In 2017 verving Antonio Giovinazzi de geblesseerde Sauber-coureur Pascal Wehrlein al voor twee Grands Prix. Destijds schreef hij tijdens het Chinese Grand Prix-weekend meteen zijn bolide af, maar twee jaar later mocht hij toch opdraven voor een volwaardig Formule 1-seizoen voor Sauber, dat verder was gegaan als Alfa Romeo. Daar kwam hij terecht naast de doorgewinterde Formule 1-veteraan Kimi Raikkonen, die hem in de eerste seizoenshelft alle hoeken van de baan liet zien. Pas in het achtste Grand Prix-weekend van het jaar, in Oostenrijk, wist de Italiaan zijn eerste WK-punt te bemachtigen. Dat moest dus beter. Na twaalf races stond de teller voor Giovinazzi nog steeds op één punt, terwijl zijn Finse teamgenoot er op dat moment al 31 achter zijn naam had staan. Tijdens de dertiende F1-race van het 2019-seizoen leek daar eindelijk weer verandering in te komen. Hij reed een puike race en was op weg naar de negende plaats en twee belangrijke WK-punten, maar toen ging het mis. In de laatste van 44 ronden verloor hij op het Circuit van Spa-Francorchamps de controle over zijn Alfa Romeo, waarna hij in de bandenstapel eindigde. Zo gooide Giovinazzi twee punten in de o zo belangrijke strijd in het middenveld weg, tot woede van teambaas Frederic Vasseur, die zich daarna genoodzaakt zag om met zijn pupil om de tafel te gaan zitten, zo vertelt hij na afloop van het seizoen. "Die crash was een grote shock voor iedereen bij Alfa Romeo", vertelt hij tegenover onder andere Autosport.com . "Hij reed in België een goede inhaalrace, totdat hij uit het niets crashte. Daarna hebben we een lange discussie gehad met Antonio " , geeft Vasseur toe. "Bij Alfa Romeo moeten we ook aan de toekomst denken. Daarom hebben we een week na de Belgische Grand Prix samen gezeten en alles eens goed besproken. Gedurende het volgende raceweekend, in Italië, heeft hij gelukkig goed gereageerd. Er lag veel druk op hem tijdens zijn en ook Alfa Romeo's thuisrace. Daar heeft hij het goed gedaan, want zulke crashes kunnen je carrière bepalen." De laatste maanden van het Formule 1-seizoen verliepen voor Giovinazzi prima. De prestaties van de Alfa Romeo-bolide liepen terug, maar de Italiaan wist gedurende de laatste acht races wel meer punten te scoren dan Raikkonen. Mede daardoor dwong hij een nieuw contract af voor 2020. "Helaas voor Antonio vielen zijn prestaties tijdens de tweede seizoenshelft niet echt op. Je kan dan wel voor je teamgenoot rijden, maar als het om de veertiende en vijftiende plaats gaat valt niemand het op, terwijl iedereen het erover zou hebben gehad als het om de zesde of zevende plek was gegaan", zo sluit Vasseur af.
Meest gelezen