Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe deze Nederlandse ondernemer een vaste klant werd in de Formule 1-paddock

Ron Reinders bouwt in Nederland racetrailers die onder andere gebruikt worden door Formule 1-teams. De Nederlander heeft het bedrijf Racetrailer.com zelf opgezet en heeft door zijn succes als ondernemer ook al een aantal F1-auto's kunnen kopen. Die auto's kwamen Reinders echter niet aanwaaien, de sympathieke ondernemer heeft hard moeten werken om zijn dromen waarheid te laten worden.

In Vriezenveen ligt het wel gestructureerde bedrijf van Ron Reinders, Racetrailer.com. De naam van het bedrijf zegt alles over de corebusiness van het Nederlandse bedrijf. Racetrailer.com maakt en levert namelijk racetrailers aan teams in bijna alle raceklassen ter wereld, zo ook aan Formule 1-teams. RacingNews365 ging op bezoek bij het bijzondere bedrijf en sprak er met oprichter Reinders die uitgebreid de tijd nam om terug te blikken op de begin jaren van zijn bedrijf. Reinders belandde al op jonge leeftijd in de marketing van de sportwereld, waar hij in de atletiek onder andere campagnes maakte met Carl Lewis. Al vrij snel maakte Reinders vanuit de marketing in de atletiekwereld de overstap naar de marketing in zijn favoriete tak van de sport, de autosport. Zo was hij actief als TV-commentator voor RTL en was hij marketingmanager bij de auto-importeur PON, waaronder toen ook BBS velgen viel. Met BBS zette Reinders onder andere een samenwerking op met Huub Rothengatter. "Samen met Huub sloot ik een deal voor BBS velgen voor Jos Verstappen die op dat moment bij Arrows in de Formule 1 reed. Dat was eigenlijk mijn eerste ingang in de Formule 1. Zo ging ik ook weleens naar de Grands Prix toe en organiseerden we speciale eventdagen. Zo reden we soms met een Ferrari F1 V12-bolide door het banden en wielen magazijn", aldus Reinders die nog zichtbaar nageniet van zijn de georganiseerde actie. "Dit soort acties hebben we behoorlijk vaak opgezet en dat kwam eigenlijk voort uit ervaringen die ik eerder in mijn carrière had op gedaan bij Adidas. Ik durfde het aan om speciale marketingevenementen op te zetten en gelukkig geloofde men bij PON ook in mijn ideeën en die pakten ook nog eens goed uit! Zo hebben we een speciaal event opgezet met Olav Mol en de dubbelganger van Michael Schumacher. Van te voren hadden we in de uitnodiging naar onze klanten bekend gemaakt dat er een speciale gast zou komen. Doordat BBS ook Ferrari sponsorde dacht men natuurlijk dat Schumacher zou komen.” Het interview gaat verder onder de fotoserie

"Dat was natuurlijk niet zo, maar Frank Saasen speelde zijn rol als dubbelganger geweldig en ook vond iedereen het mooi om in die tijd kennis te maken met Olav Mol. Zodoende werden de dagen een groot succes en verkochten we onwijs veel velgen aan de verschillende autodealers en banden bedrijven." Door het uitstekende werk dat Reinders leverde bij PON, kreeg hij de kans om de marketing te gaan doen voor de autosport van SEAT dat ook onder de PON-groep valt. "Door mijn werk in de autosport kwam ik in contact met iemand bij RTL en die vroeg me of ik interesse zou hebben om de Nederlandse autosport te verslaan. Zo deed ik een stemmentest in het jaar 2000 en werd ik tot mijn grote verbazing uitgekozen om daadwerkelijk aan de slag te gaan bij RTL." "Gelukkig kon ik het werk combineren met mijn werkzaamheden bij PON en resulteerde dat er uiteindelijk ook in dat ik een TV-format en marketingplan kon maken voor de racetak van SEAT. Het fabrieksteam van SEAT was actief in het WTCC-kampioenschap en ik adviseerde PON om daarin een volgende stap te maken. Zodoende bood ik Tom Coronel aan om voor ons te komen racen en had ik daar een groot marketingplan aan gekoppeld. Daar werden alle partijen heel enthousiast van en reisde ik plots de hele wereld over voor het SEAT-fabrieksteam in het WTCC-kampioenschap." De functie van Reinders bij het fabrieksteam van SEAT was op zijn zachtst gezegd breed te noemen, zo nam hij de rol van financial control, planning & logistiek op zich en assisteerde hij ook nog bij de media-activatie van het project. Logischerwijs werd zijn netwerk daardoor nog groter en kwamen er vaak 'aparte' vragen op hem af. "Ik kreeg telkens maar de vraag of ik een racetrailer kon leveren, omdat ik kort had samengewerkt met iemand die promotietrailers verhuurde. Ik wees de aanvragen de eerste keren af. Totdat er iemand van Campos Racing belde met de vraag of ik een trailer kon leveren." Een trailer had Reinders niet staan, maar hij bewoog hemel en aarde om er een te vinden: "Dat lukt en zo kon ik mijn allereerste trailer afleveren." Dit smaakte naar meer en Reinders besloot meer tijd te spenderen aan het opzetten van zijn business: "Bij PON mocht ik minder uren gaan werken, waardoor ik de kans kreeg om mijn eigen bedrijf verder op te zetten. Links en rechts deed ik er alles aan om de perfecte racetrailer te kunnen leveren, maar dit bleek nog niet zo eenvoudig te zijn. Vaak gingen er dingen kapot, of explodeerde er accu's in het midden van de nacht en moest je vol aan de bak om alles op te lossen." Het interview gaat verder onder de fotoserie.

