Tijdens de vrije trainingen wist Mercedes nog niet te imponeren, maar zoals zo vaak met Mercedes moet je dan zeggen 'het is nog maar vrijdag, tijdens de kwalificatie zullen ze er wel staan'. En zo geschiedde. Een niet geheel fitte Lewis Hamilton pakte 'gewoon' de poleposition en met de regen op zondag in het vooruitzicht zou niemand hem bedreigen. Hij bleef immers al jaren ongeslagen tijdens regenraces. Op zondagmiddag leek er rond de klok van 15:30 uur nog altijd geen vuiltje aan de lucht. Plaaggeest Max Verstappen reed rond op een 'veilige' derde plaats en in Valtteri Bottas had Hamilton iemand om hem rugdekking te geven. Natuurlijk, de omstandigheden waren verraderlijk, maar het was niet alsof de vijfvoudig wereldkampioen niet eerder succesvol met dat bijltje had gehakt. Toto Wolff riep voorafgaand aan het raceweekend echter dat het wel heel zuur zou zijn als Mercedes niet zou weten te scoren in zo'n belangrijk weekend. Hij hoopte niet op 'karma', zoals hij het doemscenario zelf noemde en het daarmee misschien juist over zijn team afriep.
Want zodra duidelijk was dat de droogweerbanden in de race niet langer meer opgewassen waren tegen het hemelwater dat voorzichtig, maar aanhoudend bleef vallen, was het uitgerekend Hamilton die de fout in ging. Hij toonde zich niet onfeilbaar door (overigens niet als enige) in de laatste bocht teveel risico's te nemen en buiten de baan stuurloos tegen de bandenstapels te schuiven. Hij kon echter door, hij wel. Toen Hamilton zijn fout maakte was het aan de in prachtige kledij uitgedoste pitcrew om de door Hamilton veroorzaakte schade te beperken. Ferrari-achtige paniek zorgde er echter voor dat Hamilton bijna een minuut stilstond in de pits, wachtend op een nieuwe neus en het goede schoeisel voor de nog altijd moeilijke omstandigheden. Een Hamilton in topvorm kan daarna alsnog de schade beperken. Het ging echter van kwaad tot erger met de Brit, die een tijdstraf kreeg voor het verkeerd binnen rijden van de pitstraat en later nog eens een weliswaar prachtige, maar onnodige 360 maakte in de eerste bocht. Dat Hamilton uiteindelijk toch punten pakte was puur en alleen te danken aan het feit dat Alfa Romeo tijdstraffen aan de broek kreeg.
Maar als Lewis Hamilton het laat afweten, dan kan Bottas de honneurs toch waarnemen? Afgelopen weekend in ieder geval niet. Opnieuw was het een samenspel van het team en persoonlijke fouten van Bottas zelf die de Fin de das om deden. Toen door de crash van Leclerc de safety car in de baan werd geroepen, had het team hem meteen naar binnen moeten halen voor nieuwe intermediates, iets wat men bij Red Bull wél goed doorhad. Mercedes wachtte een ronde te lang en zo kon Verstappen de leiding overnemen. Had Bottas wél op tijd zijn pitstop gemaakt, dat had hij de leiding mogelijk kunnen pakken en was er ook niet de noodzaak om zo hard te pushen als hij deed. In de jacht op Lance Stroll ging de Fin namelijk evenals teamgenoot Hamilton in de eerste bocht achterstevoren, met dat verschil dat hij zijn W10 niet uit de muur wist te houden. Woedend sloeg teambaas Toto Wolff op zijn desk na het zien van de crash. Zijn laatste troef lag immers uit de race. Zijn veelal foutloze coureurs maakten de fouten die de veel minder ervaren Max Verstappen, de man die hij op voorhand als grootste bedreiging bestempelde, niet maakte. De Oostenrijker zei niet bijgelovig te zijn, maar haalde na afloop datzelfde ene woordje weer aan: "Karma."
Meest gelezen