Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Aston Martin en Alonso na de zomerstop keihard terug willen slaan

Aston Martin kende na een wervelend begin van het seizoen een zomerdip, maar na de zomerstop zullen zij weer keihard terug slaan. Dat geloven ze tenminste zelf. Teambaas Mike Krack vertelt uitgebreid over de bijzondere reis van zijn team dit jaar.

Het Formule 1-team van Aston Martin was aan het begin van het jaar dé verrassing. Al tijdens de testdagen werden zij door de andere teams aangewezen als het tweede team achter Red Bull. Dat bewezen ze in de eerste races, met meerdere podiums voor Fernando Alonso, maar naar mate het seizoen vorderde, zakte het Britse team verder weg. Toch gloort er hoop bij het team uit Silverstone. Men denkt na de zomerstop de draad weer op te kunnen pakken en zich terug te vechten naar die tweede plaats achter Red Bull. En misschien op de langere termijn wel meer!

Problemen

Maar hoe kan het toch zijn dat Aston Martin zo is weggezakt? Na een handvol podiumplaatsen voor de Spaanse F1-ster ging hij de zomerstop in met een vijfde, zevende, negende en nog eens een vijfde plek. "Het zit 'm in veel kleine dingen", vertelt teambaas Mike Krack aan onder meer RacingNews365 bij het ingaan van de zomerstop. De laatste weken hebben we veel geleerd over wat er goed en niet zo goed gaat." "Het is altijd complex, want de circuits zijn verschillende en andere teams zetten ook stappen, dus het is soms ook relatief. Je hebt geen duidelijke, vaste referentie. Het duurt even om vast te stellen wat je zwakke punten zijn en het te vergelijken met hoe je er eerst voor stond. Daarom is het altijd een combinatie van verschillende dingen en je probeert ze een voor een te identificeren. De laatste weken hebben we wat betreft het identificeren goede stappen gezet, maar het duurt even voordat we daar op kunnen reageren met wijzigingen aan de wagen." Daar waar Aston Martin aan het begin van het seizoen uitblonk in de snelle bochten, zo is dat sterke punt nu vervaagd. "Dat is een goede observatie", aldus de teambaas. "De manier waarop we de auto hebben ontwikkeld, en nogmaals: het is complex, zorgt altijd voor bijwerkingen. Een onderdeel dat voor meer downforce zorgt, heeft soms een bepaald karakter. In een of twee situaties hebben we daarbij dit jaar niet de juiste keuze gemaakt. We hebben vele, kleine probleempjes. Ik zou heel graag een auto hebben die met elke set-up snel is, maar niemand heeft dat." Een tegenslag na die geweldige start, maar volgens Krack is de reactie intern zeer goed geweest. "Ik was positief verrast. Ik dacht dat de koppies misschien zouden gaan hangen, maar na de teleurstellende races was de reactie in de fabriek fantastisch tijdens de briefings. 'Oké, wat gaan we nu doen'. Het licht is in de fabriek geen enkele keer uit gegaan, op geen enkele afdeling. De reactie was fantastisch, zeer bemoedigend om te zien. Er heerst een zeer competitieve spirit en met het oog op de toekomst is dat heel fijn om te zien." Zelfs Alonso, die er om bekend staat hard met de vuist op tafel te slaan als het niet goed gaat, houdt zich goed. "Hij staat er precies hetzelfde in. Beide coureurs zijn zeer constructief in hun feedback. De debriefs na de races gingen zo lang door dat we soms onze vlucht bijna misten! Op maandag in de fabriek gaan we vervolgens ook nog heel lang door, dus dat was heel goed. We hebben de analyse en hun feedback nemen we mee. Het is mooi om te zien dat zij de analyses in hun feedback bevestigen. Goed, maar nu moeten we het in de praktijk brengen."

