Voorafgaand aan de Grand Prix van de Verenigde Staten barstte er een bom in de Formule 1-wereld. Red Bull zou een illegale truc uithalen met de rijhoogte en zo een snelheidsvoordeel behalen. Kort gezegd zou een monteur ongezien de t-tray op de voorkant van de vloer, ook wel bib genoemd, kunnen aanpassen, al was Red Bull er als de kippen bij om aan te geven dat ze het systeem gedurende parc fermé niet konden gebruiken.
Logischerwijs wees vooral titelrivaal McLaren met de beschuldigende vinger naar Red Bull. CEO Zak Brown sprak van een 'enorme overtreding' als er bewijzen werden gevonden en eiste zelfs handtekeningen van Red Bull-werknemers. Dan zou de waarheid wel boven tafel komen, was zijn gedachte.
In Brazilië waren de rollen ineens omgedraaid. Daar werd duidelijk dat Red Bull een klacht had ingediend tegen McLaren en een paar andere teams. Zij zouden water in de velg spuiten om over langere afstanden de banden beter te koelen en de levensduur te verlengen. Wederom ging het om een illegale truc, met als gevolg dat de FIA een onderzoek instelde. De titelstrijd tussen Red Bull en McLaren ontspoorde zo ook naast de baan, met moddergooien over en weer.
Anderen bekeken ook:
Storm in glas water
Nu blijkt dat het om een storm in een glas water gaat. De FIA heeft de beide klachten onderzocht en concludeerde dat er geen overtredingen zijn begaan. Wel werd de Red Bull-fabriek bezocht om het bibsysteem grondig te onderzoeken, maar in het statement maakte de autosportbond duidelijk dat er niets is gebeurd binnen parc fermé.
De FIA meldde het volgende: "Het is ook een voorrecht van de teams om eventuele zorgen over de naleving van de reglementen onder de aandacht van de FIA te brengen. Dat fenomeen wordt duidelijk versterkt wanneer de titelstrijd heviger is, zoals in 2024. De FIA neemt dergelijke kwesties zeer serieus en probeert ze te onderzoeken naast alle reguliere controles die tijdens en na een raceweekend worden uitgevoerd. Binnen dit proces hebben technische vertegenwoordigers van de FIA een bezoek gebracht aan de fabriek van Red Bull om de recente beschuldigingen over het ontwerp en het gebruik van de bib grondig te onderzoeken. De conclusie is dat er geen overtredingen zijn begaan. Zodoende wordt het standpunt van de FIA in Austin bevestigd."
Met betrekking tot de bandentruc van McLaren liet de FIA weten dat er in Brazilië een nieuw onderzoek is uitgevoerd en er geen bewijs voor 'onregelmatig gedrag' is gevonden. Wel blijft men de situatie nauwlettend volgen, om latere overtredingen tegen te gaan.
Politiek
Uiteindelijk is er maar één conclusie mogelijk: het moddergooien is onderdeel van het politieke steekspel tussen twee titelkandidaten. In de Formule 1 is het heel normaal dat teams de randjes van het reglement opzoeken en elkaar analyseren om trucjes te ontdekken en eventueel te kopiëren. Zodra er iets verdachts aan het licht komt, kloppen teams vaak genoeg aan bij de FIA om anderen een beetje tegen te werken. Soms slaagt de opzet, soms niet.
Het beste voorbeeld van dit seizoen is de controversiële achtervleugel van McLaren in Bakoe. De 'mini-DRS' werd niet gezien als een duidelijke overtreding van de technische reglementen, maar de FIA vond het na klachten van onder andere Red Bull en Ferrari wel nodig om actie te ondernemen. Toen werden de concurrenten van McLaren in het gelijk gesteld, nu niet. De komende tijd zullen er vast nog meer vragen volgen nu het veld zo dicht bij elkaar zit.
De controverse rond Red Bull en McLaren is voorlopig dan ook vrij snel ten einde gekomen. Er worden geen illegale trucjes ingezet volgens de FIA, waardoor de titelstrijd op de baan kan worden beslist. Max Verstappen kan zijn vierde wereldtitel ruiken, terwijl het in het constructeurskampioenschap een stuk spannender is. McLaren, Ferrari en Red Bull staan binnen 49 punten van elkaar met drie races te gaan. Verstappen verdedigt in het rijderskampioenschap een voorsprong van 62 punten op Lando Norris.
Ook interessant:
Na drie races op rij is de Formule 1-wereld weer even op adem aan het komen. Maar dat betekent niet dat er geen nieuws en prangende zaken zijn om het over te hebben! Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken de ideale teamgenoot van Max Verstappen in 2025 en welke eigenschap van Verstappen zelfs Lewis Hamilton niet heeft. Dat en nog veel meer in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!