Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Alpine F1 Team

Hoe de grote Alpine-baas zijn F1-'probleem' om wil zetten in titelglorie

Het is een probleem dat elke Formule 1-teambaas stiekem wel wil hebben. Drie ijzersterke coureurs beschikbaar hebben voor twee zitjes. Alpine-CEO Laurent Rossi vertelt in een exclusief interview met RacingNews365 over zijn luxeprobleem en hoe hij hier mee hoopt om te gaan.

Alonso Miami
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

Met tweevoudig Formule 1-wereldkampioen Fernando Alonso en de relatief jonge en talentvolle Esteban Ocon beschikt het Alpine-team over een zeer sterk coureursduo. Eerstgenoemde coureur zegt ondanks zijn leeftijd - hij wordt in juli 41 - nog wel even door te willen gaan, terwijl zijn Franse teamgenoot tot en met 2024 onder contract staat.

Achter hen staat de 21-jarige Oscar Piastri te wachten op zijn kans in de hoofdmacht. Het megatalent, dat zowel in 2020 als in 2021 tijdens zijn rookieseizoen kampioen werd in respectievelijk de Formule 3- en Formule 2-klasse, moet zich momenteel schikken in de rol van reservecoureur. Het lijkt nog even te kunnen gaan duren voordat hij als F1-coureur bij Alpine aan de slag kan.

			© XPB Images
	© XPB Images

Luxeproblemen

In een exclusief interview met RacingNews365 praten we met Alpine-CEO Laurent Rossi, die bezig is aan zijn tweede jaar bij de Franse renstal. We leggen hem het hoofdpijndossier voor: hoe zorgt hij ervoor dat hij alle drie de coureurs tevreden houdt. De Fransman spreekt van een luxeprobleem.

"Vorig jaar hadden we zelfs een nog groter probleem! Het belangrijkste voor mij was om Piastri bij het team te houden. Daarom hebben we Guanyu Zhou laten gaan naar Alfa Romeo. We hebben Oscar weten te behouden, dus vorig jaar heb ik al een probleem weten op te lossen."

"Toch hebben we nog een probleem dit jaar", vervolgt hij. "Wel een luxeprobleem, moet ik zeggen. Ik heb op dit moment een geweldige kampioen in mijn bolide rijden, twee zelfs, en ook een geweldige toekomstige kampioen klaar staan."

Rossi erkent dat het voor de derde man geen ideaal scenario is. Hij wil daarom de Australische Formule 2-kampioen graag aan meer Formule 1-werk helpen. "Daarom moeten we onderzoeken wat onze opties zijn. Het silly season is nog niet begonnen, dus we hebben nog tijd. We werken er achter de schermen hard aan. We zijn op zoek naar scenario's die goed zijn voor ons, maar die tegelijkertijd natuurlijk ook goed zijn voor onze coureurs."

Alpine focust op de lange termijn

De CEO, die begin 2021 bij het team kwam, is op dit moment voornamelijk gefocust op de lange termijn. Hij geeft alleen toe dat dat in combinatie met een 40-jarige coureur wat lastig is. Wij leggen hem dan ook de vraag voor: Waarom houd je Fernando bij het team?

"Omdat hij zo goed is!", antwoordt Rossi gedecideerd. En Esteban dan, zo vragen we verder. "Omdat hij zo goed is", lacht hij, alvorens we dan ook maar dezelfde vraag stellen over de Australische reservecoureur. "Omdat hij zo goed is!"

"Dat is de paradox bij jullie media", vervolgt het Alpine-kopstuk. "Jullie weten altijd de negatieve kant te belichten. Als ik een waardeloze reservecoureur had gehad, dan had je me gevraagd waarom ik een slechte reserve had. Ik heb juist een fantastische reservecoureur en je zou ons juist horen te prijzen voor onze geweldige selectie aan coureurs!", lacht Rossi.

Hij vervolgt zijn verhaal op eens serieuzere toon. "Maar goed, zonder grappen: We hebben ervoor gekozen om Ocon voor de lange termijn vast te leggen. Iedereen zei vorig jaar tegen mij: 'Ooooh, een driejarig contract. Waarom, waarom, waarom?', maar nu zie je dat alle teams dat doen. Het is echt niet raar om in te zetten op de langere termijn."

"Met Fernando is het echter lastiger om in te zetten op de lange termijn, want hij weet zelf niet of hij over een jaar of drie misschien wel of misschien niet klaar is met de Formule 1. Tegelijkertijd weet je niet of zijn prestaties misschien minder zullen worden door zijn leeftijd. Daarom bekijken we het met hem jaar voor jaar."

			© XPB Images
	© XPB Images

Alpine-wereldkampioen Piastri?

Er zal een moment komen dat Alonso afzwaait en er eindelijk een plekje komt voor de jonge generatie. Of dat nou over een of drie seizoenen is, Rossi weet dat hem een opgave wacht: Piastri in de Alpine-stal houden, hem ervaring op laten doen en er uiteindelijk voor zorgen dat hij in een fulltime Frans zitje terecht komt.

"De vraag is echter hoe de overgang gaat verlopen", vervolgt Rossi, die er alles aan wil doen om de Australiër bij het team te houden. "Daar moeten we goed mee omgaan. Ik hoop dat het op een dag zal gebeuren, want ik hoop dat Oscar met ons races gaat winnen en er een punt komt dat hij een Formule 1-wereldkampioen wordt voor Alpine."

"Daar werken we momenteel aan. We willen zijn kansen om te leren maximaliseren. Dit jaar, of volgend jaar, zelfs als het bij een ander team is. Daar staan wij absoluut voor open, zodat we hem daarna terug naar Alpine kunnen halen en rond hem verder kunnen bouwen", aldus Rossi.

"Alonso brengt Ocon nu dingen bij en deelt zijn ervaringen met hem, ook al is Esteban natuurlijk al een redelijk doorgewinterde coureur. Op een zeker punt hopen we dat Ocon hetzelfde kan doen met Piastri. Ook al zijn ze uit zichzelf al enorm getalenteerd en zijn het zeer sterke coureurs, is dat goed om te doen."

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!
Forbidden

Weddenschappen Fernando Alonso

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Interviews RN365 Nieuwsdossier

2 reacties

Viaplay
x
Exclusief Interview met Leclerc: 'Toen realiseerde ik me dat Max de titel ging winnen'