Peter Bayer is niet de bekendste naam uit de Formule 1. De Oostenrijker begon zijn zakelijke loopbaan als manager van de internationale snowboardbond, waarna hij als CEO ook een bijdrage leverde aan de Olympische Spelen voor de jeugd in Innsbruck. Via het Open Sports Management, die een rol spelen in de watersport, kwam Bayer in de Formule 1 terecht als de secretaris-generaal en later als de Executive Director van de FIA.
Nu zwaait Bayer dus al een halfjaar met de scepter bij AlphaTauri, dat in 2024 verdergaat onder een nieuwe naam. Hoog tijd om Bayer eens te vragen hoe hij de ervaringen uit andere sporten kan toepassen in de koningsklasse van de autosport. De CEO legt het uit in een exclusief interview met RacingNews365.
"Allereerst denk ik dat ik een diepgaand inzicht heb ontwikkeld in welke mechanismen een sportonderneming laten groeien of mislukken", vertelt Bayer. "Het andere aspect is het managen van een team en een groep. Uiteindelijk moet je zaken altijd een beetje simpel houden en uitleggen, zodat mensen begrijpen wat we doen. Dat gaat ook over mensen motiveren. Ik denk dat het heel belangrijk is om soms een stapje terug te doen en een vergelijking met andere sporten te vinden."
Anderen bekeken ook:
"Ik ben niet degene die een auto kan bouwen"
Bayer verwijst naar de Olympische Spelen. "Dat is een compleet andere uitdaging. Wat ik daar uiteindelijk uit meenam, is dat je vier of vijf jaar werkt en je moet leveren op dag x, als de openingsceremonie plaatsvindt. Je begint vanaf een nulpunt en je werkt naar iets toe dat vier of vijf jaar later gebeurt, afhankelijk vanaf wanneer je tot het traject toetreedt. En dat is iets wat we me hier (in de Formule 1 red.) heel erg helpt."
De Formule 1 is namelijk heel anders, ziet Bayer. "We hebben iedere twee weken op zondag om 14:00 uur, als de lichten uitgaan, een magisch moment. Iedereen moet dan leveren. Ik denk dat de aanpak van het project gericht is op waar we kunnen helpen en welke routines en ritmes we kunnen ontwikkelen. Uiteindelijk ben ik niet degene die een auto kan bouwen. Wel kan ik mijn steentje bijdragen om de perfecte omgeving te creëren voor de mensen en het project te laten slagen voor de deadlines. Dat is het belangrijkste, want we vertrouwen op elkaar."
"Je kan simpelweg geen fouten toestaan", vervolgt Bayer zijn verhaal. "Er zijn geen marges meer over. Kijk naar de tijdsverschillen, het is bizar. Maar tegelijkertijd motiveert het ons ook. De competitiviteit is de reden waarom we hier zijn en van de sport houden. Ik gebruik vaak een voorbeeld uit de zeilsport, waar ik namens Open Sports Management ook in heb gewerkt. Heel veel zaken komen overeen, omdat je daar ook een combinatie van mens en machine hebt en ze optimaal moeten samenwerken. Een Franse uitspraak luidt: een gemakkelijke zee maakt je nog geen goede zeiler. En ik denk dat ik dat ook aan deze groep bij probeer te brengen."
Hij komt met een mooie metafoor. "Als je op een woeste zee vaart en je de zeilen naar beneden moet halen, kan je beter naar binnen gaan en proberen de gehele storm te overleven. Wanneer de zon en de wind dan weer op komen, zet je zeilen weer op en heb je altijd weer controle. Dat betekent dat het soms beter is om een stapje terug te doen wanneer er problemen zijn en het volledig te begrijpen, zodat je met een oplossing komt. En juist op dat moment moet je weer volledig pushen. Wij zitten nu in die fase."
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Marko hield Bayer een spiegel voor
Bayer probeert ook tot zijn personeel door te laten dringen dat betere tijden wachten. AlphaTauri kende een slechte seizoensstart, maar draaide het in de slotfase volledig om met sterke updates. De zevende plaats in het constructeurskampioenschap was het resultaat. "Ik blijf tegen ze zeggen dat het moeilijk was met triple headers, maar dat we nu alles moeten geven. Het is niet makkelijk, maar als team groei je wel in zulke periodes. Toen ik naar de fabriek ging na de Grand Prix van Mexico, waren er mensen aan het lachen. Je ziet dat ze gek zijn op de competitie."
De Oostenrijker was wel ontzettend blij dat hij teambaas Franz Tost, Helmut Marko en Christian Horner aan zijn zijde had toen hij bij AlphaTauri begon. Het Italiaanse team werkt intensief samen met Red Bull. "Het was een geweldig jaar, want Franz stond aan mijn zijde. Franz blijft altijd een vriend. Maar het is ook duidelijk dat ik veel met Helmut spreek. Hij heeft een schat aan kennis. Er was een situatie dat ik extreem boos was en de druk als overweldigend ervoer. Je komt en denkt een bijdrage te kunnen leveren, wat dan niet lukt. Helmut nam me apart in Boedapest en keek naar een boek over zijn Le Mans-deelname in de jaren zeventig."
"Er stond een foto in hoe ze op het rechte stuk 400 kilometer per uur reden. Hij keek me aan en zei: 'je ziet er gestrest uit', waarop ik reageerde: 'dat ben ik ook'. Helmut wees naar de foto en zei: 'dit is eng, doe het rustig aan'. Helmut heeft misschien het imago van een lastig persoon, maar op het juiste moment kan hij naar je toe komen, je een klopje op je schouder geven en zeggen: 'het komt goed'. Dat is fijn en erg nuttig. En op operationeel gebied staat de deur altijd open bij Christian, die ons ondersteunt. Daar zijn we bevoorrecht in, dus ik geniet ervan", sluit Bayer af.
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Italië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!