Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe De Vries' Mercedes-samenwerking zijn F1-carrièrekansen 'beperkte'

Nyck de Vries is voor nu nog een aan Mercedes gelinkte coureur, maar daar komt volgend seizoen verandering in als hij zijn fulltime debuut zal maken als F1-coureur bij het team van AlphaTauri. De Nederlander realiseerde zich na zijn succes op Monza dat zijn affiliatie met Mercedes zijn kansen in de koningsklasse van de autosport tegenwerkte.

Volgend seizoen komt die lang gekoesterde droom van Nyck de Vries dan toch eindelijk uit: een plekje op de Formule 1 grid veroveren. Na het succes van de Nederlander op Monza bij een invalbeurt voor Williams, stonden de teams in de rij voor de 27-jarige coureur. De Vries wilde daar vanzelfsprekend gebruik van maken. "De telefoon bleef maar gaan. Ik wilde het momentum en de hype die er was, gebruiken om een kans te creëren en te pakken om in de Formule 1 te rijden in 2023", aldus De Vries in de Beyond the Grid Formule 1-podcast. Max Verstappen zat, na het succes van De Vries op Monza, gezellig een hapje te eten met zijn landgenoot en goede vriend. Daarin spraken ze over de potentiële mogelijkheden bij AlphaTauri. Van het één kwam het ander en zo was De Vries plots in Oostenrijk om te praten met Red Bull-adviseur Helmut Marko. "We hadden een geweldige tijd samen", begint De Vries over het tripje. "Ik bracht twee dagen door in Oostenrijk om te praten over de toekomst onder het genot van Oostenrijks eten. Helmut heeft een goed gevoel voor humor en we respecteerden elkaar." "Ik denk dat hij het waardeerde dat ik er was om mezelf te vertegenwoordigen en de gesprekken met hem face-to-face te voeren. Bij Red Bull gaat het om performance en winnen en dat wil ik ook, dus het was heel eenvoudig en plezierig."

"Ik werd altijd gezien als een Mercedes-coureur"

De Vries heeft al heel wat kampioenschappen op zijn naam staan. Zo is hij wereldkampioen karten, kampioen in de Formule Renault, kampioen in de Formule 2 en Formule E-wereldkampioen. Waarom heeft Red Bull niet eerder haar ogen op de Nederlander laten vallen? "Ik zat op een hele jonge leeftijd al bij McLaren. De eerste keer dat ik McLaren 'ontmoette' was in 2009. Toen introduceerde iemand mij zelfs aan Helmut Marko, maar ik denk niet dat hij zich dat nog kan herinneren, omdat het een heel kort gesprek was." "Ik was eigenlijk een McLaren-junior voor het grootste gedeelte van mijn carrière. Daarna, toen ik de Formule 2-titel won, begon ik een relatie op te bouwen met Mercedes. Ik denk dat ik in het algemeen ook altijd heel erg werd gezien als een Mercedes-coureur." De Vries realiseerde zich na zijn succes op Monza dat zijn affiliatie met Mercedes hem eigenlijk alleen maar tegenwerkte in zijn tocht naar de Formule 1-grid. "Onze relatie was beperkt tot een Formule E contract en een contract als reservecoureur. Natuurlijk bouwde ik een goede relatie op met iedereen in het team. Ik werd daardoor gewoon altijd gezien als een Mercedes-coureur." "Die maandagavond na Monza realiseerde ik dat dat zijn beperkingen zou kunnen hebben, dus het was belangrijk om mijn situatie te verduidelijken aan de mensen die het voor het zeggen hebben (bij de geïnteresseerde teams, red.)."

Viaplay
Pos. Coureur Punten
Pos. Team Punten
Volledige stand
x
Red Bull 'Gefrustreerde Ford-baas eist uitleg en oplossing voor onderzoek naar Horner'