Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug

Tweede vrije training

  • 1 HAM 1:16.883
  • 2 BOT 1:17.170
  • 3 VER 1:17.704
VT3 za 15 aug 12:00 13:00
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 15:10 17:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 15:10 17:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
esp Uitslag VT2
Start GP Spanje
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Hoe Bottas met een beschadigde Mercedes-bolide Verstappen wist te verschalken

Max Verstappen kruiste tijdens het slot van de Grand Prix van Stiermarken de degens met Mercedes-coureur Valtteri Bottas. Achteraf bleek dat Verstappen schade had aan zijn bolide, maar ook zijn Finse concurrent had daar klaarblijkelijk last van.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Al snel tijdens de race werd duidelijk dat Max Verstappen niet vooruit, maar juist achteruit moest kijken. Lewis Hamilton was ongenaakbaar en Valtteri Bottas was het grote gevaar. Een tweede plek was het maximale, zij het niet dat de Fin op succesvolle wijze de jacht op de Nederlander opende. Terugblikkend op de race legt James Vowles, de hoofdstrateeg van Mercedes, uit dat het echter niet vanzelfspekend was, aangezien er wel een goede strategie voor nodig was, terwijl Bottas tot overmaat van ramp ook nog eens werd gehinderd door schade aan zijn bolide.

“We wisten dat Bottas zondag tegen Verstappen zou moeten racen, en heel misschien tegen Lewis als Valtteri een hele goede racepace zou hebben. In het gevecht met Verstappen, die de race startte op de zachte banden, hadden we twee opties. We konden voor een agressieve undercut gaan, maar daarvoor moesten we binnen anderhalve seconde afstand van hem komen om überhaupt een kans te hebben dat te flikken."

"De andere optie was om Verstappen te forceren de undercut te voorkomen, binnen die anderhalve seconde te komen en vervolgens de eigen stint uit te rekken", zo vervolgt Vowles. "Voor die laatste optie hebben wij tijdens de Grand Prix van Stiermarken gekozen en Valtteri heeft daar goed gebruik van gemaakt. Hij wist tien ronden langer door te rijden op zijn banden dan Verstappen.”

“Dat verschil in ronden kon hij tijdens zijn tweede stint gebruiken om Verstappen bij te halen aan het einde van de race", aldus de hoofdstrateeg.

Dat leek in eerste instantie inderdaad te gaan lukken, maar plots kwam Valtteri enkele kibbelende achterlopers tegen. Giovinazzi en Gasly waren hard met elkaar in gevecht, waardoor Valtteri er lastig langs kwam en vier seconden verloor ten opzichte van Verstappen, iets wat in onze wereld een eeuwigheid is.”

Dat was niet het enige. Onderweg had Bottas, net als Verstappen overigens, wat schade opgelopen aan zijn Formule 1-bolide, zo vertelt Andrew Shovlin, de Trackside Engineering Director van Mercedes. “De auto van Bottas was inderdaad beschadigd. Er was een klein deel van de vloer afgebroken, waardoor hij wat downforce was verloren, aangezien de vloer erg gevoelig is.”

“Het grotere probleem voor Valtteri was echter een stuk tape, dat waarschijnlijk van een andere auto af was gekomen. Deze was op onze deflector terecht gekomen, die aerodynamisch gezien erg gevoelig is. Daardoor verloor Bottas een aanzienlijk stuk snelheid, uit de data blijkt dat hij tot wel twee tienden per ronde verloor door het stuk tape aan het einde van de race."

Toch wist Bottas uiteindelijk zijn Red Bull-concurrent Verstappen bij te halen, tot blijdschap van Shovlin en Vowles. “Valtteri ging er na de problemen meteen weer gefocust voor zitten, dichtte het gat en haalde Verstappen in.”, aldus de terugblik van de technische mannen van Mercedes.

Check hieronder de volledige terugblik van Mercedes op de Grand Prix van Stiermarken.

13 reacties

    Analyse Verstappen grote bedreiging voor Mercedes in Barcelona