Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Alpine ervoor zorgt dat Renault de F1 niet helemaal verlaat

In een exclusief interview met RacingNews365 vertelt Alpine-CEO Laurent Rossi dat de naam 'Renault' niet zomaar zal verdwijnen uit de Formule 1.

Laurent Rossi legt uit waarom Alpine zal blijven rijden met 'Renault-motoren', zoals de krachtbronnen officieel (blijven) heten. Renault Group veranderde de naam van het Formule 1-team naar Alpine, om zo de sporttak van het automerk meer in de spotlights te zetten. Ondanks de veranderingen binnen de Franse renstal vanaf 2021, zoals de teamnaam en het uiterlijk, wilde het team de naam van de krachtbron niet veranderen. Alpine maakt dus nog altijd gebruik van de Renault-motoren en zal dit ook in 2022 blijven doen. "Dat is een keuze die we hebben moeten maken. We zullen waarschijnlijk doorgaan met Renault in de nabije toekomst, omdat het Renault-technieken betreft", zegt de Alpine-CEO in een exclusief interview met RacingNews365 . "Het merk Alpine is meer de autoproductie. Uiteindelijk zijn we een zijtak van Renault." Hoewel de motoren dus de naam 'Renault' blijven dragen, worden de krachtbronnen geproduceerd en onderhouden in een Alpine-fabriek in Viry-Chatillon. "Het Viry-team en de faciliteiten vallen onder de naam Alpine, maar het is onderdeel van de Renault Group. Het is 100% eigendom van Renault en we gebruiken nog altijd Renault-motoren. Het is de R.E.22 voor 2022. Dat veranderen we niet."

Grote veranderingen bij Alpine

Niet alleen de naam is de afgelopen tijd veranderd bij Alpine. Voorafgaand aan komend Formule 1-seizoen werden ook grote wijzigingen in de managementstructuur aangekondigd. Zo werd voormalig Aston Martin-teambaas Otmar Szafnauer de nieuwe teambaas bij de Franse renstal en krijgt Bruno Famin de functie Executive Director bij Alpine Racing in Viry. Rossi legt uit dat Szafnauer de belangrijkste verantwoordelijkheden binnen het team krijgt, ondanks de verschillende directietaken. "Otmar zal werken voor Alpine Groot-Brittannië, Bruno bij Alpine Frankrijk. Dit zijn de faciliteiten in Enstone en Viry." "Otmar zal echter de F1-operaties aan beide kanten uitvoeren, dus in Enstone, Viry en op het circuit. Dus, zelfs zonder een directe hiërarchische link naar de mensen in Viry, zal het project geleid worden door wat er in Enstone gebeurt." "Het idee hierbij is dat alle takken, zoals de aerodynamica- en de krachtbron-afdeling een subdivisie zijn van het chassis of de auto-afdeling. De verantwoordelijkheid hiervan ligt bij Matt Harmon (technisch directeur, red.). Hij zal het project en de subdivisies leiden, maar uiteindelijk is Otmar de grote baas en zal hij samenwerken met Pat Fry (Chief Technical Officer, red.), Harmon en ook met Renault."

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'