Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 VER + 53.271
  • 3 SAI + 62.475
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
Fallback flag
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
Fallback flag
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
tur Turkije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Hoe de veranderende dynamiek de bom tussen Verstappen en Hamilton deed barsten

Meerdere keren ging het maar net goed tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen in de eerste seizoenshelft, maar in Groot-Brittannië ging het dan uiteindelijk helemaal mis. De bom barstte, waardoor de spanning in de Formule 1-paddock te snijden is. Hoe kon het toch zo ver komen?

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

De een hield zijn hart vast, de ander schreeuwde het uit toen Max Verstappen en Lewis Hamilton op 18 juli een kleine minuut na de start van de Britse Grand Prix in aanraking met elkaar kwamen en de Nederlander snoeihard van de baan vloog. Het was de eerste keer dat de twee coureurs dusdanig hard met elkaar in aanraking kwamen dat het zorgde voor een grote crash, maar het was zeker niet de eerste keer dat de twee elkaar tegenkwamen op de baan.

Eerder dat seizoen, maar ook al de vorige jaren, kruisten de twee namelijk al meerdere malen eerder de degens. Tot aan dat moment op Silverstone koos Hamilton eigenlijk vrijwel altijd eieren voor zijn geld in gevecht met de Red Bull-coureur, maar een ruime maand geleden besloot hij dat niet te doen. Waarom niet?

De vorige seizoenen

Sinds Max Verstappen in 2016 plaats mocht nemen in de Red Bull-bolide komt de Nederlander zijn concurrent Lewis Hamilton zo nu en dan tegen op de baan. Tijdens de Grand Prix van Japan in 2016 maakt de Brit kennis met het verdedigen van Verstappen, die zich bij het ingaan van de laatste chicane niet laat verschalken en reageert op de poging van Hamilton. De Brit moet het hazenpad kiezen, schiet rechtdoor en verliest kostbare seconden.

Een jaar later was Verstappen in Maleisië op weg naar zijn tweede overwinning in de Formule 1 de aanvallende partij toen de twee elkaar tegenkwamen op de baan. Verstappen liet zien dat hij het niet erg vond om in een klein gaatje te duiken en zo de positie te veroveren. Ook toen was het Hamilton die het onderspit dolf.

Vanaf 2018 kwamen de twee elkaar vaker tegen op de baan. Vroeg in het seizoen al, in Bahrein, toen beide coureurs aan het begin van de race in het middenveld reden. Verstappen haalde de Mercedes-coureur in, maar gooide vervolgens misschien iets te brutaal te deur dicht, waardoor hij een tik kreeg en een lekke band.

Later in datzelfde seizoen was Hamilton aan het strijden voor zijn titel toen hij in de Verenigde Staten de Nederlander voor hem tegenkwam op de baan. Na enkele bochten lang wiel-aan-wiel te hebben gevochten, koos Hamilton uiteindelijk toch eieren voor zijn geld. Die titel kwam wel een andere keer, dacht hij ongetwijfeld.

In 2019 is het wederom een aantal keer raak. In de straten van Monaco weet Hamilton ronden lang de ontketende Limburger achter zich te houden. In de laatste ronde doet Verstappen nog een verwoede poging om de leiding te pakken, maar die leidt tot een tik op de achterkant van de Hamilton-bolide, meer niet.

In Hongarije gaan de twee coureurs weer de strijd met elkaar aan. Verstappen vertrekt voor het eerst ooit van pole en dit keer is hij het die moet verdedigen in plaats van aanvallen. Hamilton merkt weer dat hij er maar niet voorbijkomt en de Red Bull-man er alles aan doet om zijn positie te verdedigen, maar door een andere strategie lukt het hem toch om later in de race op veel versere banden de Nederlander in te halen.

Later dat jaar was het opnieuw raak, maar dit keer in Brazilië. Max Verstappen was oppermachtig en won de race, nadat hij tot twee keer toe Lewis Hamilton moest verschalken. Het leidde tot wederom een zege voor de Red Bull-coureur, die daarmee revanche nam na de race in Sao Paolo een jaar eerder, toen hij door Esteban Ocon in de rondte werd getikt.

Vorig jaar zaten de twee coureurs weliswaar regelmatig bij elkaar in de buurt, tot echte zinderende gevechten kwam het in 2020 niet. Ofwel Verstappen verdween aan de horizon, ofwel Hamilton deed hetzelfde. Dat laatste gebeurde het vaakst, maar dit jaar is daar tot op heden geen sprake van geweest.

2021

Want in 2021 is alles anders. Tot aan dit jaar speelde Verstappen niets anders dan een bijrol in de strijd om de wereldtitel en moest Hamilton voornamelijk met een schuin oog naar Bottas kijken. Dit jaar is het echter Verstappen die een auto van het niveau Mercedes heeft en zich kan meten met de zevenvoudig kampioen.

In het begin van het jaar was de dynamiek toch nog wat anders dan de laatste periode het geval was. Weliswaar had Red Bull een snelle auto, vooral in de kwalificatie was deze beter dan Mercedes. In de race waren de twee teams tijdens de eerste paar races aan elkaar gewaagd, of was Hamilton net wat sneller.

In de eerste bochten in Imola en Spanje kwamen de twee elkaar meteen tegen. Hamilton stond voor Verstappen op de grid en had op papier de snellere raceauto, maar door goede starts van de Nederlander kreeg Max toch een kans om de leiding te pakken. Wetende dat hij in zijn Mercedes de snelste race-auto had, koos de Brit eieren voor zijn geld in de eerste bochten in Imola en Spanje, om zo erger te voorkomen.

Tijdens de race in Barcelona wist Hamilton later in de race nog zijn verloren eerste plek terug te veroveren, terwijl hij ook in Imola na de eerste pitstopronde terrein goed aan het maken was op Verstappen. Hij maakte een fout, waardoor we nooit zullen weten of de Brit nog een gooi had kunnen doen naar de overwinning in Toscane.

Een paar maanden later was het echter wel anders. Plots had Hamilton niet meer de snellere auto in de race, zoals hij in Imola en Spanje wel had. Na verliespartijen in Monaco, Azerbeidzjan, Frankrijk en Oostenrijk kon Hamilton daardoor niet meer 'achterover leunen' in de openingsronde.

Alles kwam daardoor in Groot-Brittannië bij elkaar. Na jaren van semi-voorzichtig strijden met Verstappen moest Hamilton plots alle zeilen bijzetten als hij de race wilde winnen op het moment dat hij achter de Nederlander op de baan lag. In Silverstone wist hij na jaren van inhouden, na jaren van kiezen voor eieren voor zijn geld en vertrouwen op zijn snelle Mercedes-bolide dat hij de leiding niet aan Verstappen kon geven zonder daar de prijs later voor te betalen in de strijd om de wereldtitel.

En dus koos hij er op weg naar Copse corner voor om dit keer niet op de rem te gaan staan. Verstappen, die tot aan dat moment nog nooit Hamilton tot het gaatje had zien gaan, betaalde de rekening. Ook de Nederlander gaf zich namelijk niet gewonnen en dat had zijn tegenspeler natuurlijk kunnen weten.

En zo stond de titelstrijd plots onder hoogspanning, nog meer dan eerst. Verstappen was van een bij- naar een hoofdrol gegaan en Hamilton had plots voor het eerst sinds 2016 echte tegenstand. De dynamiek die de zevenvoudig kampioen de laatste jaren gewend was, is verdwenen. Mercedes is niet meer oppermachtig, dus de Brit moet echt aan de bak.

Het belooft een heerlijke tweede seizoenshelft te worden, met hopelijk nog meer prachtige gevechten, en het liefst zonder brokken.

Crashes gaan Verstappen achtervolgen in tweede seizoenshelft

Zijn crashes kunnen Max Verstappen in de seizoenshelft wel eens achtervolgen, maar dat wil niet zeggen dat hij kansloos is voor de wereldtitel. In de nieuwste podcast van RacingNews365 met F1-kenner Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Joris Mosterdijk, bespreken we de gevolgen hiervan en blikken we uitvoerig vooruit op de Grand Prix van België. Beluister 'm hieronder.

15 reacties

    x
    RN365-podcast Niet Hamilton maar Verstappen de grote winnaar in Rusland