Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Aston Martin met deze door Red Bull geïnspireerde update indruk op Verstappen maakte

Aston Martin heeft afgelopen weekend in Canada een reeks aerodynamische upgrades geïntroduceerd. Paolo Filisetti, technisch analist voor RacingNews365, geeft een overzicht van de veranderingen en legt uit hoe ze de prestaties van de AMR23 kunnen verbeteren.

Aston Martin heeft voor de Grand Prix van Canada een uitgebreid updatepakket meegenomen voor haar AMR23. Met behulp van die updates wist Fernando Alonso de tweede plek te veroveren op het Circuit Gilles Villeneuve. Bovendien merkte Max Verstappen, die de race met negen voorsprong op de Spanjaard won, op dat de updates ervoor hebben gezorgd dat Aston Martin dichterbij Red Bull is gekomen. De updates waar de tweevoudig Formule 1-kampioen naar refereert, richtten zich voornamelijk op belangrijke wijzigingen aan de sidepods, vloer en motorkap. De meest in het oog springende wijziging was het verhoogde profiel onder de sidepods, gericht op het verbeteren van de luchtstroom in dit specifieke gebied. Deze ontwerpbenadering werd geïnspireerd door Red Bull's RB19, de F1-bolide die op effectieve wijze gebruik heeft gemaakt van hetzelfde aerodynamische concept, dat eveneens Ferrari's laatste update in Spanje beïnvloedde. De sidepods van de AMR23 hebben sinds het begin van het seizoen een smal kanaal aan de bovenkant. De breedte van dit kanaal is nu echter verkleind, terwijl de steile aflopende richting is behouden, waardoor de stromingsdruk van de luchtstromen naar achteren toe wordt versterkt (zie hieronder).

De evolutie van Ferrari's sidepod

Dat aspect van de update vertoont een opvallende gelijkenis met het bovenste gedeelte van de nieuwe sidepods van Ferrari's SF-23. Het team uit Maranello heeft namelijk ook de breedte van de bovenste "tanks" van de F1-75 van vorig jaar verkleind, terwijl ze een smal kanaal behouden dat wordt gevoed door de 'bypass duct' (zie foto's hieronder). Deze ontwikkelingen wijzen op een opmerkelijke convergentie tussen Aston Martin en Ferrari, en suggereren een bredere trend naar meer aerodynamische overeenkomsten tussen alle F1-auto's in 2024.

Beter begrip helpt Ferrari

Een andere opmerkelijke observatie, in het licht van deze ontwikkeling, is het kleiner wordende verschil tussen een competitief ontwerp en een minder competitief ontwerp. Het is voor het optimaliseren van de prestaties juist crucialer geworden om de dynamische en aerodynamische set-ups van de auto's nauwkeuriger af te stellen. In Spanje leek Ferrari's nieuwe pakket bijvoorbeeld aanzienlijk minder competitief te zijn, bijna een stap terug zelfs. Maar in Canada rechtvaardigden de specifieke karakteristieken van het circuit, in combinatie met Ferrari's betere begrip van het gedrag van de auto, de aanpassingen die waren bedacht door de Italiaanse aerodynamici.

Veranderingen aan de motorkap

Het is belangrijk om te benadrukken dat zowel Aston Martin als Ferrari onafhankelijk van elkaar tot de wijzigingen zijn gekomen die in Montreal zijn doorgevoerd als onderdeel van de evolutie van hun respectievelijke auto's. Naast de wijzigingen aan de sidepods en de vloer, waaronder wijzigingen aan de voorste sectie, is ook de motorkap van Aston Martin doorontwikkeld. De laatste versie bevat een kortere verticale vin die aan de achterkant is gepositioneerd en van de motorkap is gescheiden door een L-vormige snede. Deze oplossing zorgt ervoor dat de luchtstroom beter richting de zogeheten beamwing (de verticale vleugels onder de achtervleugel) wordt geleid, waardoor de diffuser beter haar werk kan doen.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris