Van 2014, toen het hybride tijdperk van start ging, tot en met 2020 was Mercedes het te kloppen team. Pas in 2021 kon Red Bull eindelijk echt tegenstand bieden. Adrian Newey weet nog als de dag van gisteren hoe deprimerend die periode voor de twee achtereenvolgende Verstappen-titels was. In gesprek met zijn eigen Red Bull-team wordt hij gevraagd naar de lessen die hij heeft geleerd tijdens de dominante periode van Mercedes. Hij hoeft geen seconde na te denken en hangt de vuile Renault-was meteen buiten. "We hebben geleerd om een goede motor te hebben", zegt hij gedecideerd. "Toen we het hybride tijdperk in gingen, sloeg Renault de plank mis, dus dat was zeer deprimerend. We realiseerden ons dat we misschien een zege hier en daar konden pakken als we een spectaculaire race hadden, maar we wisten dat we nooit een titel zouden winnen (met Renault, red.)"
Honda
Na vijf seizoenen Renault-malaise in het hybride tijdperk kon Red Bull het niet langer aanzien. Nog steeds was Mercedes een niveau te sterk en dus stapte het team over op Honda-motoren. Opeens zag de wereld er voor het team van Max Verstappen veel rooskleuriger uit. "Dat was een reset", herinnert Newey zich. "Het sterke punt van ons team is dat we toen gefocust zijn gebleven en door die periode heen zijn gekomen, waarna we door een partnership met Honda weer een goede motor hadden en konden reageren op Mercedes." Ook teambaas Horner herinnert zich die jaren nog heel goed. Hij is blij dat zijn team uiteindelijk in de armen van Honda werd gedreven, want met hulp van de Japanners kon Red Bull eindelijk voor de titel vechten in 2021 en 2022. "Het belangrijkste is dat we het team in die periode samen wisten te houden en ons focusten op de dingen die we wel in eigen hand hadden. We waren in die periode allemaal zeer loyaal aan het team." "Honda deelde diezelfde passie en daarom hebben wij dat risico genomen door met hun in zee te gaan, waarna we echt de fundamenten konden gaan legen om een gooi te doen naar de wereldtitel", aldus de Brit.
Meest gelezen