Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Aston Martin dit jaar vol profiteert van 'gratis' Mercedes-upgrade

Het Aston Martin-team kwam deze week prachtig uit de hoek tijdens de presentatie van de Aston Martin AMR21. De invloeden van de Mercedes-bolide waren net als vorig jaar te zien, maar ook zag je dat de bolide wat eigen inbreng had. Maar wat betreft de achterwielophanging profiteert het voormalige Racing Point nog steeds van Mercedes.

Vorig jaar verraste Racing Point toen het tijdens de testdagen aan kwam zetten met een overduidelijke kopie van de Mercedes W10 uit 2019 waarmee Lewis Hamilton kampioen was geworden. Het team plukte vorig seizoen de vruchten van die filosofie, waarbij het ook nog eens gebruik maakte van enkele onderdelen die het als klant in had gekocht bij Mercedes. Dit jaar ging Racing Point verder als Aston Martin en goot het een klein eigen sausje over de nieuwe bolide. Aangezien de basis van de 2021-wagens hetzelfde moesten blijven als vorig jaar, komen de Mercedes-invloeden echter nog steeds duidelijk naar voren. Bovendien profiteerde het team van Sebastian Vettel en Lance Stroll van een gratis update. De achterwielophanging van de Mercedes-bolide uit 2020 is namelijk terug te vinden op de Aston Martin-bolide in 2021. Zonder dat het een token kostte kon de Britse autofabrikant de achterwielophanging installeren. Toch kwam daar wel wat onzekerheid bij kijken, aangezien er nieuwe regels zijn geïntroduceerd waardoor de vloer en de diffuser dit jaar anders zijn dan vorig jaar. Aston Martin wist in eerste instantie niet of dat betekende dat de achterwielophanging qua aerodynamica nog steeds een stap vooruit zou zijn. In gesprek met onder meer RacingNews365 legt technisch directeur Andrew Green uit dat die zorgen tot zijn opluchting uiteindelijk voor niets bleken te zijn. "Dit jaar hebben we ons voornamelijk gefocust op de aerodynamica. Op dat gebied hebben we hard gewerkt. De regelveranderingen die relatief laat bekend werden gemaakt (de aanpassingen aan de vloer en de diffuser, red.) hadden namelijk een groot effect op de aerodynamica en dus hebben we de hele winter hard gewerkt om de verloren downforce te compenseren." "Verder hebben we aan de achterkant van de bolide de 2020-ophanging van Mercedes geïnstalleerd, zoals altijd al het plan was. We hadden echter al lang voordat de regels werden gewijzigd, besloten dat te doen, dus er waren wat zorgen dat die achterwielophanging ons de verkeerde kant op zou sturen", zo blikt Green terug. Maar uiteindelijk bleken die zorgen voor niks, want de achterwielophanging bleek ook een verbetering te zijn in combinatie met de nieuwe regels. "Het werd al snel duidelijk dat de ophanging op zijn minst een verbetering was en uiteindelijk waren er geen problemen. De aerodynamische regels, die laat werden veranderd, waren een grotere uitdaging." Overigens is Aston Martin niet het enige team die profiteert van dit soort 'gratis' upgrades. Zo kan ook AlphaTauri profiteren van Red Bull-onderdelen.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal