Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Alexander Albon

Hoe Albon aan de Red Bull-zijlijn Verstappens unieke rijstijl leerde kennen

Alex Albon is dit jaar reservecoureur voor Red Bull en brengt veel tijd door in de simulator. Dat heeft hem geholpen om beter te begrijpen welke unieke eisen Max Verstappen stelt aan zijn auto. Albon: "Max houdt bijvoorbeeld van een losse achterkant".

Albon Red Bull 2021
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Alex Albon zal in 2022 weer aan de start van een Formule 1-race verschijnen. De Thaise coureur komt dan uit voor het team van Williams. Dit jaar is Albon echter nog actief als reservecoureur voor Red Bull en brengt hij ook veel tijd door in de simulator van het team. Daar heeft hij naar eigen zeggen veel van geleerd. In de F1 Nation podcast legt Albon bijvoorbeeld uit dat Max Verstappen en Sergio Perez twee heel verschillende rijstijlen hebben. "Dus wat dan belangrijk is, is om te luisteren naar de feedback die zij geven omdat ik de auto best goed kan aanpassen aan het circuit."

Toch is dat aanpassen niet altijd makkelijk. Zo heeft Verstappen bijvoorbeeld een unieke rijstijl. Albon wordt dan gevraagd om die rijstijl toe te passen om extra rondetijd te kunnen vinden voor de Nederlander. "Max houdt bijvoorbeeld van een losse achterkant, dus hij zal bijna nooit klagen over instabiliteit aan de achterkant. Hij wil dan misschien wat meer grip aan de voorkant op sommige plekken. Of hij wil iets daar, of iets daar. Dus daar gaan wij dan mee aan de slag en wij proberen dat voor hem te vinden", legt Albon uit.

Red Bull hoor je nooit iets roepen over een tweede of eerste coureur, maar uit de woorden van Albon is te op te merken dat er toch een duidelijk rangschikking is binnen het team. De Thaise coureur verzamelt in de simulator eerst informatie voor Verstappen en geeft die dan door aan zijn engineer Simon Rennie. "Hij geeft die informatie dan door aan de engineer van Max. Dan doen zij hun ding. En dan gaan we voor Checo aan de slag, die heeft weer andere problemen. Dus daar proberen wij oplossingen voor te vinden en dat veranderen ze dan aan de auto voor de start van de tweede vrije training. En dat is een beetje hoe dat werkt", vertelt Albon.

De toekomstig Williams-rijder geeft ook een inkijkje in hoe hij de auto voor Verstappen en Perez afstelt. "We hebben verschillende afstellingen om uit te kiezen en wat we eigenlijk doen is proberen om meer rondetijd te vinden in de simulator. En op een punt zeggen we: Dit werkt, dit werkt en dit werkt. Dit zijn de verschillende vleugelniveaus die we kunnen toepassen. Dit is beter voor de kwalificatie en dit is beter voor de race en dit gaan we doen als het gaat regenen" ligt de Thaise coureur toe.

Albon zit vrijdag in de simulator en vliegt op zaterdag dan heel vroeg naar het circuit om daar zijn rol van reservecoureur aan te nemen. Dat laatste vindt 'ie wat minder leuk, maar hij heeft wel veel plezier in het simulatorwerk. "Ik geniet van de vrijdagen, want wij gaan ook bijna 'live' als de vrije trainingen beginnen. Dan zit ik ook in de simulator."

Als de auto's van Verstappen en Perez de pitbox verlaten in de vrije trainingen, zit Albon dus op hetzelfde moment in de simulator in de fabriek. Toch begint hij niet meteen met rijden in de sim. In de podcast legt hij uit waarom dat is. "We kijken eerst naar de onboardbeelden, we luisteren naar de feedback en proberen die data zo snel mogelijk te correleren met de simulator. Het duurt altijd even voordat we dezelfde balans hebben in de auto, want het is natuurlijk niet precies hetzelfde in de simulator als op het circuit."

Dat verschil zit hem volgens Albon in de verschillende omstandigheden op de circuits. "Er is altijd een klein beetje verschil in balans en zelfs in rondetijd. Misschien heeft de baan iets meer grip of, zoals in Turkije, niemand kon voorspellen dat de baan 15 seconden langzamer was", blikt de Thaise coureur terug op de Grand Prix van Turkije van vorig jaar.

Ook interessant:

Verstappen kan profiteren van Mercedes-problemen in Turkije

In de nieuwste RacingNews365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk vooruit op de Grand Prix van Turkije, waar Max Verstappen mogelijk goede zaken kan doen als hij van Mercedes' motorproblemen kan profiteren. Beluister de podcast hieronder.

6 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Live Eerste vrije training Grand Prix van Spanje