Vertrouwen

Na de zomerstop zal Aston Martin de weg terug naar boven weer inzetten, zo weet Krack zeker, al benadrukt hij dat het niet van de ene op de andere dag gebeurd zal zijn. Wel is hij er zo goed als zeker van dat zijn team er weer bovenop zal komen. "We hebben er veel vertrouwen in dat we de problemen op kunnen lossen", vervolgt hij. "Zoals gezegd heeft het wat weken geduurd voordat we de problemen hebben kunnen identificeren. Niet alleen identificeren, maar ook bevestigen, want je gaat naar het ene raceweekend en daar heb je problemen, die vervolgens een week later weer net wat anders zijn, waardoor je weer gaat twijfelen." "Daarom moet je altijd geduld hebben en niet onderdelen introduceren alleen maar om onderdelen te introduceren. Dat is niet wat we willen doen, maar we hebben er nu vertrouwen in dat we de komende raceweekenden voor verbetering kunnen zorgen. In Hongarije hebben we het laatste puzzelstukje weten te leggen, want we waren daar tegen de verwachting in niet competitief. Daar hebben we kunnen bevestigen dat we niet de juiste weg in zijn geslagen met de ontwikkeling van de wagen." In Zandvoort zal Alonso niet meteen weer voor het podium kunnen strijden, denkt Krack, maar stapje voor stapje moet de Spanjaard en teamgenoot Lance Stroll weer verder naar voren komen. "Het zal even een paar races duren voordat we weer op het juiste pad zitten. Er zit namelijk wat tijd tussen het identificeren van de problemen, het bepalen van de juiste vervolgstappen en het produceren van de bijbehorende onderdelen. Dat duurt een paar weken, dat gaat niet van de ene op de andere dag. We nemen de volgende races na de zomerstop onderdelen mee, om stap voor stap de problemen op te lossen."

Deel een van de inhaalslag

Na afloop van de GP van België, bij het ingaan van de zomerstop, merkt Aston Martin op dat de weg terug naar boven inderdaad is ingezet. Alhoewel Alonso niet verder dan de vijfde plek kwam, was dat een verbetering ten opzichte van de achtste en negende plaatsen in de twee races daarvoor. "De data ziet er positief uit. Er waren natuurlijk weinig ronden in droge omstandigheden, dus we moeten wat dieper in de data duiken, maar we zagen er competitiever uit dan de laatste tijd. Iedereen heeft goed werk geleverd!" "Dat was heel belangrijk, voor iedereen in het team, want iedereen heeft zich rot gewerkt de laatste periode. Het is belangrijk om te zien dat hard werk loont! Anders raak je gedesillusioneerd en wordt het alleen maar zwaarder. Het is heel positief voor het team dat we zien dat we de auto kunnen verbeteren door hard te werken. Dit was echter pas de eerste stap, het podium is nog ver weg, dus we hebben meer nodig." "Het is belangrijk dat je weet wat je doet voordat je upgrades introduceert. Dit zegt veel over de geweldige mensen die we hebben. Wij gaan nu vol door en zullen niet stoppen met het introduceren van upgrades. We hebben geen magische oplossing, maar wel een duidelijk ontwikkelingsplan, waarbij we de auto continu blijven updaten. Natuurlijk moeten we onderweg kijken of we de richting aan moeten passen." Alhoewel het minder gaat dan aan het begin van het seizoen, is het verschil met vorig jaar enorm. "Na twaalf races hebben we tien keer zoveel punten dan een jaar geleden. We staan op P3 in het kampioenschap. De verwachtingen nemen toe zodra je beter presteert, maar we mogen niet vergeten waar we vandaan komen. Tijdens al dat gepush-push-push voor ontwikkeling, moeten we onthouden dat we grote stappen hebben gezet en mooie dingen hebben bereikt." Hoe dan ook, Aston Martin heeft de achtervolging weer helemaal ingezet. "De GP van België was deel een van onze inhaalslag", zo sluit de Luxemburgse teambaas af.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris