Bij de eerste vrije training voor de GP van Mexico vrijdag (aanvang 20.30 uur Nederlandse tijd), stappen onder meer Fred Vesti (Mercedes), Jack Doohan (Alpine), Oliver Bearman (Haas) en Isack Hadjar (AlphaTauri) in. Sinds 2022 is het verplicht voor de Formule 1-teams om twee keer per jaar een rookie in te zetten tijdens één van de vrije trainingen. Voor de Deen Vesti, wordt het zijn tweede keer dat hij een vrije training in de Formule 1 gaat rijden.
De jonge coureur is al enige tijd aan Mercedes verbonden en vorig jaar reed hij al de afsluitende rookietest in Abu Dhabi voor Mercedes. Vesti staat momenteel tweede in het Formule 2-kampioenschap. Hij legt uit wat hij verwacht vrijdag. "Het heeft veel werk gekost in de simulator, zowel in de F1 als in de F2, om de juiste resultaten te behalen. Het is heel belangrijk voor jonge coureurs om deze kans te krijgen. Het is een manier waarop ik mijn talent en potentieel kan laten zien in een Formule 1-wagen. Ik ga veel leren en ik ga ook weten waar ik me moet verbeteren om in de toekomst helemaal klaar te zijn voor de Formule 1. Ik kijk er echt naar uit om in Mexico de baan op te gaan."
Stuk ingewikkelder dan Formule 2
"Buiten de wintertest is er niet echt een mogelijkheid voor deze rookies om in een F1-auto te stappen, dus het geeft ze de kans om hun talenten te laten zien", vertelt Hugues Bretonnier, senior performance engineer bij Mercedes. "Aan het begin van het seizoen moeten we onze eigen auto net zo goed onder de knie krijgen als dat de jonge coureurs hun eigen kampioenschap onder de knie moeten krijgen. Daarnaast zijn er ook voorkeuren van onze eigen coureurs voor welk circuit ze het liefst een sessie opgeven. Het is ook zo dat jonge coureurs het liefst meedoen aan evenementen wanneer ze niet in hun eigen kampioenschap racen. Mexico biedt een mooie gelegenheid voor Fred om tussen Monza en Abu Dhabi in te stappen."
Zhaoming Li (senior performance & simulation engineer bij Mercedes voegt toe: "Om een rookie voor te bereiden op de echte auto is er uiteindelijk veel dat we kunnen doen, maar ook een beperkte hoeveelheid dat we kunnen doen. Dingen zoals zichzelf vertrouwd maken met het circuit en werken met de engineers met wie ze op het circuit zullen samenwerken en ook alle procedures doornemen met betrekking tot de auto, wat ze doen voor een racestart, dat soort dingen."
Vesti kan in ieder geval niet wachten tot hij in kan stappen, hoewel hij weet dat het ook lastig kan worden. "Formule 1 is een stuk ingewikkelder dan Formule 2. Alleen al de manier waarop je met de engineers moet praten, de termen die ze gebruiken, is anders. Het is heel belangrijk om deel uit te maken van het team en alles zo snel mogelijk te leren. Ik breng veel tijd door met de engineers om te praten over de auto, de banden en zelfs het circuit. Een andere uitdaging voor Mexico is dat ik nog nooit echt op het circuit heb gereden."
Bekijk hieronder de volledige video van Mercedes.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Mexico 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!