Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Aston Martin

Hoe Aston Martin dit jaar vol profiteert van 'gratis' Mercedes-upgrade

Het Aston Martin-team kwam deze week prachtig uit de hoek tijdens de presentatie van de Aston Martin AMR21. De invloeden van de Mercedes-bolide waren net als vorig jaar te zien, maar ook zag je dat de bolide wat eigen inbreng had. Maar wat betreft de achterwielophanging profiteert het voormalige Racing Point nog steeds van Mercedes.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Aston Martin

Vorig jaar verraste Racing Point toen het tijdens de testdagen aan kwam zetten met een overduidelijke kopie van de Mercedes W10 uit 2019 waarmee Lewis Hamilton kampioen was geworden. Het team plukte vorig seizoen de vruchten van die filosofie, waarbij het ook nog eens gebruik maakte van enkele onderdelen die het als klant in had gekocht bij Mercedes.

Dit jaar ging Racing Point verder als Aston Martin en goot het een klein eigen sausje over de nieuwe bolide. Aangezien de basis van de 2021-wagens hetzelfde moesten blijven als vorig jaar, komen de Mercedes-invloeden echter nog steeds duidelijk naar voren. Bovendien profiteerde het team van Sebastian Vettel en Lance Stroll van een gratis update.

De achterwielophanging van de Mercedes-bolide uit 2020 is namelijk terug te vinden op de Aston Martin-bolide in 2021. Zonder dat het een token kostte kon de Britse autofabrikant de achterwielophanging installeren. Toch kwam daar wel wat onzekerheid bij kijken, aangezien er nieuwe regels zijn geïntroduceerd waardoor de vloer en de diffuser dit jaar anders zijn dan vorig jaar.

Aston Martin wist in eerste instantie niet of dat betekende dat de achterwielophanging qua aerodynamica nog steeds een stap vooruit zou zijn. In gesprek met onder meer RacingNews365 legt technisch directeur Andrew Green uit dat die zorgen tot zijn opluchting uiteindelijk voor niets bleken te zijn.

"Dit jaar hebben we ons voornamelijk gefocust op de aerodynamica. Op dat gebied hebben we hard gewerkt. De regelveranderingen die relatief laat bekend werden gemaakt (de aanpassingen aan de vloer en de diffuser, red.) hadden namelijk een groot effect op de aerodynamica en dus hebben we de hele winter hard gewerkt om de verloren downforce te compenseren."

"Verder hebben we aan de achterkant van de bolide de 2020-ophanging van Mercedes geïnstalleerd, zoals altijd al het plan was. We hadden echter al lang voordat de regels werden gewijzigd, besloten dat te doen, dus er waren wat zorgen dat die achterwielophanging ons de verkeerde kant op zou sturen", zo blikt Green terug.

Maar uiteindelijk bleken die zorgen voor niks, want de achterwielophanging bleek ook een verbetering te zijn in combinatie met de nieuwe regels. "Het werd al snel duidelijk dat de ophanging op zijn minst een verbetering was en uiteindelijk waren er geen problemen. De aerodynamische regels, die laat werden veranderd, waren een grotere uitdaging."

Overigens is Aston Martin niet het enige team die profiteert van dit soort 'gratis' upgrades. Zo kan ook AlphaTauri profiteren van Red Bull-onderdelen.

Oh wat is hij mooi, de Aston Martin AMR21, die op woensdag met veel poespas werd onthuld. Is het weer een overduidelijke kopie van de Mercedes-bolide van vorig jaar, of giet Aston Martin nu wel een eigen sausje over haar nieuwste bolide? RacingNews365 belicht de nieuwe AMR21 van Sebastian Vettel en Lance Stroll in detail in de onderstaande video.

3 reacties

    x
    Breaking Red Bull lokt Mercedes-kopstuk weg voor eigen motorafdeling