Daar waar Max Verstappen het Formule 1-seizoen 2016 nog 'gewoon' begon bij Toro Rosso, kwam daar al heel snel verandering in. Bij Red Bull reed Daniil Kvyat rond, die in het beginfase van dat jaar niet heel goed uit de verf kwam. Oké, hij stond dan wel op het podium in China, maar ging tijdens diezelfde race als een torpedo van start, waardoor Ferrari-teamgenoten Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen elkaar raakten. Een race later, tijdens de GP van Rusland, kegelde hij eigenhandig Vettel uit de race.
De carrière van Kvyat bij Red Bull Racing zat er zodoende op en Verstappen werd doorgeschoven. De Nederlander kreeg slechts een kleine week de tijd om zich ook daadwerkelijk voor te bereiden op zijn debuut voor de hoofdmacht op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Hij moest het allereerst opnemen tegen zijn teamgenoot Daniel Ricciardo, die op dat moment al drie overwinningen op zijn naam had staan.
Verstappen kon het tempo van de Australiër verrassend goed bijbenen in de vrije trainingen en dat was een voorbode voor de kwalificatie op de zaterdag. Verstappen zette in de eerste twee delen van de kwalificatie zijn Red Bull telkens op P3 neer, maar in Q3 moest hij naast de Mercedes-coureurs ook Ricciardo nog voor zich dulden. Op dat moment wist echter nog niemand wat er op de zondag in Barcelona zou gebeuren...
F1-historie
Lewis Hamilton startte vanaf pole, met teamgenoot Nico Rosberg naast zich en daarachter dus de twee Red Bulls. Rosberg pakte al snel de leiding af van Hamilton, maar een paar bochten later stonden de twee Mercedes-coureurs in de grindbak. Hamilton probeerde Rosberg met een ultieme inhaalactie te passeren, maar kwam uiteindelijk in het gras terecht. Daardoor spinde hij én tikte hij meteen Rosberg van de baan. Een dubbele DNF voor de Zilverpijlen, maar dat opende juist de deur voor Red Bull en Ferrari.
Ineens lag Ricciardo aan de leiding met Verstappen, Carlos Sainz, Vettel en Kimi Raikkonen daarachter. De Nederlander legde in de eerste ronde, nog voordat Hamilton en Rosberg met elkaar clashten, een zeer belangrijke basis voor zijn historische prestatie later in de race. Daar waar Vettel de Nederlander in leek te halen, liet Verstappen zijn auto staan om hem buitenlangs in te halen en zo een cruciale positie op de baan te behouden.
In ronde 13 kwam Verstappen als eerste Nederlander ooit aan de leiding van een Grand Prix te liggen en uiteindelijk bleek de tweestopper die Red Bull voor de Nederlander had bedacht, de juiste strategie te zijn. De toen nog 18-jarige coureur moest Kimi Raikkonen echter rondenlang achter zich houden, maar daar wist hij op een zeer slimme manier mee om te gaan. Verstappen pakte telkens een goede exit na de, toen nog, bestaande chicane in de laatste sector, waardoor hij genoeg marge had op Raikkonen bij het ingaan van bocht 1.
Uiteindelijk schreef Verstappen F1-geschiedenis in een weekend waar het toch vooral leek te draaien om het wennen aan de nieuwe bolide. Maar op de momenten dat je unieke kansen krijgt, moet je ze pakken en dat voerde Verstappen tot in perfectie uit. Het zorgde voor een ongekende mix aan emoties op het circuit iets boven Barcelona, op een dag die voor altijd een speciaal plekje zal hebben bij Verstappen en de Nederlandse Formule 1-fans.
Ook interessant:
Verstappen wacht weekend van de waarheid in Imola
De GP op Imola is de race die Marko typeerde als de race waarin Red Bull en Verstappen de laatste stap richting McLaren moeten kunnen zetten. Reëel of ijdele hoop, Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk?
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Italië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!