Max Verstappen had al 14 GP's gewonnen in 2022 toen het Formule 1-circus voor de voorlaatste race van het seizoen naar Brazilië toog. Red Bull had daar verrassend genoeg veel last van onderstuur. Tel daarbij op dat er voor de kwalificatie van de sprintrace maar één vrije training is, dan is het te verklaren dat Red Bull in Brazilië minder goed presteerde. Er was simpelweg te weinig tijd om de afstelling van de wagen te perfectioneren. De slechte prestaties van Red Bull openden de deuren voor Mercedes. George Russell leidde van start tot finish en Lewis Hamilton voltooide de 1-2 voor het team. Russell zegt nu dat de enige zege van 2022 voor Mercedes hen mogelijk de verkeerde kant opstuurde voor de ontwikkeling van hun wagen voor 2023. RacingNews365 vroeg aan de Brit of die overwinning in Brazilië het team valse hoop gaf voor dit seizoen. "Ja, Brazilië heeft ons mogelijk een beetje de verkeerde kant opgestuurd. We dachten dat we ons verbeterden als team en dat we de goede kant op gingen. Dat moet ook geanalyseerd worden, want we hebben ons wel degelijk verbeterd. Zeker richting het einde van het seizoen dachten we echt dat we iets op het spoor waren. De W14 (waarmee Mercedes dit jaar rijdt, red.) is een extremere versie van de auto die we eind vorig jaar hadden. Maar het is duidelijk dat anderen een andere richting zijn ingeslagen. Wij zijn verder gegaan op die ingeslagen weg en dat was niet de juiste."
Nooit 100 procent zekerheid
Op de vraag van RacingNews365 of er nog onzekerheid bestaat over de richting die het team nu moet inslaan, gaf Russell toe dat het vertrouwen dat Brazilië hen gaf, laat zien dat er nooit volledige zekerheid zal zijn. "We zijn vrij zeker van de richting die we op moeten", zei de Brit. "Ik denk dat er nooit 100 procent zekerheid is, want als ik eerlijk ben, zou ik hier na Brazilië hebben gezegd: 'Ik weet 100 procent zeker dat de weg die we bewandelen de juiste is'. En jullie allemaal zouden dat waarschijnlijk ook geloofd hebben, gezien de vooruitgang die we geboekt hebben. Dus er is iets veranderd in de winter, de FIA heeft regels veranderd. We hebben dat waarschijnlijk niet opgevangen op de manier waarop anderen dat wel hebben gedaan. We hebben dit over het hoofd gezien, en we staan niet waar we willen zijn, dus er is nooit 100 procent zekerheid."
Meest gelezen