Het is belangrijk om te vermelden dat we in dit artikel spreken over compleet nieuwe teams, en niet over teams die een metamorfose ondergingen zoals Alpine/Renault, AlphaTauri/Toro Rosso en Aston Martin/Racing Point.
1. Haas - 2016
Haas is het jongste team op de grid. Het Amerikaanse team kwam in 2016 naar de Formule 1. Eigenaar Gene Haas had echter al flink wat affiniteit met de autosport: de Amerikaanse ondernemer is al decennialang actief in andere grote raceklassen als NASCAR en IndyCar Series.
Kijkend naar de voorgangers van Haas, is het best opmerkelijk dat het team nog steeds in de F1 actief is. De Amerikanen hebben het namelijk lang niet altijd makkelijk gehad, mede vanwege de mindere prestaties in recente seizoenen en problemen met sponsors zoals Rich Energy en Uralkali. Met geldschieter MoneyGram lijkt Haas echter een stabielere partner te hebben gevonden voor het komende seizoen. Het team heeft ook al enkele succesverhalen, zoals het debuut in 2016 waarbij Romain Grosjean meteen punten scoorde en de befaamde poleposition van Kevin Magnussen in 2022.
Tekst gaat verder onder afbeelding.
2. Virgin - 2010
Het Virgin-team kwam in 2010 de Formule 1 binnen met coureurs Timo Glock en Lucas di Grassi. De auto had echter grote problemen, omdat deze niet voldoende brandstof kon bevatten om een hele race op volle snelheid te rijden. Vanaf 2012 werd het team omgedoopt tot Marussia. In het vijfde seizoen van het team werden eindelijk punten gescoord, door onder andere het sterke optreden van Jules Bianchi in Monaco - hij finishte daar als negende.
Helaas beleefde Marussia met diezelfde Bianchi ook een absoluut dieptepunt. De Fransman raakte betrokken bij een zware crash tijdens de Grand Prix van Japan in 2014. Na het ongeluk verscheen het team niet meer op de grid voor de rest van het jaar. Bianchi overleed een jaar nadien.
In 2015 veranderde Marussia in Manor. In dat seizoen eindigde Manor puntloos. Het jaar erna scoorde Manor één punt - Pascal Wehrlein werd tiende tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Dat ene punt was niet genoeg om concurrent Sauber te verslaan voor de tiende plaats in het kampioenschap. Als gevolg hiervan miste Manor het belangrijke prijzengeld van £30 miljoen. Het team ging uiteindelijk tijdens de winterstop ten onder.
Tekst gaat verder onder afbeelding.
3. Lotus - 2010
Niet alleen Virgin stapte in 2010 de F1 binnen. Lotus werd het tweede team dat de sport betrad (niet te verwarren met het Renault-Lotus-team). Oprichter Tony Fernandes verkreeg de rechten op de naam Team Lotus, het voormalige winnende F1-team van Colin Chapman. Het team liet Jarno Trulli en Heikki Kovalainen rijden. Drie seizoenen op rij eindigde het team als tiende in het Constructeurskampioenschap, waardoor Lotus het belangrijke prijzengeld ontving.
In 2012 werd het team omgedoopt tot Caterham, waar onder andere Giedo van der Garde voor racete in 2013. Maar toen het team in de volgende twee seizoenen niet in de top tien eindigde, ontstonden er financiële problemen. In 2015 was het gedaan met Caterham.
Tekst gaat verder onder afbeelding.
4. Hispania Racing Team (HRT) - 2010
Evenals Lotus en Virgin, begon HRT met een fikse achterstand toen het team de Formule 1 binnenstapte. Dit kwam mede door de FIA. Het autosportorgaan had namelijk beloofd dat er een budgetplafond kwam in de F1, iets wat er destijds niet van kwam.
HRT had het van meet af aan moeilijk. Tijdens de eerste race in Bahrein moesten coureurs Bruno Senna en Karun Chandhok toekijken hoe het team tot het laatste moment werkte aan de nieuwe auto. Veel uitvalbeurten volgden en in een periode van drie jaar scoorde het team geen enkel punt. Er waren plannen om HRT eind 2012 te verkopen, maar er waren geen geïnteresseerden en HRT werd opgedoekt.
Tekst gaat verder onder afbeelding.
5. Super Aguri - 2006
Het Japanse team Super Aguri kwam in 2006 op de grid. Het team werd opgericht door voormalig F1-coureur Aguri Suzuki. Hij nam Takuma Sato in dienst, die eind 2005 uit het fabrieksteam van Honda was gezet. Het team reed met een vier jaar oud Arrows-chassis, gecombineerd met Honda-motoren. Met deze combinatie kon het team echter geen potten breken.
In 2007 schakelde Super Aguri ook over op het Honda-chassis. Dat bleek een goede keuze: Sato scoorde dat seizoen tweemaal punten met een zesde en achtste plaats. Honda's F1-enthousiasme was echter van korte duur. Na vier races in 2008 was het gedaan met Super Aguri. Aan het einde van dat seizoen volgde ook Honda's fabrieksteam.
Ook interessant:
Alles wat je moet weten over de 'toetreding' van Andretti tot de Formule 1
F1-journalist Aaron Deckers en RacingNews365 F1-host Joris Mosterdijk vertellen je alles over het nieuws omtrent Andretti. De FIA gaf het team groen licht voor de toetreding tot de Formule 1, maar er is nog niets zeker. Waarom? Deckers verklaart in de onderstaande video.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!