Het model hieronder laat zien zien dat de huidige generatie Formule 1-auto's een langer en breder spoor aan luchtwervelingen (dirty air) creëren dan de auto's van 2019. De nieuwe vleugels beperken de dirty air, waardoor close racing wordt bevorderd.
Als de computermodellen inzoomen op wat de impact van vuile lucht op de achteropkomende partij is, zien we dat de luchtstroom in een veel smaller spoor op de voorkant van de auto 'botst', waardoor er een groter kussen van vrije lucht tussen de beide auto's ontstaat.
In het achteraanzicht hieronder is ook goed te zien dat het nieuwe aerodynamische concept de ongecontroleerde luchtwervelingen naar de zijkant tegen moet gaan. Dit moet eraan bijdragen dat ook als een auto niet direct achter een voorligger rijdt, deze in meer vrije lucht rijdt dan momenteel het geval is.
Volgend jaar moet gaan blijken of de praktijk hetzelfde beeld laat zien als de computersimulaties. De rondetijden zullen vanwege de verminderde downforce oplopen, maar als dat de strijd ten goede komt, nemen we dat natuurlijk graag voor lief.
Meest gelezen