Na een sterke seizoensstart voor Ferrari in 2022 kon het jaar toch al snel afgeschreven worden voor Charles Leclerc en zijn titelkansen in de Formule 1, dat terwijl de situatie bij Red Bull juist tegenovergesteld was: Max Verstappen kende een bijzonder matige start, maar domineerde uiteindelijk in '22. Wat ging er slecht en juist goed bij de topteams van vorig jaar? En wat kan Leclerc meenemen naar dit jaar? Het tweetal werd recentelijk gevraagd naar het contrast tussen 2022 en 2023. In het geval van Verstappen staat hij er een heel stuk beter voor en dat kan hij goed beargumenteren: "Vorig jaar was onze auto veel te zwaar op dit moment in het seizoen", verklaart hij aan de media, waaronder RacingNews365. "Dat hielp natuurlijk niet. Vorig jaar zagen we daarnaast ook een groot verschil tussen de kwalificatie en de race. En ja, we waren niet betrouwbaar dus het was geen topstart van het jaar. We wisten echter wel dat er veel potentie in de auto zat met behulp van updates maar ook zeker door het gewicht. Na Australië ging alles echter beter qua betrouwbaarheid en ook de performance van de auto werd steeds beter." Leclerc kende een totaal andere start van het jaar. "Kijk wat Verstappen zegt en keer het om!", zegt hij met een kleine glimlach over vorig jaar. "De eerste races verliepen goed. Red Bull liep een beetje achter qua betrouwbaarheid en performance, terwijl alles bij ons goed ging. Daarna maakten we gewoon veel te veel fouten en verloren we teveel punten. De tweede helft van het seizoen waren we niet competitief genoeg." "Het verhaal van vorig jaar kennen we verder en nu focussen we ons op dit seizoen. We moeten verbeteren en op het niveau van Red Bull zien te komen. We weten waar we aan moeten werken en nu moet het nog gebeuren."
Ferrari in 2022 versus Ferrari in 2023
Leclerc ziet in het huidige Formule 1-seizoen andere uitdagingen dan een jaar geleden. Wat wil de Ferrari-coureur veranderen dit jaar? "In alle eerlijkheid moet onze auto beter worden op alle fronten. In de kwalificatie, als we op de piek van onze grip zitten, dan zijn we goed. Vanaf het moment dat we grip verliezen in de race, verliezen we veel performance." Hoewel Leclerc niet direct wil spreken van fouten, wordt duidelijk dat er ook op communicatief niveau iets moet veranderen. Na het GP-weekend in Australië stipt hij verbeterpunten aan. "Het rijden ging niet oké en alles kwam niet lekker samen, dus dat was mijn eigen schuld", zegt hij, doelend op de eerdere sessies in het weekend. Tijdens de kwalificatie ging er echter weer wat mis. "Ik weet niet wat er precies gebeurde en of het een miscommunicatie was met Carlos, maar ik zat ineens vast achter hem in de gehele eerste sector. Dat was niet fijn. We zullen proberen dit soort situaties te verbeteren in de toekomst. Er moet betere communicatie komen, al heb ik zelf ook niet geweldig gepresteerd." Over de snelheid van Ferrari, dat mogelijk het vierde team is achter Red Bull, Aston Martin en Mercedes, praat Leclerc verder niet veel. De Monegask blijft vertrouwen in de SF-23 en wijst vooral naar andere factoren, al moet hij toegeven dat hij de slechtste seizoensstart ooit kent . Daar heeft hij overigens gelijk in: Ferrari kent een dramatische start en in ieder geval de slechtste in tien jaar .
Meest gelezen