Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Alpine F1 Team

Hoe door zelfgenoegzaamheid het trotse Alpine twee topcoureurs verloor

Een paar dagen lang hield het nieuws rond Oscar Piastri en Alpine de Formule 1 in zijn greep. Want wat was daar nu gebeurd? En welk aandeel had Alpine daar zelf in?

ALpine McLaren Hungary
Column
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Voordat we analyseren hoe Alpine in deze situatie terecht is gekomen, is het belangrijk om te benadrukken dat onze informatie van drie verschillende bronnen kwam, gevestigd op twee verschillende continenten en in drie landen, allemaal met kennis van de kwestie. Belangrijk: iedereen vermeldde exact dezelfde details.

We hebben echter bepaalde deadlines die bij ons bekend zijn achterwege gelaten uit vrees dat bepaalde partijen daardoor in de problemen kunnen geraken, zowel in Engeland als in Australië. Wat we wel kunnen zeggen is dat er onenigheid is binnen Alpine, waarbij felle woorden niet worden geschuwd. Saillant detail is dat er naar verluidt een deal op tafel lag voor Piastri voor twee jaar, met een optie voor nóg een jaar.

De drie prangende vragen blijven overeind na het verlies van niet één, maar zelfs twee stercoureurs in een tijdsbestek van 24 uur, nota bene aan lager geklasseerde teams. Want waarom deed Alpine Fernando Alonso niet direct een stevig voorstel toen men wist dat bij Aston Martin een stoeltje vrij kwam?

Vergeet niet dat Alonso een coureur is die het team al twee keer eerder onder een donkere wolk heeft verlaten, een coureur nota bene die centraal stond in vrijwel alle grote schandalen van dit millennium en een coureur die herhaaldelijk chaos heeft gezaaid. Een coureur bovendien die wordt gemanaged door Flavio Briatore, eveneens een man met een reputatie. En toch sprong Alpine zeer luchtig om met het wel of niet opnieuw vastleggen van Alonso.

Ondertussen was het publiek geheim dat Piastri met McLaren sprak. Dat hij op zijn beurt wordt gemanaged door Mark Webber, die met Porsche de 24 uur van Le Mans won onder de bezielende leiding van de huidige McLaren-teambaas Andreas Seidl en die de kneepjes van het vak leerde van diezelfde Briatore, was ook bekend. Maar blijkbaar zijn er geen alarmbellen, zelfs geen stille alarmen afgegaan in Enstone of Viry-Châtillon, de Franse thuisbasis van Alpine. Over slaapwandelen gesproken...

Alpine was niet op de hoogte

Maar wat vooral vreemd was: wat heeft Alpine bezield om een persbericht uit te sturen over het aantrekken van Piastri zonder ook maar een enkele quote van die betreffende coureur? Geen woord. Het was niet alleen een teken dat men de controle over haar derde coureur was verloren, maar het getuigde vooral van een egoïstisch stukje wanhoop om zichzelf gezichtsverlies te besparen.

Volgens onze informatie werd het contract tussen McLaren en Piastri op zaterdag tijdens het Hongaarse Grand Prix-weekend getekend, vóór de veel geopperde Alpine deadline van 31 juli. Daarna werd het contract direct ingediend bij FIA's contact recognition board. Dit orgaan verklaarde het contract direct wettig, wat standaardprocedure is op het moment dat er geen conflicterende contracten op tafel liggen. Onze bronnen geven aan dat er geen contract voor Piastri bestond voor 2023, enkel een wat schimmige optie in zijn bestaande contract voor 2022.

Alpine was saillant genoeg niet geïnformeerd over het McLaren-contract van Piastri, simpelweg omdat er dus geen conflicterende belangen waren met Alpine. Australische bronnen zijn ook stellig als ze melden dat Daniel Ricciardo op de hoogte is gesteld van zijn aanstaande vertrek bij het team, maar voor hem wordt uitweg met zachte landing gezocht.

Waar het op neerkomt is dat de zelfgenoegzaamheid van Alpine om wat vaak een 'luxeprobleem' werd genoemd, het team nu pontificaal tegenwerkte. Hierdoor blijft een trots Frans merk, dat de 50ste verjaardag viert van de succesvolle A110 rallywagen, achter met de keuze voor Ricciardo of Mick Schumacher. Eerstgenoemde verliet het team twee jaar geleden nog voor McLaren, maar presteerde sindsdien ondermaats.

Alpine heeft deze hele situatie op ronduit amateuristische wijze gemanaged, of het nu was door mediasessies met nauwkeurig geselecteerde media in het leven te roepen, of door junior persmedewerkers vage off-record reacties de wereld in te laten slingeren. Men gaf zelfs aan dat Alonso niet bereikbaar was, terwijl de Spanjaard doodleuk spottende berichten postte over de hele situatie.

Toen RacingNews365 Alpine benaderde in reactie op de tweet van Piastri, gaf een woordvoerder namens Alpine aan dat men vol vertrouwen was over de positie van het team en dat een verdere reactie uitbleef. Uit onderstaande Instagram post wordt wel duidelijk dat teambaas Otmar Szafnauer in Hongarije daadwerkelijk nog dacht dat alles koek en ei was.

Ook interessant:

Weergaloze Verstappen heeft Leclerc bijna op de knieën

Wat een race! In de nieuwste RN365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk terug op de knotsgekke GP van Hongarije, met het falende Ferrari en de schitterende Verstappen en meer als onderwerpen. Beluister 'm snel!

26 reacties

Viaplay
x
Breaking FIA presenteert nieuwe motorregels in de Formule 1