Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe een Formule 1-team bijna op het Dakar-podium stond

In 1986 nam het Formule 1-team van Minardi eenmalig deel aan de Dakar Rally. Opvallend genoeg gingen de Italianen niet van start met een auto, maar met een truck. RacingNews365 blikte samen met eigenaar Giancarlo Minardi nog eens terug op het avontuur van het F1-team in de Afrikaanse duinen.

Giancarlo Minardi bouwde halverwege de jaren tachtig zijn eigen team op in de Formule 1. Uiteindelijk verkocht de sympathieke Italiaan zijn F1-team aan Paul Stoddart, die het team op zijn beurt verkocht aan Red Bull. De Oostenrijkers doopte het team om tot Toro Rosso, dat later AlphaTauri werd. Daardoor is het team dat Minardi opbouwde nog altijd actief in de Formule 1. Naast het prachtige F1-verhaal van Minardi, nam het team ook deel aan de Dakar Rally van 1986. RacingNews365 dook met Minardi terug in de tijd en blikte met de huidige president van het circuit van Imola terug op het bijzondere Dakar-avontuur. In 1985 trekt Adriano Antolini aan de mouw van Minardi om hem te overtuigen van deelname aan de Dakar Rally van 1986. Antolini, directeur van het grote constructiebedrijf CMC in Ravenna is een goede vriend van Minardi en de Italiaan laat zich dan ook graag overhalen door Antolini. Opvallend genoeg maakt men de keuze om niet voor een auto te gaan, maar voor een vrachtwagen. Antolini heeft namelijk nog een truck staan die omgebouwd kan worden om deel te kunnen nemen aan de Dakar. Giancarlo is niet iemand die een uitdaging uit de weg gaat en besluit dan ook om ook deze uitdaging aan te gaan. "Goh, Adriano kwam met het idee om deze samenwerking aan te gaan en wij voelden er wel wat voor bij het F1-team. Zo hebben we dus besloten om de vrachtwagen om te bouwen tot een racewagen waarmee we deel konden nemen aan de Dakar", begint Minardi zijn verhaal tegenover RacingNews365 over het bijzondere avontuur van het F1-team. "Uiteindelijk hebben we wel een fout gemaakt met het ombouwen van de vrachtwagen, want de elektrische bedrading werd niet goed geplaatst en dat is ons uiteindelijk duur komen te staan." "Het was niet makkelijk om een truck, die eigenlijk niet gemaakt was om mee te racen, om te bouwen tot een snelle racetruck. Dat was een enorme uitdaging, die we gedurende het seizoen naast de F1-activiteiten nog op moesten pakken. Toch lukte het ons om een wagen te maken die snel over de duinen ging, ondanks dat we dus met een gebrek aan ervaring hadden te maken", aldus Minardi, die in de jaren na dat ene avontuur niet meer deelnam aan de Dakar Rally. "Ik denk dat we het goed hadden kunnen doen in de toekomst, maar we waren simpelweg te veel tijd kwijt met ons Formule 1-project. Daardoor konden we er niet nog een fulltime project gericht op Dakar bij nemen. Het ging natuurlijk ook veel meer om een vriendschappelijk project, het was absoluut niet alleen maar gericht op de prestaties. Toch reden we zoals gezegd zeer sterk en stonden we richting het einde van de rally zelfs op de tweede plaats van het klassement bij de trucks." Tekst loopt verder onder de foto.

Die tweede plaats ging echter in rook op, letterlijk. "Doordat de bedrading niet helemaal perfect lag kon er uiteindelijk vuur ontstaan in de de vrachtwagen. Dat was natuurlijk onwijs zonde voor het team, maar ook voor onze coureurs Gaudenzio Mantova en Denis Biffi. Zij konden samen met Adriano, die naast het leveren van de vrachtwagen ook als navigator mee reed in de rally, niks meer veranderen aan de situatie. Daardoor brandde onze truck uiteindelijk compleet uit en kwam het Dakar-avontuur ten einde voor ons." Ondanks het vervelende einde van het Dakar avontuur voor het Italiaanse F1-team, blijft het een unieke prestatie van het team om binnen zo'n korte tijd een succesvolle vrachtwagen te hebben kunnen bouwen. "Ik denk dat we als we meer tijd hadden gehad in de jaren daarna, we nog competitiever hadden kunnen zijn. Nu moesten de engineers en monteurs in het team alles doen zonder ervaring, in de jaren erna was dat anders geweest." Minardi richtte zich na het Dakar-avontuur weer op de koningsklasse van de autosport, de Formule 1. Toch is het duidelijk dat Minardi een zwak is blijven houden voor de Dakar Rally. "Natuurlijk is het nu anders, omdat Dakar niet meer in de buurt van Dakar wordt verreden. Toch vind ik het mooi om de sport te zien, want de Dakar blijft ieder jaar weer een bijzonder avontuur", aldus Minardi, die nooit heeft overwogen om zelf te racen in de Dakar. "Haha, nee het is nooit bij me opgekomen om zelf te racen daar in de woestijn. Ik ben wel gaan kijken natuurlijk, omdat het idee zo vriendschappelijk ontstond. Toch heb ik zelf nooit de behoefte gehad om achter het stuur te kruipen." Na het avontuur van Minardi is er geen enkel ander Formule 1-team meer op het idee gekomen om deel te nemen aan de grootste rally van het jaar.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi