David Coulthard kwam gedurende zijn vijftien jaar durende carrière uit voor drie Formule 1-teams: Williams, McLaren en Red Bull. Met gemiddeld vijf jaar per team, mag hij een loyale kracht genoemd worden, maar juist dat gegeven kan hem weleens parten hebben gespeeld in zijn jacht op de wereldtitel. Overigens had hij in de vorm van Ferrari een vierde team aan zijn palmares toe kunnen voegen. Er werd hem een contract aangeboden voor 1996, maar dat sloeg hij af: "In de praktijk had dat betekend dat ik naast Michael Schumacher de tweede coureur zou zijn. Ik twijfel er niet aan dat hij de completere coureur was, maar ik accepteerde die nummer twee status niet", aldus de Schot in gesprek met RTE . In plaats daarvan koos hij voor een langer verblijf bij McLaren, dat, mede-ingegeven door de komst van Mercedes-motoren, aan een revival bezig was. Het was bij dat team dat na enkele jaren van zaaien succes geoogst had moeten worden. Dat werd ook gedaan, maar niet door Coulthard. Mika Hakkinen werd naar voren geschoven als het goudhaantje van het team. Dat werd pijnlijk duidelijk toen na veelbesproken botsing tussen Michael Schumacher en Jacques Villeneuve op Jerez in 1997 de Fin moest winnen van het team. In de daaropvolgende race, de openingsrace van 1998 werd voorafgaand aan de race besproken dat Mika Hakkinen mocht winnen, een afspraak die eind 97' uitbleef. Coulthard was verbolgen, maar gaf schoorvoetend toe.
Als ik wat minder vaak aan de kant was gegaan, had ik meer overwinningen op mijn cv kunnen hebben
David Coulthard
"Men vroeg me aan de kant te gaan voor Mika. De teammanager heeft enkele ronden lang over de boordradio moeten schreeuwen om uiteindelijk zijn zin te krijgen, wat ik uiteindelijk deed. Ik heb daar geen spijt van, want uiteindelijk ben ik altijd een echte teamspeler geweest." De teamspeler bleef echter met lege handen achter. Toen Hakkinen de sport vaarwel zei kreeg hij Kimi Raikkonen naast zich, die zich binnen no time ontpopte tot de snellere van de twee. Coulthard kon met al zijn ervaring echter nog wel van waarde zijn voor startup Red Bull Racing. In vier jaar tijd legde hij samen met teamleiders Christian Horner en Helmut Marko het fundament voor vier wereldtitels op rij, die kort na zijn vertrek werden binnengehaald. Een carrière van gemiste kansen? Zo zou je de F1-loopbaan kunnen typeren, maar Coulthard zelf ziet dat anders. Hij is trots op zijn persoonlijke nalatenschap: "Ik onderhoud met alle teams waar ik ooit voor racete goede contacten, puur omdat ik altijd mijn hart en ziel aan die teams heb gegeven. Maar ja, als ik minder vaak aan de kant was gegaan, had ik meer overwinningen op mijn cv staan, zoveel is wel zeker."
Meest gelezen