Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Bottas met een beschadigde Mercedes-bolide Verstappen wist te verschalken

Max Verstappen kruiste tijdens het slot van de Grand Prix van Stiermarken de degens met Mercedes-coureur Valtteri Bottas. Achteraf bleek dat Verstappen schade had aan zijn bolide, maar ook zijn Finse concurrent had daar klaarblijkelijk last van.

Al snel tijdens de race werd duidelijk dat Max Verstappen niet vooruit, maar juist achteruit moest kijken. Lewis Hamilton was ongenaakbaar en Valtteri Bottas was het grote gevaar. Een tweede plek was het maximale, zij het niet dat de Fin op succesvolle wijze de jacht op de Nederlander opende. Terugblikkend op de race legt James Vowles, de hoofdstrateeg van Mercedes, uit dat het echter niet vanzelfspekend was, aangezien er wel een goede strategie voor nodig was, terwijl Bottas tot overmaat van ramp ook nog eens werd gehinderd door schade aan zijn bolide. “We wisten dat Bottas zondag tegen Verstappen zou moeten racen, en heel misschien tegen Lewis als Valtteri een hele goede racepace zou hebben. In het gevecht met Verstappen, die de race startte op de zachte banden, hadden we twee opties. We konden voor een agressieve undercut gaan, maar daarvoor moesten we binnen anderhalve seconde afstand van hem komen om überhaupt een kans te hebben dat te flikken." "De andere optie was om Verstappen te forceren de undercut te voorkomen, binnen die anderhalve seconde te komen en vervolgens de eigen stint uit te rekken", zo vervolgt Vowles. "Voor die laatste optie hebben wij tijdens de Grand Prix van Stiermarken gekozen en Valtteri heeft daar goed gebruik van gemaakt. Hij wist tien ronden langer door te rijden op zijn banden dan Verstappen.” “Dat verschil in ronden kon hij tijdens zijn tweede stint gebruiken om Verstappen bij te halen aan het einde van de race", aldus de hoofdstrateeg. Dat leek in eerste instantie inderdaad te gaan lukken, maar plots kwam Valtteri enkele kibbelende achterlopers tegen. Giovinazzi en Gasly waren hard met elkaar in gevecht, waardoor Valtteri er lastig langs kwam en vier seconden verloor ten opzichte van Verstappen, iets wat in onze wereld een eeuwigheid is.” Dat was niet het enige. Onderweg had Bottas, net als Verstappen overigens , wat schade opgelopen aan zijn Formule 1-bolide, zo vertelt Andrew Shovlin, de Trackside Engineering Director van Mercedes. “De auto van Bottas was inderdaad beschadigd. Er was een klein deel van de vloer afgebroken, waardoor hij wat downforce was verloren, aangezien de vloer erg gevoelig is.” “Het grotere probleem voor Valtteri was echter een stuk tape, dat waarschijnlijk van een andere auto af was gekomen. Deze was op onze deflector terecht gekomen, die aerodynamisch gezien erg gevoelig is. Daardoor verloor Bottas een aanzienlijk stuk snelheid, uit de data blijkt dat hij tot wel twee tienden per ronde verloor door het stuk tape aan het einde van de race." Toch wist Bottas uiteindelijk zijn Red Bull-concurrent Verstappen bij te halen, tot blijdschap van Shovlin en Vowles. “Valtteri ging er na de problemen meteen weer gefocust voor zitten, dichtte het gat en haalde Verstappen in.”, aldus de terugblik van de technische mannen van Mercedes. Check hieronder de volledige terugblik van Mercedes op de Grand Prix van Stiermarken.

O1ArYITEs_s

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal