Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Hoe de vete tussen Hamilton en Alonso een kookpunt bereikte

Rookie Lewis Hamilton kwam in 2007 in de koningsklasse terecht naast tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso. Het bleek het begin van een vurige teamstrijd, wat uiteindelijk leidde tot een verloren kampioenschap en de terugkeer van Alonso bij Renault.

Hamilton Alonso Raikkonen Silverstone  2007
Terugblik
Naar nieuwsoverzicht © xpb.cc

18 maart 2007, op de dag af 17 jaar geleden. Een jonge Lewis Hamilton maakte zijn Formule 1-debuut bij McLaren naast tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso, die in 2005 en 2006 de wereldtitel won bij Renault. Hamilton kwalificeerde als vierde tijdens zijn eerste raceweekend in Australië, terwijl teamgenoot Alonso de race vanaf P2 mocht aanvangen. De rookie had maar één taak: zijn voorvleugel heel houden en uit de malaise blijven, om zo met een beetje geluk een podiumplek naar binnen te slepen tijdens zijn Formule 1-debuut.

De lichten gaan uit, je hebt een goede start en zit bij het ingaan van bocht 1 aan de buitenkant naast je teamgenoot, die ook regerend wereldkampioen is. Wat doe je? Sta je de positie af aan de teamleider, Alonso, of stuur je langs de buitenkant om je teamgenoot heen om zo gelijk een statement te maken? Hamilton koos voor het tweede. Uiteindelijk finishte hij toch achter Alonso, maar het bleek een voorbode voor de rest van het seizoen.

			© xpb.cc
	© xpb.cc

Ophouden in de pitstraat

Zo kreeg Hamilton in Monaco de opdracht om achter zijn teamgenoot Alonso te blijven. De twee stonden op de eerste en de tweede positie, en de opdracht was om deze stand zo te houden. Hamilton wilde zich hier niet aan houden, tot ongenoegen van teamgenoot Alonso. Die zag zich als absolute nummer één-coureur van het team en liet zich niet zomaar de les lezen door een jonge rookie. Op de achtergrond zorgde het voor enorme spanningen binnen het team. Teambaas Ron Dennis en de Spanjaard konden elkaar niet meer uitstaan.

Die spanningen liepen verder en verder op, totdat de bom in Hongarije barstte tijdens de kwalificatie. Hamilton negeerde daar een afspraak binnen het team. Om de race zou er namelijk een andere McLaren-coureur 'vooraan' rijden in de kwalificatie en als eerste de baan op gaan, iets wat destijds een voordeel kon vormen. In Hongarije was het de beurt van Alonso om als eerste de pitstraat uit te rijden en dat voordeel te genieten, maar Hamilton negeerde de interne afspraken.

Om de Brit, die niet reageerde op teamorders via de radio, terug te pakken, verzon Alonso iets geniaals. Hij reed dusdanig langzaam dat hij uiteindelijk weer pal voor de neus van Hamilton kwam. Toen beide coureurs nog een laatste keer naar binnen reden in Q3 voor een set nieuwe banden, kreeg Alonso als eerste vers rubber. Hij wachtte echter lang met het wegrijden, precies lang genoeg om zelf wel aan een nieuwe ronde te kunnen beginnen, maar ook precies lang genoeg dat Hamilton na zijn pitstop juist te laat was om een nieuwe ronde aan te zetten.

De jonge Brit zag zijn kwalificatie door de actie van zijn teamgenoot in het water vallen. Het was het begin van een desastreus einde van het seizoen voor McLaren. Beide kanten van de garages gingen met elkaar de strijd aan, waren helemaal op elkaar gefocust, in plaats van dat er werd samengewerkt om de constructeurstitel binnen te halen.

Alonso kreeg na de kwalificatie een gridstraf van vijf plaatsen vanwege het ophouden van Hamilton. Laatstgenoemde won uiteindelijk de race, maar de races daarna ging het bergafwaarts voor het team. McLaren greep met Alonso en Hamilton naast de titel, die ging uiteindelijk naar Ferrari-coureur Kimi Raikkonen.

			© xpb.cc
	© xpb.cc

Diskwalificatie

Sterker nog, uiteindelijk werd McLaren zelfs uit het constructeurskampioenschap geschrapt, indirect door die gebeurtenissen in Hongarije. Jaren later, in 2018, onthulde de Britse BBC wat er zich dat weekend nog meer had voorgevallen. In de ochtend voor de race, dus de dag na het kwalificatie-incident, was Alonso nog steeds witheet. Hij eiste van teambaas Ron Dennis dat het team in aanloop naar de race op de Hungaroring te weinig brandstof in de wagen van Hamilton zou doen, zodat de jonge coureur de finish niet zou halen.

Als McLaren dat niet zou doen, dan zou Alonso bepaalde e-mails onthullen. E-mails over de 'spygate'-zaak. McLaren zou geheime, technische informatie hebben ontfutseld bij grote concurrent Ferrari. Een werknemer werd namelijk met 800 pagina's aan geheime Ferrari-informatie betrapt bij een lokale kopieerwinkel. In die zaak was het McLaren-team recent vrijgepleit, maar nieuwe informatie kon ervoor zorgen dat de zaak werd heropend.

In paniek belde Dennis de toenmalige FIA-president op, Max Mosley, om advies te vragen. Dennis wilde Alonso het weekend uit laten zitten, om zo duidelijk te maken dat hij zich niet lieten chanteren. Mosley adviseerde Dennis om dat niet te doen. Alonso bood zijn excuses niet veel later, nog voor de race, aan voor zijn uitbarsting, maar het kwaad was al geschiet. De FIA heropende na het raceweekend het onderzoek en uiteindelijk leidde het tot een diskwalificatie voor McLaren. Ze werden uit het 2007-kampioenschap geschrapt en moesten een megaboete van 100 miljoen dollar betalen.

De relatie tussen Alonso en Dennis was logischerwijs compleet verziekt en de tweevoudig kampioen liet zijn contract ontbinden. Hij keerde terug bij Renault, maar tot op de dag van vandaag wist de talentvolle Spanjaard nooit meer een kampioenschap te winnen. De grote winnaar was Hamilton, die een jaar later alsnog kampioen werd en jaren later een geniale transfer naar Mercedes maakte. De rest is geschiedenis.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Max in China