Op de laatste testdag in Bahrein waren er een aantal teams, waaronder Red Bull, die al een relatief stabiele bolide hadden. Meerdere upgrades zorgden voor het tegengaan van porpoising en een wat minder zenuwachtigere bolide, maar bij Mercedes lijkt er nog altijd een probleem te zijn. Volgens Damon Hill heeft de W13-bolide van Lewis Hamilton en George Russell namelijk extra veel last van instabiliteit door het design van de sidepods. "Er komt zoveel zuiging vanuit de onderkant van de auto dat ze problemen hebben om de vloer onder controle te houden", legt hij uit in de F1 Nation Podcast . "Dat is waarom ze die 'vloerhouder-kabels' (zie onderstaande foto, red.) ook hebben of in ieder geval hebben aangekaart dat deze kabels mogen blijven. Als je naar de Mercedes kijkt, dan is er een enorme oppervlakte van de vloer, want de sidepods zijn zo smal. Er is niet veel om de vloer omhoog te houden! Hierdoor beweegt alles mogelijk wat meer, waardoor ze een probleem hebben met de aerodynamica."
Mercedes kan het probleem nog oplossen voor GP Bahrein
De problemen bij Mercedes zijn volgens Hill niet onoplosbaar. "We weten dat er wat problemen zijn, maar het valt nog te overzien." De concurrenten hebben echter wel een voorsprong gemaakt om het porpoising tegen te gaan, zo benadrukt de wereldkampioen van 1996. "Het lijkt er op dat Red Bull het probleem heeft opgelost. Ze hebben een goede, vloeiende bolide. Anderen zullen uit gaan zoeken hoe zij dat moeten doen en daardoor wat aanpassingen doorvoeren. We weten ook dat McLaren wat problemen heeft, die er nog niet waren in Barcelona. Zij zien er echter wel competitief uit."
Meest gelezen