Leclerc: "Werd bijna een meme"

Een race-engineer zijn en omgaan met het commentaar van de coureurs over de boordradio is nog een hele kunst, als we voormalig wereldkampioen Damon Hill mogen geloven. Hij legt uit waarom hij denkt dat de race-engineer van Charles Leclerc vervangen is.

Leclerc Miami Sprint
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Voorafgaand aan de Grand Prix van Emilia-Romagna werd de engineer van Charles Leclerc, Xavier Marcos Padros, vervangen. Padros kreeg online naamsbekendheid met de veelvoorkomende uitspraak 'we are checking', zodra Leclerc een opmerking op de boordradio plaatste. 

In de podcast F1 Nation vraagt Tom Clarkson aan Formule 1-wereldkampioen Damon Hill wat het belang is van een goede relatie hebben met je race-engineer.  "Als coureur leer je snel dat het niet jouw team is, jij maakt de beslissingen niet", legt de wereldkampioen van 1996 uit. "De manier waarop ze het team structureren is aan het team zelf, al zouden ze wel rekening moeten houden met de werkrelatie (tussen race-engineer en coureur, red.)."

"Weet je nog dat ze bij Lewis (Hamilton, red.) en Nico (Rosberg, red.) de race-engineers verwisseld hebben? Ik weet niet wie dat besloten heeft of waarom het gebeurd is, maar het komt erop neer dat er altijd een A- en een B-team is binnen het team zelf."

"Je moet weten welke beslissing je moet nemen"

Een A-team en een B-team hebben binnen één renstal is volgens Hill onverstandig. "Ik denk dat teams het niet leuk vinden als er groeperingen ontstaan binnen de garage, omdat het destructief kan zijn. Dus soms willen ze het graag vloeiend houden en ze willen ook dat mensen groeien. Dat betreft de ingenieurs die een poging willen wagen om race-ingenieur te worden voor een coureur, en hem wil laten zien wat ze kunnen."

"Deze relatie is cruciaal, want je wil de persoon waarmee je praat kunnen vertrouwen. Of dit nu Max (Verstappen, red.) is met GP (Gianpiero Lambiase), of Lewis met zijn engineers. Ze hebben lange tijd met elkaar samengewerkt en kennen elkaar, de psyche van de coureur." 

De race-engineer moet namelijk met weinig informatie kunnen werken: "Als je over de radio hoort: 'ik vind deze banden niets', dan moet je wel wel weten hoe je met die persoon moet dealen gedurende de race en welke beslissing je moet nemen om het beste uit de coureur te halen."

Het is een psychologisch spel, stelt Hill. "Je moet de persoon kunnen begrijpen en de gebreken die ze hebben, en weten wanneer je daar wel en wanneer je daar niet op moet reageren." Hill neemt hier Leclerc als voorbeeld: "Misschien dat er iemand nodig is die een wat steviger in de schoenen staat en hem wat meer kan geruststellen. Het werd bijna een meme dat Charles over de radio iets zei en hij als antwoord terugkreeg: 'We zijn het aan het checken'.

En die opmerking werkt volgens de voormalig coureur nou niet bepaald geruststellend. Hij zou moeten zeggen: 'maak je daar geen zorgen over. Blijf rijden en wij lossen het op.' Dus ja, het is een hele kunst."

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Verongelijkte Marko onthult gigantische schadepost na megaklapper Perez