Dat er tegenslagen komen is inherent aan het ondernemen en ook Reinders merkte al gauw dat het niet makkelijk is om aan klanten te komen. "In de beginperiode gebruikte ik mijn netwerk en probeerde ik ze te overtuigen om de racetrailers bij mij te kopen. Dan stond ik bijvoorbeeld in de stromende regen in Spa tijdens een raceweekend om teams te overtuigen van mijn trailers. Vaak hadden die natuurlijk geen tijd of interesse en zag ik bij wijze van spreken al dat ze mijn visitekaartje direct weer in de prullenbak gooide. Dat was allerminst leuk en daarom heb ik in die periode vaak getwijfeld of ik wel door moest gaan." Dat deed de Nederlander wel en hij besloot om niet alleen te handelen in trailers, maar ze ook zelf te bouwen. De trailers moesten van betaalbare topkwaliteit zijn. "Ik had al snel door dat ik een concept moest bouwen waarin de racetrailers 'hufterproef' zijn, dat betekent dat ze dus van een robuuste kwaliteit moeten zijn. In de eerste tekeningen maakte ik schetsen waarin ik duidelijk liet zien wat de kwetsbare plekken zijn bij een trailer en vanuit daar verbeterden we onze racetrailers." Het doorzettingsvermogen en het ultieme geloof van Reinders in zijn project zorgde ervoor dat hij toch zijn klanten binnen kreeg en zelfs een eigen pand in gebruik kon nemen. Vanuit daar zet het bedrijf de racetrailers op een unieke manier in elkaar en kiest men duidelijk voor topkwaliteit. Toch kunnen de kosten relatief laag blijven, doordat het bedrijf gebruik maakt van één design en vijf concepten van racetrailers. Gedurende de jaren bleek het bedrijf niet alleen interessant te zijn voor teams in verschillende raceklassen, maar zelfs voor de koningsklasse van de autosport - de Formule 1. "In de loop der jaren bleven we racetrailers leveren aan verschillende teams in verschillende raceklassen, maar had ik het gevoel dat we niet het juiste type racetrailer leverden voor de Formule 1. Dat bleek echter een vergissing te zijn. Ik kwam via een zakelijke relatie namelijk in contact met Paul Seaby (in 1994 de tankman van Jos Verstappen op Hockenheim) die op dat moment de teammanager was bij het Lotus F1-team.” "We spraken over van alles, maar ik had nooit de intentie om het over mijn racetrailers te hebben omdat ik dacht dat deze niet voldeden aan de wensen van een Formule 1-team. Enkele dagen na ons gesprek op het circuit, kreeg ik echter al een telefoontje van Seaby dat hij wel degelijk interesse had in onze trailers. Dat was een eyeopener en een welkome verrassing. Zo maakten we onze intrede in de Formule 1 en nu leveren we racetrailers aan verschillende teams in de koningsklasse van de autosport.” Door de opgedane contacten en gerespecteerde naam kreeg Reinders het ook voor elkaar om verschillende Formule 1-wagens te kopen. Zo staan de debuutwagen van Max Verstappen in de Formule 1 en de 2019 Toro Rosso van Pierre Gasly waarin hij 2e werd in Brazilië bij hem thuis. "Het is natuurlijk geweldig om zo'n wagen in bezit te hebben, ook omdat deze zeer lastig te verkrijgen zijn. De mensen moeten het je gunnen, zoals in mijn geval Franz Tost de bolides aan mij wilde verkopen. Dat maakt het extra speciaal om dergelijke wagens in het bezit te hebben." Zo'n twee en half jaar geleden verkocht Reinders Racetrailer.com voor 60% aan Movico. Zij verhuren onder andere hospitality units aan raceteams en de organisator van de Tour de France en Dakar, de ASO. Movico en Racetrailer.com vormen dan ook een ideale match, mede doordat beide partijen weten hoe belangrijk kwaliteit en service zijn. Reinders spreekt gedurende het interview niet alleen passioneel over zijn bedrijf en de autosport als een geheel, in een klein uurtje wordt de zakenman verschillende keren vanuit heel Europa gebeld. "Het hoort bij mijn werk om mijn klanten en potentiële klanten altijd te woord te staan. Ik ben 24 uur per dag bereikbaar, dat hoort er namelijk bij in mijn ogen en dat zorgt er ook voor dat klanten bij ons terugkomen. De service en kwaliteit staan altijd op een bij ons!"

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi