Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Nieuwe eigenaren Hockenheimring hebben grootste plannen

De Hockenheimring heeft een nieuwe eigenaar. Een groep investeerders heeft 75% van de aandelen van het Duitse circuit overgenomen. De nieuwe eigenaren hebben grootste plannen met het historische circuit.

Hockenheimring
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Een groep investeerders heeft 75% van de aandelen van de Hockenheimring overgenomen. Dat maakt Schwetzinger Zeitung bekend. De gemeenteraad van Hockeheim heeft mede-eigenaar Badische Motorsportclub goedkeuring gegeven om de aandelen te verkopen aan Emodrom Group Holding. De gemeente blijft zelf voor 25% eigenaar van het circuit. Op deze manier kan de gemeenschap invloed houden in de toekomstplannen van het circuit.

Volgens het Duitse medium zijn de nieuwe eigenaren van plan om flinke investeringen te doen in het ietwat gedateerde circuit. Voornamelijk de infrastructuur rondom het circuit kan een opknapbeurt gebruiken en hier is zo'n 250 miljoen euro voor uitgetrokken. De investeringen zullen vooral focussen op een betere bereikbaarheid en de bouw van nieuwe faciliteiten. Zo wordt er gesproken over de bouw van een hotel aan de zuidelijke kant van het circuit en wil de nieuwe eigenaar een 'Motorworld-Mall' laten verrijzen. Verder moet er aan de noordelijke kant een innovatiecampus komen en wordt er ruimte vrij gemaakt voor een veiligheidscentrum.

Al langere tijd waren er signalen dat het circuit, met de komst van de nieuwe eigenaren, een andere naam zou gaan dragen. Daar heeft de gemeente nu een stokje voor gestoken. De stad Hockenheim betaalt vanaf heden 90.000 euro per jaar zodat het circuit de naam van de stad blijft dragen. Deze afspraak is voor minimaal acht jaar afgesloten en kent een eenzijdige optie van nog eens acht jaar. Wel is hierbij een mogelijkheid om de kosten omlaag te brengen, wanneer de stad een titelsponsor aan weet te dragen. Overigens ontvangt de stad ook geld van de nieuwe eigenaren. Emodrom moet één miljoen euro per jaar aan erfpacht betalen om gebruik te mogen maken van het circuit.

In 2019 streek de Formule 1 voorlopig voor het laatst neer op de Hockenheimring. In een enorm chaotische race, met onder meer regen en vele crashes, wist Max Verstappen uiteindelijk de overwinning te pakken. Sindsdien lijkt een terugkeer in de koningsklasse van de autosport verder weg dan ooit, maar met deze nieuwe investeerders is er misschien wel wat mogelijk. Of zij van plan zijn om de Formule 1 terug te halen, is niet bekend gemaakt.

Praat mee!

Viaplay
x
FIA geeft uitleg over cruciaal safety car-moment met Norris in Miami