Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Hoe de nieuwe, extreme Red Bull RB20 de concurrentie in 2024 moet vernederen

Wie houdt Red Bull en Max Verstappen tegen in 2024? Niemand, zo lijkt 't. Zeker niet als we de geruchten vanuit Sao Paulo moeten geloven na een belofte die Adrian Newey het team min of meer gedaan zou hebben.

RB19 launch
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Het Formule 1-seizoen 2023 heeft op sportief niveau niets aan duidelijkheid te wensen over gelaten. Red Bull was en is de dominante kracht en het laatste beetje spanning richt zich op Ferrari en Mercedes en hun strijd om P2 bij de constructeurs. Desondanks zal de focus van de (top)teams al enige tijd op 2024 en de betreffende auto's liggen, geen enkel team uitgezonderd. En inderdaad, het heeft er alle schijn van dat Red Bull de paddock opnieuw gaat verrassen en misschien wel compleet kan vernederen. Dat zijn althans de geruchten die tegelijk met de enorme stormwinden de kop op staken in Brazilië.

Want zelfs de ervaren coureurs van Red Bull, te weten Max Verstappen en Sergio Perez, waren verrast waren door het effect van de rukwinden op de RB19. Gevoelsmatig remde het de bolide af en bracht het een onbalans teweeg die gevoelsmatig enkel verklaard kon worden door een kapotte wielophanging, maar niets bleek minder waar. De wind kreeg grip op het succesontwerp. Gelukkig was daar echter Adrian Newey die tijdens een debriefing na één van de sessies zorgen daarover met het oog op 2024 wegnam. Dat deed hij overigens digitaal op afstand, want ook als hij niet fysiek aanwezig is, wordt hij op de hoogte gehouden van de gebeurtenissen op de baan met betrekking tot de auto.

Revolutie onder de auto

In de praktijk zal het erop neer komen dat de RB20 van volgend jaar een extremere versie van de RB19 van dit jaar wordt. Ja, visueel zal er misschien wederom niet veel veranderen, maar men zal een aerodynamisch concept aanhouden dat afwijkt van het huidige concept. Het heeft er alle schijn van dat de downforce compleet anders gegenereerd en verdeeld zal worden dan nu het geval is. De vloer zal er anders uit zien, met sterk afwijkende volumes voor wat betreft de Venturi-kanalen onder de auto.

Naar verluidt hebben Adrian Newey, Pierre Wache en het verdere ontwerpteam al vroeg in het seizoen opgemerkt wat de verbeterpunten van de RB19 zijn. Het zijn gebieden die Red Bull marginaal onder handen heeft genomen, aangezien een grove herziening nooit nodig was vanwege de enorme voorsprong die men al had op de concurrentie. Daarom werd besloten om al die verbeterpunten op te sparen en integraal te verwerken in het ontwerp van de RB20. En door die aanpassingen aan met name het aerodynamische concept zou de RB20 veel minder gevoelig zijn voor de effecten van de wind.

Dus terwijl de concurrenten van Max Verstappen nu al moeite hadden om de Red Bull van de Nederlander te volgen, heeft de formatie uit Milton Keynes hoogstaande maatregelen genomen om te voorkomen dat die concurrentie ook maar een millimeter dichterbij komt.

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel