Hoe de nieuwe Formule 1-regels van 2019 het inhalen bevorderen

In 2019 zien de Formule 1-auto's er compleet anders uit dan dit jaar. Meest in het oog springende wijziging is een grotere en simpelere voorvleugel. Het nieuwe aerodynamische concept moet close racing weer mogelijk maken, zoals in de computermodellen hieronder wordt uitgelegd.

Het model hieronder laat zien zien dat de huidige generatie Formule 1-auto's een langer en breder spoor aan luchtwervelingen (dirty air) creëren dan de auto's van 2019. De nieuwe vleugels beperken de dirty air, waardoor close racing wordt bevorderd.

© FOM

Als de computermodellen inzoomen op wat de impact van vuile lucht op de achteropkomende partij is, zien we dat de luchtstroom in een veel smaller spoor op de voorkant van de auto 'botst', waardoor er een groter kussen van vrije lucht tussen de beide auto's ontstaat.

© FOM

In het achteraanzicht hieronder is ook goed te zien dat het nieuwe aerodynamische concept de ongecontroleerde luchtwervelingen naar de zijkant tegen moet gaan. Dit moet eraan bijdragen dat ook als een auto niet direct achter een voorligger rijdt, deze in meer vrije lucht rijdt dan momenteel het geval is.

© FOM

Volgend jaar moet gaan blijken of de praktijk hetzelfde beeld laat zien als de computersimulaties. De rondetijden zullen vanwege de verminderde downforce oplopen, maar als dat de strijd ten goede komt, nemen we dat natuurlijk graag voor lief.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen