Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe een F2-coureur niet een maar twee keer in een seizoen werd geschorst

Mahaveer Raghunathan is de eerste en vooralsnog enige coureur die geschorst is vanwege teveel punten op zijn rijbewijs sinds de FIA de regel invoerde in 2014. En het overkwam hem niet een keer in een seizoen, maar zelfs twee keer.

Max Verstappen scoorde ooit acht strafpunten in een jaar en Vettel kwam in 2017 tot zeven punten. Het strafpuntensysteem dat de FIA in 2014 invoerde leverde tot 2019 nog nooit een schorsing op. Voormalig Formule 2-coureur Mahaveer Raghunathan wist daar echter verandering in te brengen; in een jaar verzamelde hij er liefst 24. De Indiase coureur deed dat onder Nederlandse vlag bij het Nederlandse MP Motorsport. In 2019 belandde hij ogenschijnlijk uit het niets bij MP. Zijn cv was allerminst indrukwekkend, met slechts de Boss GP-series als enige titel op zijn naam; een kampioenschap dat bestond uit oudere mannen met teveel geld die het leuk vonden om rondjes te rijden met voormalig Formule-auto's. Op de weg naar de Formule 2 reed Raghunathan een tijdje in de Formule 4, een jaar in de Europese Formule 3 waarin hij geen enkel punt vergaarde en een aantal races in verschillende kampioenschappen met net zo weinig succes. En omdat zijn familie welgesteld is, maar niet bijzonder rijk, leek zijn carrière in de single-seaters aan een zijden draadje te hangen. Maar in 2019 volgde het bericht dat hij, net als de Brit Jordan King, een plekje bij MP Motorsport had weten te bemachtigen. Het is nooit duidelijk geworden met welk geld de niet overmatig getalenteerde Indiër het zitje heeft betaald, maar de geruchten gaan dat een of meerdere Indiase bedrijven zich achter hem hadden geschaard.

Eerste schorsing

In de seizoensopener in Bahrein ging het al direct mis voor Raghunathan. Na de hele race kansloos achteraan te hebben gereden, miste hij het einde van de race en besloot hij nog een ronde door de racen. Het gevolg? Zijn eerste strafpunt. In Baku besloot hij er nog een schepje bovenop te doen. Hij vergat zijn auto te laten wegen toen hij daar het signaal voor kreeg en haalde tijdens de safety car een auto in voordat dat mocht. Maar zijn grootste blunder dat weekend, kwam hem slechts op hoongelach te staan. Hij verremde zich in de eerste bocht. Het duurde de MP Motorsport-coureur maar liefst twee minuten om zijn auto uit de uitloopstrook te krijgen. In Monaco beging hij maar liefst drie fouten: hij sneed doodleuk de eerste chicane af en de chicane bij het zwembad. Ook moest Campos-coureur Jack Aitken eraan geloven in de hairpin: Raghunathan tikte hem van achter aan met als gevolg dat de race van de Brit in de muur eindigde. De meeste strafpunten in één race verzamelde Raghunathan in Paul Ricard. Op het Franse circuit bleek hij extreem hardleers. Maar liefst drie keer werd hij bestraft voor het niet luisteren naar de wedstrijdleiding tijdens VSC-periodes. Hij kreeg negen strafpunten bijgeschreven op zijn super licentie, wat hem een totaal van twaalf en een schorsing opleverde. De tekst loopt door onder de afbeelding.

Schorsing twee

In Oostenrijk werd hij vervangen door Red Bull-protegé Patricio O'Ward, die een moeilijk weekend kende, maar al direct meer snelheid liet zien dan de Indiër in alle voorgaande races. Na speculatie dat hij zijn stoeltje zou kwijtraken, keerde Raghunathan toch weer gewoon terug in Silverstone. Na een race zonder al te veel incidenten, verviel de Indiër weer in oude gewoonten. Hij reed tijdens de kwalificatie te snel tijdens een gele vlag-situatie. In Sotsji sneed hij weer doodleuk een bocht af en luisterde hij niet naar de instructies om op de juiste manier weer terug de baan op de komen. Misschien wel zijn gevaarlijkste moment volgde in de seizoensafsluiter in Abu Dhabi. Tijdens een proefstart besloot Raghunathan vol gas te geven, terwijl twee andere coureurs voor hem nog niet vertrokken waren. Iets dat in potentie een megaklapper had kunnen opleveren. De stewards noemden zijn gedrag 'extreem gevaarlijk' en zeiden meer te verwachten van een Formule 2-coureur. Zijn tweede schorsing (hij had inmiddels 24 strafpunten) was een feit, maar door een fout in het reglement, mocht hij toch gewoon deelnemen dat weekend. In de regels stond namelijk dat een coureur bij twaalf strafpunten de volgende ronde zou missen. Die regel is opgetekend met de Formule 1 in het achterhoofd, waar maar een race is per weekend. Aangezien in de Formule 2 tweemaal per weekend wordt geracet, stond Raghunathan met een schorsing op zak doodleuk aan de start van race twee. Het seizoen erop keerde hij niet terug in de Formule 2 en Raghunathan racete überhaupt niet meer sinds zijn afscheid.

Viaplay
x
Max Hezemans: "Newey wil met Hamilton Verstappen verslaan"